REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4488
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOlchanowski, Tomasz-
dc.date.accessioned2016-09-08T11:52:36Z-
dc.date.available2016-09-08T11:52:36Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 1(5), s. 79-95pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4488-
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę zderzenia z sobą ideału człowieka postulowanego przez Epikteta i Marka Aureliusza z ponowoczesną tyranią sukcesu i maniakalno-narcystyczną wizją ludzkiej natury. Wyjściem do rozważań jest stanowisko Petera Sloterdijka, który stwierdził, że w kulturach wysoko rozwiniętych wychowanie i edukacja podlegają wpływom hamującym i pozbawiającym hamulców. Istota ludzka, która budziła przerażenie w okresie hellenistycznym, jako naruszający „hybris” szaleniec, obecnie funkcjonuje jako imagopata, idealny produkt, żyjący w świecie możliwości i zacierania się granic między realnym a wirtualnym.pl
dc.description.abstractThe article is an attempt to juxtapose the ideal of man postulated by Epictetus and Marcus Aurelius with postmodern tyranny of success and manic-narcissistic vision of human nature. The basis for discussion is the standpoint of Peter Sloterdijk, who said that in highly developed cultures, upbringing and education are influenced by inhibitory factors and depriving of the brakes factors. A human being, who frightened in the Hellenistic period, as a violation of “hubris” madman, now functions as imagopathy, a perfect product, living in a world of possibilities and the blurring of the boundaries between the real and the virtual.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecthybrispl
dc.subjectstoicyzmpl
dc.subjectpragnieniepl
dc.subjectlogoreapl
dc.subjectimagopatiapl
dc.subjectselfiepl
dc.subjecthomo inhumanuspl
dc.subjecthubrispl
dc.subjectstoicismpl
dc.subjectdesirepl
dc.subjectlogoreapl
dc.subjectimagopathypl
dc.subjectselfiepl
dc.titleCzłowiek nie-zniewolony. Od hellenistycznych wychowawców stoików do ponowoczesnej orgii pragnieńpl
dc.title.alternativeMan non-enslaved. From the Hellenistic Stoics educators to postmodern orgy of desirespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.05.06-
dc.description.Emailt.olchanowski@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBartkowski, J. (2008). „Hybris” jako patologia charyzmy. W: J. Sieradzan (red.), Charyzma: jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i społecznym (s. 113–131). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesBurszta, W. J. (2015). Preteksty. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.pl
dc.description.referencesDudek, Z. W. (2002). Podstawy psychologii Junga. Od psychologii głębi do psychologii integralnej. Warszawa: ENETEIA.pl
dc.description.referencesDudek, Z. W. (2003). Syndrom matki pochłaniającej. Albo albo. Problemy psychologii i kultury, nr 1.pl
dc.description.referencesEagleton, T. (2012). Zło. Przeł. B. Baran. Warszawa: „Czytelnik”.pl
dc.description.referencesEckhart, J. (2001). Pouczenia duchowe. Wybór traktatów i kazań. Przekł. W. Szymona OP. Poznań: W drodze.pl
dc.description.referencesEpiktet. (1961). Diatryby, Encheridion z dodatkiem Fragmentów oraz Gnomologium Epiktetowego. Przekł. L. Joachimowicz. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesFreud, S. (1998). Pisma społeczne. Dzieła. (t. 4). Przekł. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke. Warszawa: KR.pl
dc.description.referencesGrün, A. (1999). Drogi ku wolności. Przekł. K. Zimmerer, Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesHadot, P. (2004). Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do rozmyślań Marka Aureliusza. Przekł. P. Domański. Kęty: WYDAWNICTWO ANTYK.pl
dc.description.referencesKępiński, A. (1988). Z psychopatologii życia seksualnego. Warszawa: PZWL.pl
dc.description.referencesLoyola, I. (2002). Ćwiczenia duchowne. Przekł. M. Bednarz, Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesMarek Aureliusz. (2001). Rozmyślania. Przekł. M. Reiter. Warszawa: De Agostini Polska.pl
dc.description.referencesNietzsche, F. (2006). Wola mocy. Przekł. S. Frycz, K. Drzewiecki. Kraków: Zielona Sowa.pl
dc.description.referencesPopowski, R. (1997). Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.pl
dc.description.referencesSamuels, A., Shorter, B., Plaut, F. (1994). Krytyczny słownik analizy jungowskiej. Przekł. W. Bobecki, L. Zielińska. Wałbrzych: Unus.pl
dc.description.referencesSieradzan, J. (2014). Inicjacja w szaleństwo. Albo albo. Problemy psychologii i kultury, z. 1, s. 37–45.pl
dc.description.referencesSloterdijk, P. (2008). Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie. Przekł. A. Żychliński. Przegląd Kulturoznawczy, nr 4, s. 40–62.pl
dc.description.referencesPandita himi, Sayadaw U. (2004). Jeszcze w tym życiu. Nauki Buddy prowadzące ku wyzwoleniu. Przeł. M. Tarnowski, A. Klegon, B. Bobolik, Z. Molski. Przesieka: Stowarzyszenie Buddyjskie Sangha „Kandzeon”; Wrocław: Patra.pl
dc.description.pages79-95pl
dc.description.issue1(5)pl
dc.description.firstpage79pl
dc.description.lastpage95pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Olchanowski_Parezja_1_2016.pdf568,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons