REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19448
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBaczewska-Murdzek, Agnieszka-
dc.date.accessioned2025-12-18T12:34:05Z-
dc.date.available2025-12-18T12:34:05Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałorutenistyka Białostocka, T. 17, 2025, s. 10-28pl
dc.identifier.issn2957-2088-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19448-
dc.description.abstractAmong the emotions and processes that regulate human behavior, fear is undoubtedly the most crucial for human existence. The theme of fear and existential uncertainty resonates particularly strongly in the works of fin de siècle authors, including the Russian absurdist writer Alexander Vvedensky, especially in his play The Christmas Tree at the Ivanovs’, created in the poetics of the theater of the absurd. Its characters are puppet figures trapped in an absurd world full of fear, anxiety, and terror. Contrary to the title, Vvedensky’s play, which is a perfect example of modernist playfulness with the viewer and reader, tells a story about dying, which in the Russian artist’s work also takes the form of a grotesque execution. This world is therefore “frightening” primarily because of the inevitability of death. Vvedensky’s drama expresses the existential fear and despair resulting from the human awareness that life is meaningless because sooner or later, it must end in annihilation. In the play The Christmas Tree at the Ivanovs’, fear transforms from an individual experience into a universal phenomenon revealing the absurd of existence, the violation of time and space, and the loss of sanity in the Soviet reality of the post‑revolutionary period.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectAlexander Vvedenskypl
dc.subjectThe Christmas Tree at the Ivanovspl
dc.subjectRussian Theatre of the Absurdpl
dc.subjectexistential anxietypl
dc.subjecteveryday fearpl
dc.titleStrach wyglądający spod świątecznej choinki. Niepokój egzystencjalny i codzienne lęki radzieckiego człowieka w antydramacie Aleksandra Wwiedienskiego Choinka u Iwanowówpl
dc.title.alternativeFear Peeking from Under the Christmas Tree: Existential Anxiety and the Everyday Fears of the Soviet Man in Alexander Vvedensky’s Antidrama, The Ivanovs’ Christmas Treepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/bb.2025.17.01-
dc.description.Emaila.baczewska@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Baczewska­‑Murdzek – dr, adiunkt w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, autorka monografii Między ucieczką a buntem. Koncepcja wolności w prozie Władimira Nabokowa okresu berlińskiego (Białystok 2019). Zainteresowania badawcze – literatura rosyjska XX wieku: satyra, groteska, absurd.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAkvinskij Foma, Summa teologii, t. 7, V 12, per. s lat., red. i primečaniâ S. Eremeev, Kiev 2006 [Аквинский Фома, Сумма теологии, т. 7, В 12, пер. с лат., ред. и примечания С. Еремеев, Киев 2006].pl
dc.description.referencesAleksander Wwiedenski “Choinka u Iwanowów”. Spektakl w reżyserii Marii Spiss, premiera w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach 17 maja 2008, https://culture.pl/pl/dzielo/aleksander‑wwiedenski-choinka-u-iwanowow [dostęp: 2.10.2025].pl
dc.description.referencesAnatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze, red. nauk. Bogusława Bodzioch‑Bryła, Lilianna Dorak‑Wojakowska, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesAndruszko Czesław, Przedmowa, [w:] Aliaksandr Raspapou, Aleksandr Vvedenskij i tradiciâ absurda, Poznań 2016, s. 7–9 [Andruszko Czesław, Przedmowa, [w:] Aliaksandr Raspapou, Александр Введенский и традиция абсурда, Poznań 2016, s. 7–9].pl
dc.description.referencesAristotelʹ, Ètika, per. na rus. Èrnest Radlov, Tatʹâna Miller, Moskva 2020 [Аристотель, Этика, пер. на рус. Эрнест Радлов, Татьяна Миллер, Москва 2020].pl
dc.description.referencesBahtin Mihail, Tvorčestvo Fransua Rable i narodnaâkulʹtura Srednevekovʹâ i Renessansa, Moskva 1990 [Бахтин Михаил, Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса, Москва 1990].pl
dc.description.referencesBanasûkevič Anna, “Elka u Ivanovyh”: mir posle ubijstva, „RIA Novosti” 2013 [Банасюкевич Анна, “Елка у Ивановых”: мир после убийства, „РИА Новости” 2013], http://www.smotr.ru/2012/2012_gogol_elka.htm [dostęp: 24.07.2024].pl
dc.description.referencesBykov Dmitrij, Kak vy traktuete «Ëlku u Ivanovyh» Aleksandra Vvedenskogo? Vidite li v nem svâzʹ s ««Valʹpurgievoj nočʹû» Venedikta Erofeeva? [Быков Дмитрий, Как вы трактуете «Ёлку у Ивановых» Александра Введенского? Видите ли в нем связь с «Вальпургиевой ночью» Венедикта Ерофеева?], https://bykovfm.ru/kak‑vy-traktuete‑yolku-u-ivanovyh‑aleksandra-vvedenskogo‑viditeli-v-nem‑svyaz-s-35d242 [dostęp: 2.10.2025].pl
dc.description.referencesCi szaleni Oberiuci, Encyklopedia teatru polskiego, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/261937/ci‑szaleni-oberiuci [dostęp: 4.10.2025].pl
dc.description.referencesDolžanskij Roman, Soobŝaûŝiesâ absurdy. V “Gogolʹ-centre” postavili “Elku u Ivanovyh”,„Kommersant” 2013, № 61, s. 15 [Должанский Роман, Сообщающиеся абсурды. В „Гоголь‑центре” поставили „Елку у Ивановых”, „Коммерсантъ” 2013, № 61, c. 15].pl
dc.description.referencesDrawicz Andrzej, Oberiu, czyli taniec na gzymsie, [w:] Tragiczna zabawa OBERIU, czyli inna Rosja poetycka, wybór i oprac. Andrzej Drawicz, tłum. zbiorowe, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesDruskin Âkov, Materialy k poètike Vvedenskogo, [v:] Aleksandr Vvedenskij, Polnoe sobranie proizvedenij v dvuh tomah, t. 2., sost. i podgot. teksta Mihaila Mejlaha i Vladimira Èrlâ, Moskva 1993, s. 165 [Друскин Яков, Материалы к поэтике Введенского, [в:] Александр Введенский, Полное собрание произведений в двух томах, т. 2., сост. и подгот. текста Михаилa Мейлаха и Владимирa Эрля, Москва 1993, s. 165].pl
dc.description.referencesEpikur, List do Menoikeusa, przeł. Kazimierz Leśniak, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów, przeł. Irena Krońska, Warszawa 1988, s. 643–650.pl
dc.description.referencesEsslin Martin, Znaczenie absurdu, „Pamiętnik Literacki” 1976, t. 67, s. 261–283.pl
dc.description.referencesEslin Martin, The Theatre of the Absurd, New York 1969.pl
dc.description.referencesFrejd Zigmund, Vvedenie v psihoanaliz. Lekcii, per. s nem. Galina Baryšnikova, Moskva 2018 [Фрейд Зигмунд, Введение в психоанализ. Лекции, пер. с нем. Галина Барышникова, Москва 2018].pl
dc.description.referencesFromm Èrih, Imetʹ ili bytʹ, per. s nem. Èmiliâ Telâtnikova, Moskva 2016 [Фромм Эрих, Иметь или быть, пер. с нем. Эмилия Телятникова, Москва 2016].pl
dc.description.referencesGracla Jadwiga, Dramaturgia rosyjska przełomu XIX i XX wieku w świetle przemian teatru w Europie, Katowice 2001.pl
dc.description.referencesGugnin Aleksandr, Èmpiričeskie razmyšleniâ o tom, kak my „peregnali”mirovuû literaturu, „Literaturnoe obozrenie” 1989, № 8, s. 34–39 [Гугнин Александр, Эмпирические размышления о том, как мы „перегнали” мировую литературу, „Литературное обозрение” 1989, № 8, c. 34–39].pl
dc.description.referencesHeidegger Martin, Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesHorney Karen, Neurotyczna osobowość naszych czasów, przeł. Helena Grzegołowska, Poznań 2022.pl
dc.description.referencesIčin Korneliâ, Kosmogoničeskij užas v poèzii Aleksandra Vvedenskogo, „Russian Literature” 2019, Vol. 107–108, s. 31–48 [Ичин Корнелия, Космогонический ужас в поэзии Александра Введенскогo, „Russian Literature” 2019, т. 107– 108, c. 31–48].pl
dc.description.referencesIzard Kèrroll, Psihologiâ èmocij, Sankt‑Peterburg [Изард Кэрролл, Психология эмоций, Санкт‑Петербург 2007].pl
dc.description.referencesÂnkelevič Matvej, «Sredi zaražennogo logikoj mira»: Egor Letov i Aleksandr Vvedenskij, [v:] Poèt Aleksandr Vvedenskij. Sbornik materialov konferencii «Aleksandr Vvedenskij v kontekste mirovogo avangarda», sost. i obŝaâ red. Korneliâ Ičin, Sergej Kudrâvcev, Belgrad–Moskva 2006, s. 238–259 [Янкелевич Матвей, «Среди зараженного логикой мира»: Егор Летов и Александр Введенский, [в:] Поэт Александр Введенский. Сборник материалов конференции «Александр Введенский в контексте мирового авангарда», сост. и общая ред. Корнелия Ичин, Сергей Кудрявцев, Белгрaд–Москва 2006, c. 238–259].pl
dc.description.referencesKalaga Tomasz, Groza i przerażenie. „Obce” w ontologii Bycia i czasu Martina Heideggera, „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura” 2014, nr 2(29), s. 25–32.pl
dc.description.referencesKępiński Antoni, Lęk, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesKierkegaard Søren, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, przeł. Jarosław Iwaszkiewicz, Warszawa 1969.pl
dc.description.referencesKierkegaard Søren, Pojęcie lęku. Proste rozważania o charakterze psychologicznym, odniesione do dogmatycznego problemu grzechu pierworodnego autorstwa Vigiliusa Haufniensisa, przeł. Antoni Szwed, Kęty 2000.pl
dc.description.referencesKireńczuk Tomasz, Do teatru nie wchodzi się bezkarnie, „Gazeta Teatralna” 2008, nr 8, s. 3.pl
dc.description.referencesKiselev Aleksandr, Oni vseravno vse umerli, „Krot” [Киселeв Александр, Они всe равно все умерли, „Krot”], https://krot.me/articles/vse_umerli [dostęp: 31.07.2024].pl
dc.description.referencesKloch Zbigniew, O hiperboli w poezji wojennej (1914–1918), „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3, s. 209–239.pl
dc.description.referencesKobrinskij Aleksandr, Daniil Harms, Moskva 2009, s. 416–417 [Кобринский Александр, Даниил Хармс, Москва 2009, c. 416–417].pl
dc.description.referencesKoschmal Walter, Mythos, Folklore und Theater der Avangarde. A. I. Vvedenskijs Elka u Ivanovych, „Wiener Slavistischer Almanach” 1986, bd. 18, s. 83–106.pl
dc.description.referencesKrajewska Anna, Dramat i teatr absurdu w Polsce, Poznań 1996, [recenzja:] Małgorzata Sugiera, „Pamiętnik literacki” 1999, nr 90/1, s. 226.pl
dc.description.referencesKukulin Ilʹâ, Obèriuty i russkij avangard. Teoriâ i istoriâ, [v:] Ènciklopediâ russkogo avangarda, avtory‑sostaviteli Vasilijrakitin i Andrej Sarabʹânov, Moskva 2012–2018 [Кукулин Илья, Обэриуты и русский авангард. Теория и история, [в:] Энциклопедия русского авангарда, авторы‑составители Василий Ракитин и Андрей Сарабьянов, Москва 2012–2018], https://rusavangard.ru/online/history/oberiuty-i-russkiy‑avangard [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.description.referencesLipavskij Leonid, Issledovanie užasa, Moskva 2024 [Липавский Леонид, Исследование ужаса, Москва 2024].pl
dc.description.referencesMakselon Józef Jan, Między lękiem a nadzieją, „Psychoonkologia” 2018, nr 22(1), s. 18–22.pl
dc.description.referencesMaslinskaâ Svetlana, Putevoditelʹ po OBÈRIU. Kto takie obèriuty i za čto ih lûbât: ih stihi, vyhodki i vklad v literaturu, [v:] Russkaâliteratura XX veka. Kurs lekcij. Sezon 6 [Маслинская Светлана, Путеводитель по ОБЭРИУ. Кто такие обэриуты и за что их любят: их стихи, выходки и вклад в литературу, [в:] Русская литература XX века. Курс лекций. Сезон 6], https://arzamas. academy/materials/1492 [dostęp: 12.07.2024].pl
dc.description.referencesOrtega-i-Gasset Hose, Degumanizaciâ iskusstva, per. Sergeâ Vorobʹeva, Moskva 1991 [Ортега-и-Гассет Хосе, Дегуманизация искусства, пер. Сергея Воробьева, Москва 1991].pl
dc.description.referencesRollo Mèj, Smysl trevogi, Moskva 2001 [Ролло Мэй, Смысл тревоги, Москва 2001.pl
dc.description.referencesMejlah Mihail, Čtotakoe estʹ Potec?, [v:] Aleksandr Vvedenskij, Polnoe sobranie proizvedenij v dvuh tomah, Moskva 1993, s. 6–43 [Мейлах Михаил, Что такое есть Потец?, [в:] Александр Введенский, Полное собрание произведений в двух томах, Москва 1993, c. 6–43].pl
dc.description.referencesPeckham Robert, Strach. Inna historia świata, przeł. Aleksandra Ożarowska, Kraków 2024.pl
dc.description.referencesRaspapou Aliaksandr, Aleksandr Vvedenskij i tradiciâ absurda, Poznań 2016 [Aliaksandr Raspapou, Александр Введенский и традиция абсурда, Poznań 2016].pl
dc.description.referencesSzatan Małgorzata, Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych, „Studia Gdańskie” 2012, nr 31, s. 325–342.pl
dc.description.referencesŚmiech i strach w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku, red. Hanny Ratuszna, Maciej Kaźmierkiewicz, Agnieszka Łazicka, Toruń 2019.pl
dc.description.referencesŠevčenko Ekaterina, «Ëlka u Ivanovyh» A. Vvedenskogo: «buffonnoe» vs. «tragedijnoe», „Vestnik Samarskoj gumanitarnoj akademii” 2011, № 2(10), s. 170–181 [Шевченко Екатерина, «Ёлка у Ивановых» А. Введенского: «буффонное» vs. «трагедийное», „Вестник Самарской гуманитарной академии” 2011, № 2(10), c. 170–181].pl
dc.description.referencesŠubinskij Valerij, Kommentarij, [v:] Aleksandr Vvedenskij, Ëlka u Ivanovyh, [Шубинский Валерий, Комментарий, [в:] Александр Введенский, Ёлка у Ивановых], https://polka.academy/articles/499 [dostęp: 26.07.2024].pl
dc.description.referencesŠimadina Marina, Gogolʹ-centr sdelal stavku na molodežʹ i starikov. Dva pokoleniâ teatra Serebrennik Serebrennikova sumeli dogovoritʹsâ i poveritʹdrug v druga, „Izvestiâ” 2013, № 61 [Шимадина Марина, Гоголь‑центр сделал ставку на молодежь и стариков. Два поколения театра Серебренникова сумели договориться и поверить друг в друга, „Известия” 2013, № 61], http://www.smotr.ru/2012/2012_gogol_elka.htm [dostęp: 24.07.2024].pl
dc.description.referencesPaulʹ Tillih, Izbrannoe. Teologiâ kulʹtury, Moskva 1995 [Пауль Тиллих, Избранное. Теология культуры, Москва 1995].pl
dc.description.referencesVišneveckij Igorʹ, O “Komediigoroda Peterburga, „Teatr” 1991, № 11, s. 58–62 [Вишневецкий Игорь, О „Комедии города Петербурга, „Театр” 1991, № 11, c. 58–62].pl
dc.description.referencesVizgin Viktor, Martin Buber i Gabrièlʹ Marselʹ, „Istoriko‑filosofskij ežegodnik” 2010, t. 24, s. 156–161 [Визгин Виктор, Мартин Бубер и Габриэль Марсель, „Историко‑философский ежегодник” 2010, т. 24, c. 156–161].pl
dc.description.referencesWoroszylski Wiktor, Z teki przekładów (G. Iwanow, D. Charms, N. Gorbaniewska, S. Awierincew), „Kwartalnik Artystyczny” 1994, nr 1, s. 25.pl
dc.description.referencesWwiedienski Aleksandr, Choinka u Iwanowów, przeł. Natalia i Wiktor Woroszylscy, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesVvedenskij Aleksandr, Izbrannoe, München 1974 [Введенский Александр, Избранное, München 1974].pl
dc.description.referencesVvedenskij Aleksandr, Elka u Ivanovyh. Pʹesa, „Grani” 1971, № 81, s. 84–110 [Введенский Александр, Елка у Ивановых. Пьеса, „Грани” 1971, № 81, c. 84–110].pl
dc.description.referencesVvedenskij Aleksandr, Elka u Ivanovyh [Введенский Александр, Елка у Ивановых], https://batya27.livejournal.com/109776.html [dostęp: 2.10.2025].pl
dc.description.referencesVvedenskij Aleksandr, Polnoe sobranie sočinenij, Ann Arbor 1980–1984 [Введенский Александр, Полное собрание сочинений, Анн Арбор 1980–1984].pl
dc.description.referencesZolina Polina, Fenomen straha v russkoj literature, Brno 2015 [Zolina Polina, Феномен страха в русской литературе, Brno 2015].pl
dc.description.referencesŻak Stanisław, Teatr i dramat w latach 20. w Rosji, „Gazeta Teatralna” 2008, nr 8, s. 6.pl
dc.description.referencesŽakkar Žan‑Filipp, Daniil Harms i konec russkogo avangarda, per. s fr. F. A. Perovskoj, Sankt‑Peterburg 1995 [Жаккар Жан‑Филипп, Даниил Хармс и конец русского авангарда, пер. с фр. Ф. А. Перовской, Санкт‑Петербург 1995].pl
dc.description.volume17pl
dc.description.firstpage10pl
dc.description.lastpage28pl
dc.identifier.citation2Białorutenistyka Białostockapl
dc.identifier.orcid0000-0002-2216-1732-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białorutenistyka Białostocka, 2025, tom 17

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BB_17_2025_A_Baczewska_Murdzek_Strach_wygladający_spod_swiatecznej_choinki.pdf239,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)