REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2139
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPawełczyk-Dura, Kamila-
dc.date.accessioned2014-12-09T15:05:57Z-
dc.date.available2014-12-09T15:05:57Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationElpis, T. 16, 2014, s. 151-158pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2139-
dc.description.abstractThe Holy Hieromartyr Hilarion (Troitsky) was an outstanding theologian, preacher, Emblematic figure of archbishop of Vereya, canonized Bolshevik victims of religious persecution is one of the most prominent representatives of the Russian Orthodox thought the XIX and XX century. Anthropological aspect creates a theological system Hilarion coherent picture of the mission of the Orthodox Church through the ages. Its universal message can be described as the exegesis of the Word of God, emphasizing the infinite love of God for man. The full text captures Hilarion’s maxim “outside the Church there is no salvation”, suggesting that only the community it is possible to find the meaning of the own being, lives and above all him fulfillments.pl
dc.description.abstractIłarion (Troicki) był teologiem o rzadko spotykanym dorobku i nieprzeciętnej głębi myśli. Emblematyczna postać arcybiskupa wierejskiego, kanonizowanej ofiary bolszewickich prześladowań religijnych, jest jednym z wybitniejszych reprezentantów rosyjskiej myśli prawosławnej przełomu XIX i XX wieku. Kościół w Iłarionowskim systemie teologicznym nie jest jedynie prostą realizacją idei boskiego „uczłowieczania”, wcielania. Jest on jest źródłem wspólnoty i komunii (koinonia) człowieka z Bogiem. Wspólnota stanowi „bezpośredni skutek wcielenia”, „kontynuację wcielenia”. Wspólnota w duchowym dziedzictwie świętego Iłariona nie jest Chrystusem; jest nowym życiem w Chrystusie i z Chrystusem. Poprzez wymiar antropologiczny Chrystus wprowadził człowieka w rzeczywistość personalną i dynamiczną. Zjednoczenie samego Boga i człowieka dokonuje się tylko i wyłącznie w obszarze życia cerkiewnego. Chrystologia i duchowość nie mogą być rozdzielone. Zadaniem człowieka jest odnalezienie głębokiego nurtu życia duchowego i ujrzenie w nim oblicza Zbawiciela. Jest to wymiar antropologii chrześcijańskiej ukazujący byt osobowy w jego wyjątkowości i godności, w jego zdolności do osiągnięcia doskonałości duchowej. Aspekt antropologiczny tworzy w systemie teologicznym Iłariona spójny obraz misji Kościoła prawosławnego na przestrzeni dziejów. Jego uniwersalne posłannictwo można określić mianem egzegezy słowa Bożego, akcentującej nieskończoną miłość Boga do człowieka. Jej pełną treść oddaje Iłarionowska maksyma „poza Cerkwią nie ma zbawienia”, sugerująca, iż jedynie we wspólnocie można odnaleźć sens własnego istnienia i życia, a nade wszystko jego spełnienie.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectHilarion (Troitsky)pl
dc.subjectIłarion (Troicki)pl
dc.subjectOrthodoxypl
dc.subjectprawosławiepl
dc.subjectOrthodox anthropologypl
dc.subjectantropologia prawosławnapl
dc.titleAntropologia prawosławna według świętego Iłariona (Troickiego)pl
dc.title.alternativeOrthodox anthropology of saint Hilarion (Troitsky)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2014.16.18-
dc.description.Emailpawelczyk.kamila@wp.plpl
dc.description.volume16pl
dc.description.firstpage151pl
dc.description.lastpage158pl
dc.identifier.citation2Elpispl
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2014, T. 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_2014_16_Pawelczyk-Dura.pdf280,86 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)