Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19417Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Juszczak, Justyna | - |
| dc.date.accessioned | 2025-12-15T07:03:16Z | - |
| dc.date.available | 2025-12-15T07:03:16Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.citation | Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 188-201 | pl |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7431-843-3 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19417 | - |
| dc.description.abstract | Artykuł prezentuje refleksje na temat badań jakościowych nad niepełnosprawnością intelektualną. Zwrócono w nim uwagę, jaką rolę odgrywają badania jakościowe w podnoszeniu jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Szczególnie zaznaczono wartość podejścia jakościowego dla wzmacniania działań i rozwiązań praktycznych. Wskazano na aspekt podmiotowy (upełnomocnienia) osoby z niepełnosprawnością intelektualną w prowadzeniu badania jakościowych. Badany i badacz swoje relacje opierają na wzajemnym zrozumieniu oraz szacunku. Pozycja tego pierwszego w eksploracji fenomenu niepełnosprawności intelektualnej ma za zadanie przede wszystkim zwracać uwagę na jej miejsce w środowisku społecznym. Natomiast podejmowane działania poznawcze powinny być traktowane jako rekomendacja dla poprawy wsparcia i rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich najbliższych. | pl |
| dc.description.abstract | The article reflects on qualitative research on intellectual disabilities. The peculiarities of the field of research, concerning the experience and experiences of people with intellectual disabilities, are addressed. Attention is given to the role that qualitative research plays in the perspective of improving the quality of life of people with intellectual disabilities. In particular, the value of qualitative approaches for strengthening activities and practical solutions was pointed out. The subjective aspect (empowerment) of a person with intellectual disabilities in conducting a qualitative study was pointed out. The respondent and the researcher base their relationship on mutual understanding and respect. The position of a researcher in the exploration of the phenomenon of intellectual disability is primarily intended to draw attention to its presence in the social environment. In addition, the cognitive activities undertaken should be a recommendation for improving the support and development of people with intellectual disabilities and their relatives. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
| dc.subject | badania jakościowe | pl |
| dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl |
| dc.subject | znaczenie badań | pl |
| dc.subject | qualitative research | pl |
| dc.subject | intellectual disabilities | pl |
| dc.subject | importance of research | pl |
| dc.title | Wybrane zagadnienia w obszarze badań jakościowych nad niepełnosprawnością intelektualną | pl |
| dc.title.alternative | Selected issues in the area of qualitative research on intellectual disabilities | pl |
| dc.type | Book chapter | pl |
| dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 | pl |
| dc.identifier.doi | 10.15290/omnpbp.2025.14 | - |
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.references | Błeszyński, J.J. (2011). Autyzm a niepełnosprawności intelektualna i opóźnienie rozwoju. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. | pl |
| dc.description.references | Bobińska, K., Pietrasa, P., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Wrocław: Wydawnictwo Conlinuo. | pl |
| dc.description.references | Borowska-Beszta, B. (2005). Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych). Szkice metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Brzeziński, J. (1999). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Buława-Halsz, J. (2017). Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2010). Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Hammersly, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl |
| dc.description.references | Gadamer, H.-G. (2000). Rozum, słowo, dzieje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), 15–42. | pl |
| dc.description.references | Goffman, I. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
| dc.description.references | Gorzko, M. (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. | pl |
| dc.description.references | Granosik, M. (1997). Niektóre aspekty pracy nad rozumieniem upośledzonego. Studia Socjologiczne, 1, 89–100. | pl |
| dc.description.references | Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
| dc.description.references | Krzemińska, D. (2012). Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Kostrzewski, J. (1997). Ewolucja poglądów AAMR dotyczących niedorozwoju umysłowego. Od Ricka Hebera (1959) do Ruth Luckasson i in. (1992). Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 210–233. | pl |
| dc.description.references | Makowska, M. (2013). Analiza danych zastanych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
| dc.description.references | Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań psychologicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. | pl |
| dc.description.references | Niedbalski, J. (2012). Konstruowanie ładu społecznego w domu pomocy społecznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
| dc.description.references | Ostrowska, A. (2009). Niepełnosprawność, rehabilitacja i integracja społeczna osób niepełnosprawnych. W: A. Ostrowska (red.), Socjologia medycyny: podejmowane problemy, kategorie, analizy (s. 145–171). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. | pl |
| dc.description.references | Palka, S. (2013). Problemy badawcze w pedagogice a praktyka badawcza. W: T. Bauman (red.), Praktyka badań pedagogicznych. Seminaria Metodologii Pedagogiki (s. 61–68). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Pilch, T., Bauman, T. (2011). Zasady badań pedagogicznych, strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
| dc.description.references | Rubacha, K. (2008). Konceptualizacje przedmiotu badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Rzeźnicka-Krupa, J. (2009). Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.description.references | Urbaniak–Zając, D., Kłos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.description.references | Żółkowska, T. (2008). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. Koncepcje a rzeczywistość. W: I. Ramik-Mażewska, G. Leśniewska (red.), Aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych ruchowo. Poczucie jakości życia niepełnosprawnych (s. 12–25). Szczecin: „Pedagogium” Wydawnictwo OR TWP w Szczecinie. | pl |
| dc.description.firstpage | 188 | pl |
| dc.description.lastpage | 201 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc | pl |
| dc.conference | IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024 | pl |
| dc.identifier.orcid | 0009-0005-4583-5081 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024 Książki / Rozdziały (WUwB) Materiały konferencyjne (SzkDokt) | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| J_Juszczak_Wybrane_zagadnienia_w_obszarze_badan_jakosciowych.pdf | 175,24 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
