REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2124
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLeonkiewicz, Łukasz-
dc.date.accessioned2014-12-09T11:55:00Z-
dc.date.available2014-12-09T11:55:00Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationElpis, T. 16, 2014, s. 75-86pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2124-
dc.descriptionks. diakon Łukasz Leonkiewiczpl
dc.description.abstractChristian theology often is called Christianized philosophy. However, in the early centuries of Christianity, its writers did not refer to ancient philosophy positively. For them, philosophy was a relic of paganism and its teachings were treated as vain and empty views. The first Christian writers had to confront philosophy and so many of them wrote about it either critically or positively. The Apostle Paul first came into contact with philosophers during his stay in Athens. Apologists then went on to write about the ancient philosophers and the Fathers of the Church drew inspiration from their thought as well. In their opinion, theology and philosophy differed from each other like truth from belief. Revealed in Scripture, the knowledge of God is truth, because it was proclaimed by the Prophets and Apostles, who were inspired of the Holy Spirit. They did not speak from themselves, but it was God who spoke through them. Philosophers, however trusted their own reason when they were seeking knowledge about the beginning of time, about truth, about God etc. Since the first century, Christian theology and philosophy saw this bond of “mutual understanding” that has united them to this day.pl
dc.description.abstractCzęsto spotykamy się z określaniem teologii patrystycznej jako „schrystianizowanej filozofii”. Jednak sama filozofia nie była postrzegana jednoznacznie pozytywnie przez pisarzy chrześcijańskich. Jedni przestrzegali przed filozofią, drudzy z kolei zachęcali do jej studiowania. Od momentu wizyty apostoła Pawła na Aeropagu rozpoczął się dialog myśli chrześcijańskiej ze starożytną myślą grecką. Metodą filozoficzną posługiwali się niektórzy apologeci, Ojcowie Kościoła, którzy w filozofii starożytnej dostrzegali wspaniałą szkołę myślenia dla chrześcijan. W ich wykonaniu filozofia była jednak podporządkowana objawieniu i Pismu Świętemu, dzięki czemu uzyskiwała status absolutny. Samodzielność filozofii i filozofów, którzy dążą do poznania prawdy własną ścieżką, zawsze była postrzegana jako zbytnia ufność własnemu rozumowi, pycha. Niedająca się usunąć więź filozofii starożytnej i teologii wschodniej, przez negację bądź zachwyt, do dziś napędza twórczość teologiczną i ożywia myśl prawosławną.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttheologypl
dc.subjectteologiapl
dc.subjectphilosophypl
dc.subjectfilozofiapl
dc.subjectancient culturepl
dc.subjectkultura antycznapl
dc.subjectfather of churchpl
dc.subjectOjcowie Kościołapl
dc.subjectthe revelation of Godpl
dc.subjectobjawienie Bożepl
dc.subjectrational cognitionpl
dc.subjectpoznanie rozumowepl
dc.subjectthe Biblepl
dc.subjectBibliapl
dc.subjectthe mindpl
dc.subjectumysłpl
dc.titleWybrani Ojcowie Kościoła wobec filozofii starożytnej (cz. II)pl
dc.title.alternativeSelected Fathers of Church about Ancient Philosophy (part II)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2014.16.09-
dc.description.Emaillukasz_leon@poczta.onet.plpl
dc.description.volume16pl
dc.description.firstpage75pl
dc.description.lastpage86pl
dc.identifier.citation2Elpispl
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2014, T. 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_2014_16_Leonkiewicz.pdf240,93 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)