Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/3920
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sikora, Michał | - |
dc.date.accessioned | 2016-02-29T14:00:49Z | - |
dc.date.available | 2016-02-29T14:00:49Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 27, 2015, s. 139-157 | pl |
dc.identifier.issn | 0860-4487 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/3920 | - |
dc.description.abstract | August Cieszkowski was one of the brilliant Polish thinkers of the nineteenth century, who combined Hegel’s philosophy with Christian mysticism. The main subject of this text is a presentation of the role of kenosis in a historical perspective and the category of future, which means the union of humanity, end of time and creating The Common’s Church. Additionally, I am going to show the relation between Cieszkowski’s and Vladimir Solovyov’s philosophy (especially the theory of Godmanhood). Both views are similar and search, in their criticism of Hegel’s system, for a way to messianistical redemption. The purpose of the comparison is to indicate the similarities in the philosophy of August Cieszkowski and Vladimir Solovyov, relating to the problem of a sense of history and kenosis. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | Cieszkowski | pl |
dc.subject | Solovyov | pl |
dc.subject | Christian mysticism | pl |
dc.subject | Hegel’s philosophy | pl |
dc.subject | Sołowjow | pl |
dc.subject | mistycyzm chrześcijański | pl |
dc.subject | filozofia Hegla | pl |
dc.title | Sens dziejów i kenoza w myśli Augusta Cieszkowskiego i Włodzimierza Sołowjowa | pl |
dc.title.alternative | The sense of history and kenosis in August Cieszkowski’s and Vladimir Solovyov’s thought | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/idea.2015.27.08 | - |
dc.description.Email | platon87@tlen.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Michał Sikora – doktorant w Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. | pl |
dc.description.Affiliation | Zakład Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej, Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl |
dc.description.references | August Cieszkowski. W setną rocznicę śmierci, Barbara Markiewicz, Stanisław Pieróg (red.) Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Augustyn św., 2002, Państwo Boże, przeł. W. Kubicki, Kęty 2002. | pl |
dc.description.references | Bartula P., „Jako w niebie tak i na ziemi”: August Cieszkowski redivivus, Kraków 2006. | pl |
dc.description.references | Cieszkowski A., Ojcze nasz, T. 1–3, Poznań 1922–1923. | pl |
dc.description.references | Cieszkowski A., Prolegomena do historiozofii, Poznań 2007. | pl |
dc.description.references | Dobieszewski J., Włodzimierz Sołowjow. Studium osobowości filozoficznej, Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, T. 1, Lublin 1972. | pl |
dc.description.references | Hellwig J., Cieszkowski, Warszawa 1979. | pl |
dc.description.references | Hryniewicz W., Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej, T. 3., Lublin 1991. | pl |
dc.description.references | Jakubowski M.N., Czyn, Przyszłość, Naród. Poglądy filozoficzne Augusta Cieszkowskiego, Warszawa – Poznań 1989. | pl |
dc.description.references | Jakubowski M.N., Historiozofia jako filozofia praktyczna. Hegel a polska filozofia czynu, Bydgoszcz 1991. | pl |
dc.description.references | Jakubowski M.N., Narodowe i Uniwersalne. Cztery studia o polskiej filozofii politycznej doby romantyzmu, Toruń 2002. | pl |
dc.description.references | Keller J., Czyn jako wyraz postawy moralnej A. Cieszkowskiego, Lublin 1948. | pl |
dc.description.references | Kiejzik L., Włodzimierz Sołowjow, Zielona Góra 1997. | pl |
dc.description.references | Kita M., Klucz do żywych przekonań. Chrystologia filozoficzna Włodzimierza Sołowjowa, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Klepacz M., Idea Boga w historiozofii A. Cieszkowskiego, Kielce 1933. | pl |
dc.description.references | Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie – Rozwój – Rozkład, Londyn 1988. | pl |
dc.description.references | Kowalczyk S., Koncepcja absolutu w pismach Hegla, Lublin 1991. | pl |
dc.description.references | Kuczyński J., 1976, Homo Creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa 1976. | pl |
dc.description.references | Łosski W., 1989, Teologia mistyczna kościoła wschodniego, przeł. M. Sczaniecka, Warszawa 1989. | pl |
dc.description.references | Maloney G.A., Chrystus kosmiczny od Pawła do Teilharda, przeł. T. Mieszkowski, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Przebinda G., Między Moskwą a Rzymem. Myśl religijna w Rosji XIX i XX wieku, Kraków 2003. | pl |
dc.description.references | Przebinda G., Włodzimierz Sołowjow wobec historii, Kraków 1992. | pl |
dc.description.references | Sajdek W., Postęp bez rozboju: podstawy teorii dynamizmu społecznego w filozofii Augusta Cieszkowskiego, Lublin 2008. | pl |
dc.description.references | Schnädelbach H., Hegel. Wprowadzenie, przeł. A.J. Noras, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | Scholem G., O mistycznej postaci bóstwa. Z badań nad podstawowymi pojęciami kabały, tłum. A.K. Haas, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Serwatowski W., Kulski G., Królestwo Boże w romantycznych interpretacjach: August Cieszkowski, Poznań 1995. | pl |
dc.description.references | Sojka M., Neomesjanizm a recepcja Cieszkowskiego, Wrocław 1986. | pl |
dc.description.references | Sikora P., Logos niepojęty. Analiza filozoficzna, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Stachurski L., Heglizm polski: elementy strukturalne, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | Sołowjow W., Wykłady o Bogoczłowieczeństwie, przeł. J. Dobieszewski, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | Sołowjow W., Zaślubiny Wschodu z Zachodem, przeł. F. Memches, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa–Wrocław 2000. | pl |
dc.description.references | Walicki A., Filozofia polskiego romantyzmu, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Wawrzynowicz A., Filozoficzne przesłanki holizmu historiozoficznego w myśli Augusta Cieszkowskiego. Poznań 2010. | pl |
dc.description.references | Woszczyk A., Problem hen i aoristos dyas w Enneadach Plotyna, Katowice 2007. | pl |
dc.description.pages | 139-157 | pl |
dc.description.volume | 27 | - |
dc.description.firstpage | 139 | - |
dc.description.lastpage | 157 | - |
dc.identifier.citation2 | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2015, XXVII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
idea27_M.Sikora.pdf | 261,89 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)