REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2844
Tytuł: Trening umiejętności wychowawczych jako forma doskonalenia zawodowego nauczyciela
Inne tytuły: Training educational skills as a form of teacher training
Autorzy: Dakowicz, Lidia
Dakowicz, Andrzej
Słowa kluczowe: oddziaływania wychowawcze
dojrzałość osobowościowa
trening umiejętności wychowawczych
doskonalenie zawodowe nauczyciela
educational impact
the maturity of personality
educational skills training
teacher professional development
Data wydania: 2009
Data dodania: 21-maj-2015
Wydawca: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie
Źródło: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. Wybrane zagadnienia, pod red. Moniki Wróblewskiej, Białystok 2009, s. 80-85
Abstrakt: Skuteczność oddziaływań wychowawczych nauczyciela jest wypadkową wielu zmiennych. Bardzo ważne jest to, jaki jest wychowawca. Czy potrafi wchodzić z wychowankiem w takie relacje, które pomagają mu dojrzewać osobowościowo i zmierzać ku ciągłemu odkrywaniu prawdy, dobra i piękna. Jeżeli wychowawcy coś nie wychodzi, może to być związane z brakiem odpowiednich umiejętności wychowawczych, których możliwość kształtowania w sobie daje odpowiednio przygotowany trening. Najlepiej, jak bierze w nim udział około 12 osób. Istnieje wówczas możliwość nawiązania bezpośrednich relacji i osobistego zaangażowania wszystkich uczestników treningu. Na początku jasno przedstawia się cel, zasady wspólnej pracy i wprowadza elementy pozwalające na wzajemne poznanie się i integrację. Ustalenie najczęstszych trudności wychowawczych uczestników, to kolejny etap treningu. Na tej bazie zostaną przygotowane scenariusze, według których uczestnicy treningu odegrają swoje role w formie inscenizacji rejestrowanej przy użyciu kamery. Dalszy etap pracy polega na obejrzeniu zarejestrowanych trudnych sytuacji wychowawczych i omówieniu ich według kolejności: główny aktor, pozostali aktorzy i prowadzący. Udział w treningu umiejętności wychowawczych daje szansę na potwierdzenie tego, co robi się dobrze jako wychowawca i dostrzeżenie słabości, nad którymi można rozpocząć pracę, aby doskonalić swoje kompetencje zawodowe.
The effectiveness of educational action by teacher is the result of many variables. It is very important that who is the educator. Can he enter the pupil in such relationships that help him to mature at a personal and moving towards continuous discovery of truth, goodness and beauty. If for educator something does not go, it may be related to the lack of appropriate educational skills, which opportunity to shape in itself gives adequately prepared training. Ideally, as it involves about 12 people. Then there is the possibility to establish direct relationships and personal commitment of all the participants of training. At the beginning clearly shows the purpose, principles of joint work and introduces elements allowing to introduce each other and integration. Establishing the most common educational problems of participants, is the next step of workout. On this basis will be prepared scenarios, according to which training participants play their roles in a staging registered using the camera. A further step consists of watching recorded difficult educational situations and discuss them in the order: main actor, the other actors and leader. Participation in educational skills training gives the chance to confirm what was doing good as an educator and notice the weaknesses, over which can start working to practice their professional skills.
Sponsorzy: Publikację wydano ze środków przeznaczonych na dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia nauczycieli
URI: http://hdl.handle.net/11320/2844
ISBN: 978-83-61209-23-2
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons