Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/462
Tytuł: | Marburska krytyka poznania jako odbicia |
Inne tytuły: | The Marburg School’s Criticism of the Mirroring Theory of Cognition |
Autorzy: | Kubalica, Tomasz |
Słowa kluczowe: | cognition critical epistemology Marburg School szkoła marburska krytyka poznania teoria poznania epistemologia |
Data wydania: | 2011 |
Data dodania: | 29-sty-2014 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 23, 2011, s. 25-41 |
Abstrakt: | The article elucidates and assesses the Marburg School’s account of the cognition. The characteristic feature of epistemology from this School is the rejection of the mirroring and acceptance of the cognitive transformation. The criticism of the mirroring theory is implicitly contained in Paul Natorp’s and Hermann Cohen’s cognitive relationism. Ernst Cassirer articulated this critical epistemology in his philosophy of the symbolic form and his conception of the symbolic representation. The historical bases of this criticism has been reconstructed as a main purpose of this article. |
Opis: | dr Tomasz Kubalica, Uniwersytet Ślaski, Instytut filozofii, ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/462 |
DOI: | 10.15290/idea.2011.23.02 |
ISSN: | 0860-4487 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2011, XXIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Idea_2011_Kubalica.pdf | 208,59 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)