Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/2128
Tytuł: | Dogmatyzacja Prawdy |
Inne tytuły: | Dogmatization of the Truth |
Autorzy: | Doroszkiewicz, Warsonofiusz |
Słowa kluczowe: | God Bóg the world świat the man człowiek the truth prawda philosophy filozofia Holy Scripture Pismo Święte salvation zbawienie dogma dogmat |
Data wydania: | 2014 |
Data dodania: | 9-gru-2014 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 16, 2014, s. 113-118 |
Abstrakt: | Since the beginning of time, man has searched for answers to the questions that tormented him concerning how he came into
being, how the world came into existence and if objective truth exists. The problem of defining the idea of truth caused unrest first of
all for ancient philosophers and one can find a few formulations defining this concept in ancient Greek metaphysics.
The first to define the concept of truth was Aristotle. The Old Testament had its own truth. We do not speak of a dogma of the Old or
New Testament, but we speak of the truth or truths of the Old or New Testament or generally of truths contained in the Holy Scripture.
On the other hand, the New Testament proclaimed that Truth had become man. When interpreting the idea of the truth in the New
Testament, St. Clemens of Rome stated, that not only Christ Himself is the very Truth but all he proclaims is the very truth. The history
of the Church witnesses to the fact of how truth, that was attacked by heretics, transformed itself into dogma. For two thousand years,
the Church has preserved the dogmatic definitions of the Holy Ecumenical Councils, which are the foundation of our faith and the very
guarantee of our proper growth in Christ and finally, of our salvation. Od samego początku człowiek poszukiwał odpowiedzi na dręczące go pytania odnośnie początków jego istnienia, jak powstał świat i czy istnieje jakaś obiektywna prawda. Problem zdefiniowania pojęcia prawdy trapił w starożytności przede wszystkim filozofów a w starożytnej greckiej metafizyce można znaleźć kilka sformułowań określających to pojęcie. Pierwszy kto dokonał zdefiniowania pojęcia prawdy był Arystoteles. Stary Testament miał swoją prawdę. Nie mówimy bowiem dogmaty Starego czy też Nowego Testamentu a mówimy prawdy Starego bądź też Nowego Testamentu albo też ogólnie prawdy zawarte w Piśmie św. Natomiast Nowy Testament ogłosił, że Prawda ciałem się stała. Interpretując pojęcie prawdy w nowym Testamencie św. Klemens Rzymski stwierdził, że nie tylko sam Chrystus jest Prawdą ale wszystko co głosi jest prawdą. Historia Kościoła jest świadkiem tego, jak atakowana przez heretyków prawda przeobraża się w dogmat. Kościół przez dwa tysiąclecia chroni dogmatyczne określenia świętych Soborów Powszechnych, które są fundamentem naszej wiary i gwarantem prawidłowego wzrastania w Chrystusie i ostatecznie naszego zbawienia. |
Afiliacja: | Katedra Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku |
E-mail: | warsonofiusz@gmail.com |
Opis: | ks. archimandryta Warsonofiusz Doroszkiewicz |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/2128 |
DOI: | 10.15290/elpis.2014.16.13 |
ISSN: | 1508-7719 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (KTP) Elpis, 2014, T. 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_2014_16_Doroszkiewicz.pdf | 204,19 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)