REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3054
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNikitorowicz, Jerzy-
dc.date.accessioned2015-07-03T10:05:51Z-
dc.date.available2015-07-03T10:05:51Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 25, 2015, s. 25-40pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3054-
dc.description.abstractThe author draws attention to the challenges and tasks of intercultural education in the context of contemporary problems related to the implementation of the dilemmas and principles of multiculturalism. Multiculturalism is treated and analysed not only as the coexistence of different cultural groups in the same space, but primarily as an identity, ideological and educational phenomenon that allows to notice, point and deliver new strategies in intercultural education. The prospect of emancipation, polyphony, J. Tischner’s philosophy of dialogue, ethics of respect for life by A. Schweitzer, genetic law of cultural development by L. S. Vygotsky and the changes of countries functions from military-defensive and economic towards social and cultural, are the basics to formulate the strategies for intercultural education and the development of democratic multicultural societies. By referring to the twenty years of actions that have been undertaking by the Department of Intercultural Education at the University of Bialystok, the author indicates the diversity of educational and social practices of different nature at local, regional, national and international levels. These practices are based on considering in these activities the needs, expectations and aspirations of majority and minority groups about the right to preserve their own culture and the creation of rules of coexistence and shared responsibility for socio-cultural area that is culturally diverse.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectculturepl
dc.subjectmulticulturalismpl
dc.subjectmulticultural societiespl
dc.subjectintercultural educationpl
dc.titleKu jakim strategiom w edukacji międzykulturowej w kontekście współczesnych problemów wielokulturowości?pl
dc.title.alternativeTowards which intercultural education strategies in the context of contemporary problems of multiculturalism?pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2015.25.02-
dc.description.Emailjerzyniki@wp.plpl
dc.description.referencesAngutek D. (red.), Przyszłość wielokulturowości w Polsce. Nowe wyzwania dla antropologii kulturowej i etnologii, przygotowywana do wydania przez Polskie Towarzystwo Ludoznawczepl
dc.description.referencesBabiński G. (1997), Pogranicze polsko-ukraińskie. Etniczność – zróżnicowanie religijne –tożsamość, Krakówpl
dc.description.referencesBoski P. (2008), Wielokulturowość i psychologia dwukulturowej integracji, [w:] H. Mamzer (red.), Czy klęska wielokulturowości, Poznańpl
dc.description.referencesBurszta W. (1997), Wielokulturowość. Pytania pierwsze, [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.), U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Warszawapl
dc.description.referencesGolka M. (1997), Oblicza wielokulturowości, [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.), U progu wielokulturowości, Warszawapl
dc.description.referencesKurczewska J. (1997), Odkrywanie wielokulturowości i współczesne ideologie, [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.), U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Warszawapl
dc.description.referencesMucha J. (1999), Wielokulturowość etniczna i nieetniczna, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa” z. 14-15pl
dc.description.referencesSchweitzer A. (1971), Życie, przeł. J. Piechowski, Warszawapl
dc.description.referencesSchweitzer A. (1981), Z mojego życia…, Warszawapl
dc.description.referencesSzlachta B. (2006), Brytyjska wielokulturowość?, [w:] K. Golemo, T. Paleczny, E. Wiącek (red.), Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie, Krakówpl
dc.description.referencesWelsch W. (1998), Wielość a niezróżnicowanie, przeł. B. Susła, J. Wietecki, [w:] R. Kubicki (red.), Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. 2, Poznańpl
dc.description.referencesVeresov N. (2009), Rozwój kulturowy rozumiany w kategoriach dramatu. Brakujące ogniwo czy ukryte przesłanie L. S. Wygotskiego?, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1(45)pl
dc.description.volume25-
dc.description.firstpage25-
dc.description.lastpage40-
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_25_Nikitorowicz.pdf158,37 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)