REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5191
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStankiewicz, Łukasz-
dc.date.accessioned2017-02-15T12:58:29Z-
dc.date.available2017-02-15T12:58:29Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 2(6), s. 23-42pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5191-
dc.description.abstractPolski uniwersytet jest w ostatnim czasie przedmiotem wielu publicznych kontrowersji. Dotąd niezakończona publiczna debata wokół reformy systemu szkolnictwa wyższego i nauki z roku 2011 zmienia sposób, w jaki zarówno akademicy, jak i inne grupy społeczne, myślą i mówią o uniwersytecie. Celem tego artykułu będzie podsumowanie badań własnych dotyczących obecności, w ostatnich trzech dekadach, krytycznych wobec akademii dyskursów w mediach masowych oraz próba ich interpretacji za pomocą instytucjonalnej teorii organizacji. Obecna sytuacja uniwersytetu jest uznawana za przejaw kryzysu legitymizacji, towarzyszącego blisko ze sobą powiązanym zmianom w zakresie demografii, struktury finansowania, stosunków pomiędzy akademią i państwem i wewnętrznych stosunków pomiędzy aktorami operującymi w sektorze. Sumarycznym efektem tych zmian jest przejście uniwersytetu z obszaru organizacji opartych na autorytecie, do obszaru organizacji technicznych – operujących w oparciu o racjonalną kalkulację dotyczącą przydatności ich produktów i usług. Zmiana ta, chociaż pozostaje w sprzeczności z humanistycznym dyskursem na temat uniwersytetu, posiada wiele historycznych precedensów i jest wyrazem rosnącego znaczenia działalności akademickiej, zarówno w jej wymiarze edukacyjnym, jak i wiedzotwórczym.pl
dc.description.abstractPolish university has been recently a subject of much public controversy. The debate concerning the 2011 reforms of the higher education and science sector still continues—changing the way, in which both the academics and the general public think and speak about the university. The purpose of this paper is the analysis of the critical media discourses concerning the academic world during the last three post-1989 decades. The analysis is based on prior research and uses institutional theory of organization as an interpretative framework. Within this framework the current situation of the higher education and science sector can be interpreted as a legitimation crisis, brought about by the interlocking changes in demographics, the mode of financing, the relationships between universities, the state and other social actors, as well as the relationships of actors participating in the sector. The summary effect of this changes is the transfer of universities from the sphere of organizations that base their legitimacy on authority to the technical sphere—operating on the basis of rational calculation concerning the utility of their products and services. This change is at odds with the humanist discourse on the university, but it also has many historic precedents and expresses the growing importance of academic activities in both educational and knowledge-creation dimension.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.subjectdyskurspl
dc.subjectdebata publicznapl
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectdiscoursepl
dc.subjectpublic debatepl
dc.titlePolska debata publiczna i odczarowanie akademii – o zmianach w społecznej percepcji uniwersytetu w ostatnich trzech dekadach (część I)pl
dc.title.alternativePolish public debate and academy disenchantment —about changes in public perception of the university in the last three decades (Part I)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.06.03-
dc.description.Emaillukasz_stankiewicz@yahoo.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl
dc.description.referencesAnderson, R. D. (2004). European Universities from the Enlightenment to 1914. Oxford: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesAntonowicz, D. (2015). Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją: polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (1987). Legislators and interpreters: On Modernity, Post-Modernity, and Intellectuals. Ithaca: Cornell University Press.pl
dc.description.referencesBourdieu, P. (1986). The forms of capital. W: Richardson J. G. (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (s. 241–258). New York: Greenwood Press.pl
dc.description.referencesBourdieu, P. (1993). Sociology in Question. London: Sage.pl
dc.description.referencesBourdieu, P. (1991). Fourth lecture. Universal corporatism: The role of intellectuals in the modern world. Poetics Today, t. 12(4), s. 655–669.pl
dc.description.referencesCobban, A. B. (1975). The Medieval Universities: Their Development and Organization. London: Methuen.pl
dc.description.referencesCohen, A., Kisker, C. (2010). The Shaping of American Higher Education: Emergence and Growth of the Contemporary System (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.pl
dc.description.referencesCurtis, M. H. (1962). The Alienated Intellectuals of Early Stuart England. Past & Present, nr 23, s. 25–43.pl
dc.description.referencesDeem, R., Mok, K. H., Lucas, L. (2008). Transforming Higher Education in Whose Image? Exploring the Concept of the World-Class University in Europe and Asia. Higher Education Policy, t. 21(1), s. 83–97.pl
dc.description.referencesErtman, T. (1997). Birth of the Leviathan: Building States and Regimes in Medieval and Early Modern Europe. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesEtzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., Terra, B. R. C. (2000). The Future of the University and the University of the Future: Evolution of Ivory Tower to Entrepreneurial Paradigm. Research Policy, t. 29(2), s. 313–330pl
dc.description.referencesEyal, G.. Szelényi, I., Townsley, E. (1998). Making Capitalism without Capitalists: Class Formation and Elite Struggles in Post-Communist Central Europe. London: Verso.pl
dc.description.referencesFairclough, N. (2001). Language and power. New York: Longman.pl
dc.description.referencesFoskett, N., Maringe, F. (2010). Globalization and Internationalization in Higher Education: Theoretical, Strategic and Management Perspectives. London: Continuum.pl
dc.description.referencesFreeman, C. (1995). The “National System of Innovation” in Historical Perspective. Cambridge Journal of Economics, t. 19(1), s. 5.pl
dc.description.referencesFukuyama, F. (2011). The Origins of Political Order: From Prehuman Times to the French Revolution. New York: Farrar, Straus and Giroux.pl
dc.description.referencesGoldin, C. D., Katz, L. F. (2009). The Race between Education and Technology. Cambridge: Harvard University Press.pl
dc.description.referencesGraham, L. R. (1998). What Have We learned about Science and Technology from the Russian Experience? Stanford: Stanford University Press.pl
dc.description.referencesHamilton, G. G., Biggart, N. W. (1988). Market, Culture and Authority: A Comparative Analysis of Management and Organization in the Far East. American Journal of Sociology, S52–S94.pl
dc.description.referencesHexter, J. H. (1950). The Education of the Aristocracy in the Renaissance. The Journal of Modern History, t. 22(1), s. 1–20.pl
dc.description.referencesHobsbawm, E. (1983). The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesHobsbawm, E. J. (2013). Wiek rewolucji: 1789–1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesJanowski, M. (2008). Narodziny inteligencji 1750–1831. Warszawa: Neriton.pl
dc.description.referencesKerr, C. (2001). The Uses of the University. Cambridge: Harvard University Press.pl
dc.description.referencesKozhevnikov, A. (2004). Stalin’s Great Science: The Times and Adventures of Soviet Physicists. London: Imperial College Press.pl
dc.description.referencesKula, W. (1951). Początki układu kapitalistycznego w Polsce XVIII wieku. W: Kołłątaj i wiek oświecenia. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesLampedusa, G. T. (1988). Lampart. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesLeszczyński, A. (2013). Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943–1980. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesMeyer, J. W., Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, t. 83(2), s. 340–363.pl
dc.description.referencesMeyer, J. W., Scott, R. W. (1991). The Organization of Societal Sectors: Propositions and Early Evidence. W: Powell W. W., DiMaggio P. J. (red.), The New Institutionalism in Organizational Analysis (s. 108–140). Chicago: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesO’Boyle, L. (1970). The Problem of an Excess of Educated Men in Western Europe, 1800-1850. The Journal of Modern History, t. 42(4), s. 471–495.pl
dc.description.referencesO’Boyle, L. (1978). A Possible Model for the Study of Nineteenth-century Secondary Education in Europe. Journal of Social History, t. 12(2), s. 236–247.pl
dc.description.referencesPechar, H. (2012). The Decline of an Academic Oligarchy. The Bologna Process and ‘Humboldt’s Last Warriors’. W: Curaj A. (red.), European Higher Education at the Crossroads (s. 613–630). New York: Springer.pl
dc.description.referencesPiketty, T. (2014). Capital in the Twenty-First Century. Cambridge: Harvard University Press.pl
dc.description.referencesRidder-Symoens, H. (2003). A History of the University in Europe. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesRinger, F. K. (1969). The Decline of the German Mandarins: The German Academic Community, 1890–1933. Wesleyan University Press.pl
dc.description.referencesRüegg, W. (2004). A History of the University in Europe: Volume 3, Universities in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries (1800–1945). Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesSchofer, E., Meyer, J. W. (2005). The Worldwide Expansion of Higher Education in the Twentieth Century. American Sociological Review, t. 70(6), s. 898–920.pl
dc.description.referencesSelznick, P. (1957). Leadership in Administration. A Sociological Interpretation. Evanston: Row Peterson.pl
dc.description.referencesShin, J. C., Kehm, B. M. (2012). Institutionalization of World-Class University in Global Competition. New York: Springer.pl
dc.description.referencesSkubała-Tokarska, Z., Tokarski, Z. (1972). Uniwersytety w Polsce: rys historyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesSlaughter, S., Leslie, L. L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies and the Entrepreneurial University. Baltimore: Johns Hopkins University Press.pl
dc.description.referencesSowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2014). Spór o edukację wyższą w perspektywie teorii dóbr pozycjonalnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 66(2), s. 109–130.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2015a). Społeczna wiedza i legitymizacja a przemiany polskiego uniwersytetu. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 2(46), s. 139–160.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2015b). Pułapka umasowienia – o sprawczości jednostek w umasowionym systemie szkolnictwa wyższego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1(45), s. 191–213.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2016a). Wizje uniwersytetu w Polskiej debacie publicznej 2007–2010. Kraków: „Impuls”. W redakcji.pl
dc.description.referencesStokes, D. (1997). Pasteur’s Quadrant: Basic Science and Technological Innovation. Washington: Brookings Institution Press.pl
dc.description.referencesStone, L. (1964). The Educational Revolution in England, 1560–1640. Past & Present, nr 28, s. 41–80.pl
dc.description.referencesSuchman, M. C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. The Academy of Management Review, t. 20(3), s. 571–610.pl
dc.description.referencesSzadkowski, K. (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne: podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2013) Neoliberalna restrukturyzacja fabryki edukacyjnej. Z: Czerepaniak-Walczak, M. (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? (s. 79–107). Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesThelin, J. (2004). A history of American Higher Education. Baltimore: Johns Hopkins University Press.pl
dc.description.referencesWallerstein, I. M. (1974). The Modern World-System. New York: Academic Press.pl
dc.description.referencesWittrock, B. (2002). The Modern University: The Three Transformations. W: Rothblatt S., Wittrock, B. The European and American University since 1800: Historical and Sociological Essays (s. 303–361). Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.pages61-42pl
dc.description.issue2(6)pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage42pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons