REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4490
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSajdera, Jolanta-
dc.date.accessioned2016-09-08T11:53:28Z-
dc.date.available2016-09-08T11:53:28Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 1(5), s. 109-119pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4490-
dc.description.abstractCelem tekstu jest zwrócenie uwagi na zmiany funkcjonowania oświaty w warunkach wolnorynkowych. Ze względu na szeroki obszar tego zagadnienia w artykule skoncentrowano się szczególnie na finansowaniu edukacji przedszkolnej, wskazując na jej powiązania z sytuacją polityczno-gospodarczą naszego kraju. Poszukiwano odpowiedzi na pytania o konsekwencje działań wolnorynkowych dla edukacji przedszkolnej w wyniku oddawania zadań publicznych sektorowi prywatnemu, nastawionemu na zysk, oraz wprowadzania zasad działania sektora prywatnego do pracy instytucji publicznych. Poprzez zestawienie treści rozporządzeń MEN, dotyczących organizowania edukacji przedszkolnej, z danymi zawartymi w raportach GUS oraz „Diagnozy społecznej”, wskazano na konsekwencje niestabilności polityki oświatowej dla decyzji finansowych na szczeblu lokalnym, które mogą powodować narastanie kryzysu zaufania społecznego.pl
dc.description.abstractThe purpose of the article is to draw attention to the changes in the functioning of education in free market conditions. Due to the broad area of issues, the author focuses on the financing of preschool education, which is in a special way connected with the political and economic situation of our country. The author is looking for answers to the question concerning the consequences of the free-market environment for pre-school education resulting from the transfer of public tasks to the private for-profit sector and the introduction of the principles of the private sector to the work of public institutions. The author compares the content of the Ministry of Education’s regulations concerning the organization of pre-school education, with the information contained in the CSO and Social Diagnosis reports. In this way, the author points out the consequences of the instability of educational policy for financial decisions at the local level, which can lead to the growth of social trust crisis.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectwolny rynek edukacyjnypl
dc.subjectsamorząd terytorialnypl
dc.subjectniepubliczne placówki oświatowepl
dc.subjectfree market in educationpl
dc.subjectlocal governmentpl
dc.subjectprofit-making kindergartenspl
dc.titleZyskać na edukacji? Konsekwencje działań wolnorynkowych dla funkcjonowania edukacji przedszkolnej w Polscepl
dc.title.alternativeBenefit from education. Consequences of the free market for pre-school education in Polandpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.05.08-
dc.description.Emailjolasaj@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl
dc.description.referencesCzapiński, J., Panek, T. (red.) (2015). Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. Pozyskano z: www.diagnoza.com, [data dostępu 18.03.2016].pl
dc.description.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2015). Liczba bezrobotnych zarejestrowanych oraz stopa bezrobocia według województw, podregionów i powiatów. Stan w końcu stycznia 2016. Pozyskano z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/liczba-bez-robotnych-zarejestrowanych-oraz-stopa-bezrobocia-wedlug-wojewodztw-podregionow-i--powiatow-stan-w-koncu-stycznia-2016,2,41.html, [data dostępu 18.03.2016].pl
dc.description.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2015). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2014/2015. Pozyskano z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie--w-roku-szkolnym-20142015,1,9.html, [data dostępu 15.03.2016].pl
dc.description.referencesKomisja Europejska (2013). Zalecenie Komisji z dnia 20 lutego 2013 r. Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji (2013/112/UE). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Pozyskano z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri= CELEX:32013H0112&qid=1458257993551&from=PL, [data dostępu 18.03.2016].pl
dc.description.referencesKrajowy Program Reform Europa 2020. Aktualizacja 2015/2016. Przyjęty przez Radę Ministrów 28 kwietnia 2015 r. Pozyskano z: http://www.mg.gov.pl/files/upload/8413/KPR_2015-2016_w_ost_PL.pdf, [data dostępu 18.03.2016].pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. (Dz. U. 2010, nr 161, poz. 1080).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2013, poz. 827).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991, nr 95, poz. 425).pl
dc.description.pages109-119pl
dc.description.issue1(5)pl
dc.description.firstpage109pl
dc.description.lastpage119pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Sajdera_Parezja_1_2016.pdf519,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons