REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4571
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMariański, Janusz-
dc.date.accessioned2016-09-23T11:57:09Z-
dc.date.available2016-09-23T11:57:09Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 2 2016, s. 143-169pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4571-
dc.description.abstractThe paper presents the view of Polish Catholics on Sacrament of Marriage by focusing mostly on its social and cultural rather than theological aspects. We discuss believers understanding of sacramental marriage at the background of changes that took place in Polish society at the beginning of the 21th century and affected marriage and family. Our discussion is developed in three stages: the value of church wedding, the sacramental nature of marriage and the family, and admitting too Holy Communion people living in non-sacramental union. As expected, the understanding of the sacramental character of marriage situates at a low level. Sociological studies on this subject are few, and they indicate that only minority of the young people give the correct answer to the question of sacramental character of Catholic marriage. Still, most respondents choose the answer that the sacrament of marriage is indissoluble. Others point to certain aspects of the sacramental marriage, which are like a side effect of the sacramental character of marriage. Finally, from 10% to 15% of respondents admit state that they do not know what the Sacrament of Marriage is. There is a significant gap between the moral and religious teaching of the Catholic Church regarding people living in non-sacramental union, and attitudes of Catholics to this issue. Sociological studies show quite divergent views regarding the question whether a person not living in a sacramental union should be admitted to Holy Communion, and ranged from 44.0% to 81.7%. According to Centre for Public Opinion Research (CBOS) survey this indicator covered nearly four fifths of adult Poles on a national scale. From a sociological point of view, there are three possible solutions to the existing conflicts and tensions: First, change of the moral teaching of the Church, second, reorientation of moral attitudes of believers, and third, drifting away from the Church, and acceleration of secularization of society.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsacrament of marriagepl
dc.subjectthe collective consciousnesspl
dc.subjectyouthpl
dc.subjectsocial and cultural transformation of the familypl
dc.subjectsakrament małżeństwapl
dc.subjectświadomość zbiorowapl
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectspołeczno-kulturowe przemiany rodzinypl
dc.titleSakrament małżeństwa w świadomości katolików polskich w kontekście przemian rodzinypl
dc.title.alternativeThe sacrament of marriage in the consciousness of Polish Catholics in the context of the transformation of the familypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2016.02.09-
dc.description.Biographicalnoteks. prof. dr hab. JANUSZ MARIAŃSKI – emerytowany profesor socjologii religii i socjologii moralności Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II, wykładowca w Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Lublinie i w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku, członek Komitetu Socjologii PAN i Zespołu ds. Dobrych Praktyk Akademickich przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w latach 2011-2014); współpracuje z Instytutem Statystyki Kościoła Katolickiego SAC w Warszawie; przedmiotem jego zainteresowań badawczych są: socjologia moralności, socjologia religii i katolicka nauka społeczna; w 1997 roku otrzymał nagrodę Prezesa Rady Ministrów za wybitne osiągnięcia naukowe; jest autorem około 1000 artykułów naukowych i po - pularnonaukowych oraz 50 książek, m.in. Młodzież między tradycją i ponowoczesnością. Wartości moralne w świadomości maturzystów (Lublin 1995), Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim (Lublin 1998), Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne (Lublin 2001), Kościół katolicki w Polsce w przestrzeni życia publicznego. Studium socjologiczne (Toruń 2013), Sens życia, wartości, religia. Studium socjologiczne (Lublin 2013), Sekularyzacja, desekularyzacja i nowa duchowość. Studium socjologiczne (Kraków 2013), Podstawowe pojęcia socjologii religii w eksplikacji ks. Janusza Mariańskiego. Opracował i wyboru dokonał Marek Marczewski (Lublin 2013), Kontrowersje wokół relacji religii i moralności. Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne (Toruń 2014). W 2015 roku ukazał się w Wydawnictwie Nomos pod jego redakcją Leksykon Socjologii Moralności. Podstawy – teorie – badania – perspektywy (Kraków 2015).pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBaniak J., Między buntem i sprzeciwem a potrzebą akceptacji i zrozumienia. Kryzys tożsamości osobowej a świadomość religijna i moralna młodzieży gimnazjalnej. Studium socjologiczne, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesBerger P. L., Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesBiernat T., Sobierajski P., Młodzież wobec małżeństwa i rodziny. Raport z badań, Toruń 2007.pl
dc.description.referencesBoguszewski R., Kontrowersje wokół różnych zjawisk dotyczących życia małżeńskiego i rodzinnego, „Komunikat z badań CBOS” 2008 nr 54.pl
dc.description.referencesBrożek P., Tradycja religijna w środowisku pluralistycznym. Studium socjologiczne, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesDrąg P., Należy troszczyć się o zwykłe małżeństwa, „Wiadomości KAI” 2015 nr 16 s. 6.pl
dc.description.referencesDyczewski L., Rodzina, społeczeństwo, państwo, Lublin 1994.pl
