REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4564
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrólikowski, Janusz-
dc.date.accessioned2016-09-23T11:52:54Z-
dc.date.available2016-09-23T11:52:54Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 2 2016, s. 15-27pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4564-
dc.description.abstractAlthough the relation between the mystery of the Holy Trinity and the sacrament of marriage was always treated as a minor issue, it has been present in the theology for ages. It is usually situated in the context of the searching for the “traces” of the Holy Trinity in the creation. The crucial moment in the theological approach to the relation between the mystery of the Holy Trinity and marriage was the reversal of the problem in question: marriage is not only a trace of the Holy Trinity in the world – as it is in classical theology – but rather it is expected to become an active reflection of the Trinity in the relations between husband and wife, in their mutual attitudes and it is supposed to express itself in the mission undertaken and fulfilled by husband and wife especially in their uniting and simultaneously fertile love. The Holy Trinity, especially as a mystery of the everlasting and rejoicing love, for a married couple should serve as a point of reference to understand their marital identity and to shape their mutual relations which express this identity. Trinitarian and Christological theology provide a rich material for a deepened understanding and recognition of the teaching of the former Popes who consistently emphasize the need of situating the fundamental questions regarding vocation, nature and mission of marriage in direct reference to the mystery of the Holy Trinity and the mystery of Jesus Christ. Theological perspectives unambiguously abiding by the conclusions of the theology of creation and natural law open an exceptionally broad view on marriage being the fundamental human and Christian reality, and at the same time a great mystery which has its origin in the highest mystery of the God in three Persons and which is fully revealed in Jesus Christ, the incarnated Son of God who died on the cross in kenotic love. Therefore it is primarily a perspective of personalism deeply rooted and directed Christologically. The mutual self-giving of husband and wife in the sacrament of marriage is a remarkable testimony given to Christ, since fidelity expressed in marital attitude reflects radicalism and greatness of love proved once and for all on the Christ’s cross. The fertility of physical union of man and wife reflects not only the immeasurable fertility of Christ’s death for mankind, but also the infinite fertility of Trinitarian communion which pours out on every created reality and becomes its original point of reference.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectTrójca Świętapl
dc.subjectJezus Chrystuspl
dc.subjectmiłośćpl
dc.subjectmałżeństwopl
dc.subjectpłodnośćpl
dc.subjectHoly Trinitypl
dc.subjectJesus Christpl
dc.subjectcrosspl
dc.subjectmarriagepl
dc.subjectfertilitypl
dc.titleTrynitarno-chrystologiczne perspektywy teologii małżeństwapl
dc.title.alternativeThe Trinitarian and Christological perspectives of the theology of marriagepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2016.02.02-
dc.description.Biographicalnoteks. dr hab. JANUSZ KRÓLIKOWSKI, prof. UPJPII – kapłan diecezji tarnowskiej; od 2014 r. dziekan Wydziału Teologicznego Sekcja w Tarnowie (UPJPII). W latach 1991-1996 studiował teologię na uczelniach rzymskich: Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża (doktorat – 1995), Papieskim Instytucie Wschodnim, Instytucie św. Tomasza przy Uniwersytecie „Angelicum”. W 2003 roku habilitował się w zakresie teologii dogmatycznej na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. W latach 1996–2009 wykładał teologię w Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie, a od 1997 roku wykłada teologię dogmatyczną na Wydziale Teologicznym Sekcja w Tarnowie. Od 2010 roku wykładowca mariologii w Instytucie Maryjno-Kolbiańskim „Kolbianum” w Niepokalanowie. Członek Polskiego Towarzystwa Mariologicznego, Towarzystwa Teologów Dogmatyków, Polskiego Towarzystwa Teologicznego Oddział w Tarnowie, członek zwyczajny Międzynarodowej Papieskiej Akademii Maryjnej w Rzymie.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.referencesCarlotti P., La famiglia comunione di persone. Alcune considerazioni sulla Lettera alle Famiglie di Giovanni Paolo II, „Salesianum” 56 (1994) s. 717-740.pl
dc.description.referencesChapelle A., Sexualité et Sainteté, Bruxelles 1977.pl
dc.description.referencesGendron L., Le mystère de la Trinité et la simbolique familiale, Roma 1975.pl
dc.description.referencesGrygiel S., Errantes revoca! Esej o samoświadomości, Transcendencji i pojednaniu, [w:] Teksty filozoficzne, Kraków 1986, s. 142-160.pl
dc.description.referencesHildebrandt D. von, Die Ehe, München 1929.pl
dc.description.referencesKrajewski K., Moralne zło antykoncepcji, [w:] Dar ciała darem osoby. O przemilczanym wymiarze kryzysu więzi małżeńskiej, P. Ślęczka (red.), Lublin 2005, s. 31-38.pl
dc.description.referencesMader J., Filozofia dialogu, [w:] Teksty filozoficzne, Kraków 1985, s. 59-86.pl
dc.description.referencesMargerie B. de, La Trinité chrétienne dans l’histoire, Paris 1975.pl
dc.description.referencesMaritain J., Pisma filozoficzne, tł. J. Fenrychowa, Kraków 1988.pl
dc.description.referencesMaritain J., Maritain R., Matrimonio, amore e amicizia. Per una spiritualità della vita coniugale, Milano 1994.pl
dc.description.referencesMartini N. de, Sessualità linguaggio d’amore. La maturità sessuale aspetto della maturità globale, Cinisello Balsamo 1994.pl
dc.description.referencesOd wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969-1996, J. Królikowski (red.), Kraków 2000.pl
dc.description.referencesO’Donneli J. J., Tajemnica Trójcy Świętej, tł. P. Wilczek, Kraków 1993.pl
dc.description.referencesOuellet M., Divina somiglianza. Antropologia trinitaria della famiglia, t. 1, Roma 2004.pl
dc.description.referencesParadiso M., Nell’intimo di Dio. La teologia trinitaria di Hans Urs von Balthasar, Roma 2009.pl
dc.description.referencesScheeben M. J., Tajemnice chrześcijaństwa, tł. J. Rostworowski, I. Bieda, Kraków 1970.pl
dc.description.referencesScheeben M. J., Handbuch der katcholischen Dogmatik, Freiburg im Br. 1933.pl
dc.description.referencesSchökel L. A., I nomi dell’amore. Simboli matrimoniali nella Bibbia, Casale Monferrato 1998.pl
dc.description.referencesScola A., Il mistero nuziale. Studi sulla persona e la famiglia, t. 1-2, Milano 1998-2000.pl
dc.description.referencesSołowjow W., Sens miłości, tł. H. Paprocki, Kęty 2002.pl
dc.description.referencesTeilhard de Chardin P., O szczęściu, cierpieniu, miłości, tł. W. Sukiennicka, M. Tazbir, Warszawa 2001.pl
dc.description.pages15-27pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2016, tom 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_2_2016_Krolikowski.pdf218,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)