REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3865
Tytuł: Rozumienie pojęć moralnych w wychowaniu moralnym dzieci młodszych. Empatia i motywacja do zachowań moralnych
Inne tytuły: The understanding of moral terms in moral education of younger children. Empathy and motivation for moral behaviours
Autorzy: Olek-Redlarska, Zofia
Słowa kluczowe: values
norms
assessments and moral terms
empathy and motivation for moral behaviours
wartości
normy
oceny i pojęcia moralne
empatia i motywacja do zachowań moralnych
Data wydania: 2015
Data dodania: 22-lut-2016
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 14/2, 2015, s. 113-124
Abstrakt: The problem of understanding terms has been the subject of numerous analyses and investigations, whereas understanding moral terms by children of younger school age has not been the subject of analyses or research studies. This made me undertake research on morality, understanding it and creating terms. Bearing in mind Albert Schweitzer’s formulation that all good actions are born of hope, I based the concept of experimental stage adaptations of literary texts on the comparison of intelligence and child’s personality. Studying mutual relations between intelligence and personality is still a topical issue. In my view, creating and understanding moral terms in the process of teaching, thinking and discussing them takes place mainly in Polish studies. I did not separate moral terms from thinking, the sphere of feelings and free will in this education process. Mother tongue classes, literary texts should open man to the world, pointing out unquestionable moral values, which are the basis of our existence, our human existence. The truth, good, beauty are ageless values in every sphere of humanity. Hope is hidden in cognition and understanding their contents. The truth exists for every man, only when man himself as a complex person creates the truth in acting.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: dr ZOFIA OLEK-REDLARSKA – adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB. Prowadzi zajęcia z metodyki edukacji polonistycznej oraz edukacji literackiej. Autorka książki "Rozumienie pojęć moralnych. Edukacja wczesnoszkolna" (2002), tomików wierszy dla dzieci: "Portrety imion dziecięcych" (1993, 1998), "Dlaczego mam tyle pytań do świata?" (2000), "I tak już zostanie" (2004), "Zielone piórko" (2011), a także współredaktorka zbioru poezji "W krainie aniołów" (2011). Publikowała artykuły naukowe w monografiach: "Dziecko – sukcesy i porażki" (2007), "Media elektroniczne – kreujące obraz rodziny i dziecka" (2008), "Edukacja dziecka. Mity i fakty" (2010), "Edukacja kulturowa oczekiwania i potrzeby" (2012), "Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej" (2013), "W dialogu z Korczakiem" (2014), "Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna" (2015) oraz czasopismach: takich jak: „Świerszczyk”, „Życie Szkoły”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Nowe książki”, „Drogi Miłosierdzia”, „Metafora”.
URI: http://hdl.handle.net/11320/3865
DOI: 10.15290/rtk.2015.14.2.07
ISSN: 1644-8855
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2015, tom XIV/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
2015.2-7.pdf230,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)