dc.description.referencesDyczewski L., Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie. Pomiędzy tradycją i nowoczesnością, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesGuzik A., Marzęcki R., Stach Ł., Pokolenie ’89. Aksjologia i aktywność młodych Polaków, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesHipsz N., Społeczne oceny alternatyw życia małżeńskiego, „Komunikat z badań CBOS” 2013 nr 32.pl
dc.description.referencesKamiński K., Małżeństwo i rodzina w świadomości nupturientów. Studium socjologiczne, Lublin 2015 (mps pracy doktorskiej).pl
dc.description.referencesKamiński K., Wpływ religijności narzeczonych na poglądy dotyczące regulacji poczęć i przerywania ciąży, „Rocznik Teologii Katolickiej” 13(2014) nr 2 s. 101-114.pl
dc.description.referencesKaufmann F.-X., Kirche angesichts der Ambivalenzen der Moderne, [w:] „Nicht ausserhalb der Welt”. Theologie und Soziologie, M. Striet (red.), Freiburg im Breisgau 2014, s. 93-119.pl
dc.description.referencesKawińska M., Rodzina i związki niesakramentalne we wspólnocie parafialnej – kierunki przemian, [w:] Socjologia życia parafialnego: wspólnota i instytucja. Archidiecezja Warszawska w badaniach Polskiego Pomiaru Postaw i Wartości. S. H. Zaręba, A. Wysocki(red.), Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesKompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, Kielce 2005.pl
dc.description.referencesKowalczuk K., Sfery sacrum i profanum w życiu społecznym, „Komunikat z badań CBOS” 2015 nr 31.pl
dc.description.referencesKozak J., Dzieci postmoderny? Studium socjologiczne nad religijnością studentów, Sandomierz 2014.pl
dc.description.referencesKozak J., Rodzina w kryzysie? Esej socjologiczny z racji 120-lecia istnienia Polskiej Misji Katolickiej w Anglii i Walii nad modelami małżeństwa i rodziny w świadomości nupturientów, Lublin 2015.pl
dc.description.referencesKozielecki J., Koniec wieku nieodpowiedzialności, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesKryczka P., Rozwód w opinii społecznej, „Studia Socjologiczne” 1999 nr 1.pl
dc.description.referencesKwak A., Refleksje nad współczesną rodziną – kontrowersje, pytania, wartości, [w:] Współczesna rodzina polska. Przemiany, zagrożenia i wyzwania, A. Jabłoński, M. Szyszka, D. Gizicka (red.), Lublin 2014 s. 17-31.pl
dc.description.referencesKwak A., Współczesny świat zmian – alternatywy dla małżeństwa. [w:] Kobiety i mężczyźni w „postrodzinnym” świecie, E. Paprzycka, J. Czernecka (red.), Łódź 2014, s. 5-19.pl
dc.description.referencesKwestionariusz wywiadu EVS 2008 (Research International Pentor), [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, A. Jasińska-Kania (red.), Warszawa 2012pl
dc.description.referencesMarczewski M., Sakramentalność małżeństwa w ujęciu Jana Pawła II, [w:] Ku prawdzie we wspólnocie człowieka i Boga. Studia dedykowane Ks. Stanisławowi Kowalczykowi, E. Balawajder, P. Nitecki, A. Jabłoński (red.), Sandomierz 1997 s. 479-484.pl
dc.description.referencesMariański J., Oczekiwania maturzystów polskich wobec Kościoła katolickiego, [w:] Rodzina w prawie. Księga pamiątkowa dedykowana ks. prof. dr. hab. Ryszardowi Sztychmilerowi z okazji 65. rocznicy urodzin i 30-lecia pracy naukowej, M. Różański, J. Krzywkowska (red.), Olsztyn 2013 s.pl
dc.description.referencesMariański J., Sekularyzacja i ewangelizacja. Wartości prorodzinne w świadomości młodzieży szkół średnich, Lublin 2003.pl
dc.description.referencesORRK: jak pomagać parom niesakramentalnym?, „Wiadomości KAI” 2015 nr 17, s. 10-11.pl
dc.description.referencesPławecki S., Rozwiedzeni żyjący w powtórnych związkach jako problem moralno-duszpasterski, [w:] Nadzieje i zagrożenia współczesnej rodziny. Międzynarodowe sympozjum moralno-pastoralne Kraków 1994, W. Kawecki (red.), Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesPolak M., Społeczno-kulturowe uwarunkowania duszpasterstwa narzeczonych, „Teologia Praktyczna” 2(2001).pl
dc.description.referencesRaport o stanie wiary. Z Ks. Kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, Kraków – Warszawa-Struga 1986.pl
dc.description.referencesRoguska B., Oczekiwane zmiany w nauczaniu Kościoła, „Komunikat z badań CBOS” 2015 nr 32.pl
dc.description.referencesRychlicki C., Sakramentalny charakter przymierza chrześcijańskiego. Studium teologicznodogamtyczne, Płock 1997.pl
dc.description.referencesStepulak M. Z., Postawy młodzieży wobec miłości, małżeństwa i rodziny. Badania empiryczne maturzystów z diecezji siedleckiej, „Teologia Praktyczna” 8(2007).pl
dc.description.referencesWięckiewicz B., Małżeństwo i rodzina w świadomości młodzieży akademickiej. Stacjonarni studenci dziennikarstwa UKSW i UW (w druku).pl
dc.description.referencesWyniki badania „Aktualne problemy i wydarzenia” (nr 297). Komunikat z badań CBOS (do użytku wewnętrznego). CBOS. Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesWyniki badania „Aktualne problemy i wydarzenia” (nr 297). Komunikat z badań CBOS (do użytku wewnętrznego). Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesZdaniewicz W., Model katolickiej religijności, [w:] Postawy społeczno-religijne Polaków 1991-2012, L. Adamczuk, E. Firlit, W. Zdaniewicz (red.), Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesZdrowe małżeństwa trzeba umacniać. Rozmowa z księdzem arcybiskupem Stanisławem Gądeckim, metropolitą poznańskim, przewodniczącym KEP, „Nasz Dziennik” 2015 nr 101.pl
dc.description.referencesZe wszystkiego można wykuć pałkę. Rozmowa z Leszkiem Kołakowskim, [w:] B. Wildstein, Profile wieku, Warszawa 2000.pl
dc.description.pages143-169pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2016, tom 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_2_2016_Marianski.pdf306,29 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)