REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4485
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOstrowicka, Helena-
dc.date.accessioned2016-09-08T11:50:46Z-
dc.date.available2016-09-08T11:50:46Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 1(5), s. 26-41pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4485-
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie perspektywy badania relacji między uniwersytetem a szeroko rozumianym obszarem praktyki w kategoriach konsumpcjonizmu poznawczego, który jest jednocześnie problemem i rozwiązaniem pochodzącym z wnętrza tzw. dyspozytywu społeczeństwa wiedzy. Rozwijam pojęcie dyspozytywu społeczeństwa wiedzy, zaproponowane przez Marka Czyżewskiego, wskazując nowe kategorie analityczne. Uzasadniam heurystyczny i analityczny potencjał badania uniwersytetu, konsumpcji wiedzy naukowej oraz wytwarzania jej „użyteczności” przez pryzmat mechanizmów prawa, dyscypliny i bezpieczeństwa. Istotną część artykułu stanowi refleksja nad imperatywem społeczeństwa wiedzy w warunkach konkurencji rynkowej.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the perspective of the study on the relationship between the university and the wider area of practice in terms of cognitive consumerism, which is both the problem and the solution coming from the interior of the so-called dispositif of knowledge society. I develop the concept of dispositif of knowledge society, proposed by Marek Czyżewski, indicating new analytical categories. I justify heuristic and analytical potential of the research on university, the consumption of scientific knowledge and the production of its “utility” through the prism of law mechanisms, discipline and safety. An important part of the article is a reflection on the imperative of the knowledge society in a competitive market.pl
dc.description.sponsorshipOpracowanie powstało w ramach realizacji projektu badawczego SONATA BIS Narodowego Centrum Nauki pt. „Urządzanie uniwersytetu – dyskursywny obraz współczesnej reformy szkolnictwa wyższego w Polsce”, na lata 2015–2019 (DEC-2014/14/E/HS6/00671).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectdyspozytyw społeczeństwa wiedzypl
dc.subjectuniwersytetpl
dc.subjectkonsumpcjonizm poznawczypl
dc.subjectużyteczność wiedzypl
dc.subjectdispositif of knowledge societypl
dc.subjectuniversitypl
dc.subjectcognitive consumerismpl
dc.subjectusefulness of knowledgepl
dc.titleApetyt na wiedzę? O perspektywie badania konsumpcjonizmu poznawczegopl
dc.title.alternativeThe appetite for knowledge? About the research perspective of cognitive consumerismpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.05.03-
dc.description.Emailhostrowicka@ukw.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl
dc.description.referencesBihr, A. (2007). Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.pl
dc.description.referencesCommission of the European Communities (2003). Communication from the Commission. The Role of the Universities in the Europe of Knowledge. Brussels, 05.02.2003, 58 final.pl
dc.description.referencesCommission of the European Communities (2005). Średniookresowy przegląd Strategii Lizbońskiej, Brussels, 02.02.2005.pl
dc.description.referencesCzyżewski, M. (2012). Wiedza specjalistyczna i praktyka społeczna – przemiany i pułapki. W: A. Jabłoński, J. Szymczyk, M. Zemło (red.), Kontrowersje dyskursywne. Między wiedzą specjalistyczną a praktyką społeczną (s. 71–93). Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.description.referencesCzyżewski, M., Marynowicz-Hetka E., Woroniecka G. (red.) (2013). Pedagogizacja życia społecznego, Societas/Communitas, Nr 2.pl
dc.description.referencesCzyżewski, M. (2013). Polityki publiczne w optyce postfoucaultowskiej – zarys perspektywy badawczej. W: A. Wojciuk (red.), Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne (s. 72–91). Warszawa: IBE.pl
dc.description.referencesDrucker, P. (1969). The Age of Discontinuity: Guidelines to Our Changing Society. New York: Harper and Row.pl
dc.description.referencesDrucker, P. (1993). Post-Capitalist Society. New York: Harper.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (1993). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia: Spacja.pl
dc.description.referencesFoucault, M (1995). Historia seksualności. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesFoucault, M (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (201111), Narodziny biopolityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKwaśnica, R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności. Wrocław: Wydawnictwo DSW.pl
dc.description.referencesKwiek, M. (2010). Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie. Poznań: Wydawnictwo UAM.pl
dc.description.referencesKwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesLeszczak, O. (2012). Paradoksy konsumpcjonizmu. Typologia i lingwosemiotyka. The Peculiarity of Man, nr 1 5, s. 9–35.pl
dc.description.referencesMarginson, S. (2015). O możliwości zaistnienia kapitalistycznych rynków w szkolnictwie wyższym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1 (45), s. 11 11–37.pl
dc.description.referencesMęczkowska-Christiansen, A. (2014). „Epistemologia” społeczeństwa wiedzy w kontekście rozważań nad problematyką edukacji. W: M. Piasecka, A. Irasiak (red.), Podstawy edukacji (T. 7, s. 21–38). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesOstrowicka, H. (2014). Raportuj, bloguj i wyznawaj. O karierze akademickiej w społeczeństwie konfesyjnym. Pedagogika Szkoły Wyższej, nr 2, s. 87–104.pl
dc.description.referencesOstrowicka, H. (2015a). Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesOstrowicka, H. (2015b). O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, Nr 1, s. 1 66–177.pl
dc.description.referencesRaffnsøe, S., Gudmand-Høyer, M., Thaning, M. S. (2014). Foucault’s dispositive: The perspicacity of dispositive analytics in organizational research. Organization, Sept. 1 17; DOI: 10.111177/1350508414549885.pl
dc.description.referencesRomaniszyn, K. (2009). O użyteczności socjologii. W: J. Szymczyk, M. Zemło, A. Jabłoński (red.), Wiedza – władza (s. 1 49–172). Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.description.referencesStehr, N. (1994). Knowledge Societies. London: Sage.pl
dc.description.pages26-41pl
dc.description.issue1(5)pl
dc.description.firstpage26pl
dc.description.lastpage41pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Ostrowicka_Parezja_1_2016.pdf589,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons