Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19417| Tytuł: | Wybrane zagadnienia w obszarze badań jakościowych nad niepełnosprawnością intelektualną |
| Inne tytuły: | Selected issues in the area of qualitative research on intellectual disabilities |
| Autorzy: | Juszczak, Justyna |
| Słowa kluczowe: | badania jakościowe niepełnosprawność intelektualna znaczenie badań qualitative research intellectual disabilities importance of research |
| Data wydania: | 2025 |
| Data dodania: | 15-gru-2025 |
| Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
| Źródło: | Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 188-201 |
| Konferencja: | IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024 |
| Abstrakt: | Artykuł prezentuje refleksje na temat badań jakościowych nad niepełnosprawnością intelektualną. Zwrócono w nim uwagę, jaką rolę odgrywają badania jakościowe w podnoszeniu jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Szczególnie zaznaczono wartość podejścia jakościowego dla wzmacniania działań i rozwiązań praktycznych. Wskazano na aspekt podmiotowy (upełnomocnienia) osoby z niepełnosprawnością intelektualną w prowadzeniu badania jakościowych. Badany i badacz swoje relacje opierają na wzajemnym zrozumieniu oraz szacunku. Pozycja tego pierwszego w eksploracji fenomenu niepełnosprawności intelektualnej ma za zadanie przede wszystkim zwracać uwagę na jej miejsce w środowisku społecznym. Natomiast podejmowane działania poznawcze powinny być traktowane jako rekomendacja dla poprawy wsparcia i rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich najbliższych. The article reflects on qualitative research on intellectual disabilities. The peculiarities of the field of research, concerning the experience and experiences of people with intellectual disabilities, are addressed. Attention is given to the role that qualitative research plays in the perspective of improving the quality of life of people with intellectual disabilities. In particular, the value of qualitative approaches for strengthening activities and practical solutions was pointed out. The subjective aspect (empowerment) of a person with intellectual disabilities in conducting a qualitative study was pointed out. The respondent and the researcher base their relationship on mutual understanding and respect. The position of a researcher in the exploration of the phenomenon of intellectual disability is primarily intended to draw attention to its presence in the social environment. In addition, the cognitive activities undertaken should be a recommendation for improving the support and development of people with intellectual disabilities and their relatives. |
| Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19417 |
| DOI: | 10.15290/omnpbp.2025.14 |
| ISBN: | 978-83-7431-843-3 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0009-0005-4583-5081 |
| Typ Dokumentu: | Book chapter |
| Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 |
| Występuje w kolekcji(ach): | IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024 Książki / Rozdziały (WUwB) Materiały konferencyjne (SzkDokt) |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| J_Juszczak_Wybrane_zagadnienia_w_obszarze_badan_jakosciowych.pdf | 175,24 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
