Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/3481
Tytuł: | Święci władcy jako kategoria świętości w prawosławiu |
Inne tytuły: | Saint rulers as a category of sanctity in Orthodoxy |
Autorzy: | Charkiewicz, Jarosław |
Słowa kluczowe: | saints saint rulers passion-bearers category of sanctity święci władcy prawowierni cierpiętnicy kategoria świętości |
Data wydania: | 2015 |
Data dodania: | 12-lis-2015 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 17, 2015, s. 25-29 |
Abstrakt: | In the wide spectre of Orthodox human sanctity, among others, there is also a category of saint rulers. Despite the fact that
it’s represented by a significant number of saints, it remains, utterly undeservedly, in the shadow of the others – more known or more
deeply rooted historically. On top of that, the situation may result as well from the fact that saint rulers, as a distinct category of saint,
are not separately mentioned neither during the proskomedia, nor during the intercessory prayer of the anaphora. Still, the saint rulers
definitely should be considered a separate type of sanctity, deserving a somehow wider presentation. Such is therefore the aim of this
article.
It is also an attempt of suggesting an interior systematic of this category of sanctity. Preserving, appearing in science, classifications
of the saint rulers, the author gives also his own proposition. In the category of saint rulers there are four following groups: (1) rulers
who weren’t neither martyrs nor monks or passion-bearers, (2) rulers who died martyrs, (3) rulers who long before their death became
monks and led monastic life, (4) rulers-passion-bearers. W szerokiej gamie prawosławnej świętości ludzkiej znajduje się m.in. kategoria świętych władców. Chociaż reprezentowana jest ona przez stosunkowo znaczną liczbę świętych, to niezasłużenie pozostaje w cieniu innych – tych bardziej znanych czy posiadających głębsze korzenie historyczne. Dodatkowo sytuacja taka może być również związana z tym, że święci władcy, jako oddzielna kategoria świętych, nie są osobno wspominani ani podczas proskomidii, ani w czasie modlitwy wstawienniczej anafory. Mimo to święci władcy z pewnością powinni być traktowani jako osobny typ świętości, zasługujący na nieco szersze omówienie. To też cel stawia przed sobą niniejszy artykuł. Jest on ponadto próbą zaproponowania wewnętrznej systematyki tej kategorii świętości. Przedstawiając występujące w nauce klasyfikacje prawowiernych, autor przedstawia również swoją propozycję. W ramach kategorii świętych władców wyodrębniane są następujące cztery grupy: (1) władcy nie będący ani męczennikiem, ani stanu monastycznego, ani cierpiętnikiem, (2) władcy, którzy zakończyli swoje życie śmiercią męczeńską, (3) władcy, którzy nie na łożu śmierci, lecz wcześniej złożyli śluby monastyczne i wiedli żywot mnisi, oraz (4) władcy-cierpiętnicy. |
Afiliacja: | Warszawska Metropolia Prawosławna, Polska |
E-mail: | jarek@cerkiew.pl |
Sponsorzy: | Projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/07/N/HS1/01570. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/3481 |
DOI: | 10.15290/elpis.2015.17.03 |
ISSN: | 1508-7719 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Elpis, 2015, T. 17 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_2015_17_Charkiewicz[1].pdf | 341,21 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)