REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3083
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPilarska, Justyna-
dc.date.accessioned2015-07-16T11:12:15Z-
dc.date.available2015-07-16T11:12:15Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 25, 2015, s. 221-233pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3083-
dc.description.abstractThe article tackles the issue of methodological paradigms in research on multicultural education. It embraces reflections over the traditional approach engaging biased, europocentric stand, often questioning the principle of the equality of cultures, but on the other hand provides with a proposal of introduction of the indigenous model to the widely perceived practice of constructing and conducting intercultural research projects. Such perspectives allows the researched communities to participate actively in the process of research at each stage, contributing to the dissemination of knowledge taking into account cultural difference, hence being culturally conscious. An example of own researching experiences from the region of Bosnia-Herzegovina is provided in the context of appropriate preparation for indigenous approach in research. The author additionally proposes a set of specific competences and soft skills which facilitate such approach if manifested by the researcher, to recall openness, flexibility, adaptation skills and open-mindedness for instance.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectindigenous researchpl
dc.subjectcultural diversitypl
dc.subjectEuropocentric research paradigmpl
dc.subjectresearcher’s soft skillspl
dc.subjectBosnia-Herzegovinapl
dc.subjectcultural borderlandpl
dc.titlePerspektywa indygeniczna w badaniach środowisk zróżnicowanych kulturowo – ku metodologicznej wrażliwości kulturowejpl
dc.title.alternativeIndigenous perspective in researching culturally diverse communities – towards methodological cultural sensitivitypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2015.25.13-
dc.description.Emailjustine_p@op.plpl
dc.description.referencesBroz S. (2002), Dobrzy ludzie w czasach zła, Wołowiecpl
dc.description.referencesBuchowski M., Burszta W.J. (1993), Antropologia Kognitywna: charakterystyka orientacji, [w:] M. Buchowski (red.), Amerykańska Antropologia Kognitywna. Poznanie, język, klasyfikacja i kultura, Warszawapl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M. (2010), Badanie w działaniu, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskpl
dc.description.referencesHeron J. (1991), Philosophical basis for a new paradigm, [w:] P. Reason, J. Rowan (red.), Human inquiry. A sourcebook of new paradigm research, Chichester-New York-Brisbane-Toronto-Singaporepl
dc.description.referencesHofstede G. (2001), Culture’s consequences: comparing values, behaviours, institutions, and organizations cross nations, Thousand Oakspl
dc.description.referencesKubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, Lublinpl
dc.description.referencesMalewski M. (red.), (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocławpl
dc.description.referencesMarkešić L. (2009), Kako živjeti zajedno?, Sarajevopl
dc.description.referencesMatsumoto D., Juang L. (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańskpl
dc.description.referencesMelosik Z. (2007), Teroia i praktyka edukacji wielokulturowej, Krakówpl
dc.description.referencesNisbett R.E. (2001), Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopotpl
dc.description.referencesPadilla A.M. (2004), Quantitative Methods in Multicultural Education Research, [w:] J. A. Banks, C. A. McGee Banks (red.), Handbook of Research on Multicultural Education, San Franciscopl
dc.description.referencesPrzyborowska B. (2010), Kulturowe uwarunkowania badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskpl
dc.description.referencesReason P, Rowan J. (red.), (1991), Human inquiry. A sourcebook of new paradigm research, Chichester-New York-Brisbane-Toronto-Singaporepl
dc.description.referencesRogler L.H. (1989), The meaning of culturally sensitive research in mental health, “American journal of Psychiatry” 146(3)pl
dc.description.referencesSefa Dei G.J. Sefa Dei (2013), Critical Perspectives on Indigenous Research, “Socialist Studies – The Journal of the Society for Socialist Studies” t. 9(1)pl
dc.description.referencesSefa Dei G.J. (2013), The Black Scholar, [w:] The Encyclopedia of African Cultural Heritage, M.J. Shujaa, K. J. Shujaa, Thousand Oakspl
dc.description.referencesStewart L. (2012), Commentary on Cultural Diversity Across the Pacific: The Dominance of Western Theories, Models, Research and Practice in Psychology, “Journal of Pacific Rim Psychology” t. 6, nr 1pl
dc.description.referencesSzkudlarek T. (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Socjologia Wychowania” z. 317pl
dc.description.referencesWilson S. (2008), Research is Ceremony. Indigenous Research Methods, Halifaxpl
dc.description.referencesYoder, J. D., Kahn A. S. (1993), Working toward an inclusive psychology of women, “American Psychologist” nr 48pl
dc.description.volume25-
dc.description.firstpage221-
dc.description.lastpage233-
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_25_Pilarska.pdf137,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)