REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19403
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJuńczyk, Tomasz-
dc.date.accessioned2025-12-11T11:23:52Z-
dc.date.available2025-12-11T11:23:52Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOd ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 175-187pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-843-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19403-
dc.description.abstractCelem artykułu jest zaprezentowanie podstawowych pojęć i założeń myślenia systemowego. Tekst ma charakter przeglądowy, nawiązuje do takich autorów jak Urie Bronfrenbrenner, Niklas Luhmann, Gregory Bateson czy Kurt Ludewig. Autor próbuje odnieść przedstawione koncepcje do specyfiki funkcjonowania systemu edukacji, szczególne miejsce dedykując tematowi diagnozy psychopedagogicznej, będącej swoistym mikrobadaniem naukowym, oraz metodologicznym implikacjom teorii systemowej. Teorie systemowe stanowią niezwykle ciekawą soczewkę zmieniającą postrzeganie procesów komunikacji, które odbywają się w edukacji permanentnie. Pozwalają dostrzec kontekstowość tego, jacy jesteśmy w danym momencie – bez naiwnego poszukiwania usprawiedliwień dla ludzkich działań, lecz z ciekawością i pokorą, rozumiejąc znaczenie bycia w wielu strukturach jednocześnie. Z innej perspektywy podkreślają ludzką sprawczość i autonomię, którą wzmacniać można głównie poprzez zasobowe narracje i tworzenie opowieści alternatywnych. Konstruktywizm „systemowości” uwalnia osoby diagnozujące od reżimu poszukiwania i odnalezienia „obiektywnej” prawdy o drugim człowieku, bo opiera się na założeniu, że takowej nie ma. Jeśli celem diagnozy ma być opis stanu obecnego w celu opracowania możliwie najlepszej interwencji, to dla osoby myślącej systemowo już sam proces diagnozy, oparty na uważnym, zaciekawionym, cierpliwym i neutralnym rozmawianiu, jest interwencją. Ten psychologiczny kapitał sam w sobie stanowi cenne narzędzie pracy.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the basic concepts and assumptions of systemic theories. The text refers to authors such as Urie Bronfrenbrenner, Niklas Luhmann, Gregory Bateson and Kurt Ludewig. The author tries to relate the presented concepts to the specifics of the education system, devoting special attention to the process of psychopedagogical diagnosis, which is a kind of micro-scientific study, and the methodological implications of system theory. System theories constitute an extremely interesting lens, changing the perception of the communication processes that take place in education. They allow us to see the context of who we are at a given moment, without searching for naive excuses for human actions, but with curiosity and humility understanding the meaning of being in many structures at the same time. They emphasize human agency and autonomy, which can be strengthened mainly through creating resource narratives. The constructivism of “systemicity” frees diagnosticians from the regime of finding an “objective” truth about another person, because it is based on the assumption that “objective truth” does not exist. If the purpose of diagnosis is to describe the current state in order to develop the best possible intervention, then for a person who thinks in a systemic way, the very process of diagnosis, based on careful, curious, patient and neutral conversation, is an intervention. This psychological capital of diagnosticians is in itself a valuable tool for work.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmyślenie systemowepl
dc.subjectsystem edukacjipl
dc.subjectdiagnoza psychopedagogicznapl
dc.subjectkomunikacjapl
dc.subjectsystems thinkingpl
dc.subjecteducation systempl
dc.subjectpsychopedagogical diagnosispl
dc.subjectcommunicationpl
dc.titlePedagogiczne implikacje myśli systemowejpl
dc.title.alternativePedagogical implications of systemic thoughtpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/omnpbp.2025.13-
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBiałecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, XIV(1–2), 13–24.pl
dc.description.referencesBudzyna-Dawidowski, P. (1999). Komunikacja w rodzinie. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 56–68). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesDrożdżowicz, L. (1999). Ogólna teoria systemów. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9–17). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesGłażewski, M. (2012). Socjalizacja i edukacja w teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna. Forum Socjologiczne, 2, 141–166.pl
dc.description.referencesGłażewski, M. (2009). Teoria systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna – między metafizyką a metabiologią. Przegląd Pedagogiczny, 1(11), 39–55.pl
dc.description.referencesGórniak, L. (2003). Konstruktywizm a zmiany w pracy psychoterapeutycznej. W: L. Górniak, B. Józefik (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji (s. 33–56). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesHärkönen, U. (2007). The Bronfenbrenner ecological systems theory of human development, Scientific Articles of V International Conference (s. 1–17). https://www.academia.edu/67678654/The_Bronfenbrenner_ecological_systems_theory_of_human_development (dostęp: 25.03.2025).pl
dc.description.referencesHepek, W. (2009). Semiotyczna natura tekstu. Tekst i Dyskurs, 2, 23–37.pl
dc.description.referencesKrauze-Sikorska, H. (2014). Mikro- i makrokontekst w procesie systemowej diagnozy psychopedagogicznej dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Studia Edukacyjne, 33, 19–33.pl
dc.description.referencesKrawczyk-Bocian, A. (2019). Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl
dc.description.referencesKulesza, M. (2012). Konstruktywistyczne i socjoekologiczne korzenie poradnictwa i diagnozy psychopedagogicznej zorientowanej na zasoby. Pedagogika Społeczna, 3(45), 21–45.pl
dc.description.referencesKulesz, M. (2017). Rodzinne zasoby w praktyce psychopedagogicznej. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 4, 51–75.pl
dc.description.referencesLudewig, K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesMatuszek, K.C. (2017). Niklasa Luhmanna socjologia bez człowieka. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.pl
dc.description.referencesMuszyński, M., (2018). Etapy ewaluacji badań jakościowych – perspektywa konstruktywistyczna. Rocznik Andragogiczny, 25, 187–209.pl
dc.description.referencesSkibiński, A. (2012). Gregory Bateson i kontekstowa teoria komunikacji. Różnica, która czyni różnicę, i wzorzec, którzy łączy. W: M. Wendland, E. Kulczycki (red.), Komunikologia (s. 69–88). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.pl
dc.description.referencesZybertowicz, A. (1999). Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. Ask: Research and Methods, 8(1), 7–28.pl
dc.description.firstpage175pl
dc.description.lastpage187pl
dc.identifier.citation2Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorcpl
dc.conferenceIX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024pl
dc.identifier.orcid0000-0003-1664-0419-
Występuje w kolekcji(ach):IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024
Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Junczyk_Pedagogiczne_implikacje_mysli_systemowej.pdf182,62 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)