REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19399
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJaniszewska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2025-12-11T09:49:39Z-
dc.date.available2025-12-11T09:49:39Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOd ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 137-157pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-843-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19399-
dc.description.abstractCelem artykułu jest refleksja teoretyczna nad rolą twórczego pisania – określanego często jako pisanie swobodne – w kontekście metodologii nauk społecznych. W ramach rozważań podejmuję problematykę definicji twórczego pisania, cele oraz typologię tej kategorii, ze szczególnym uwzględnieniem podziału na pisanie literackie (artystyczne) i naukowe. W związku z tym podnoszę wątek dualizmu między poznaniem naukowym i artystycznym oraz wskazuję na rolę kreatywności (postawy twórczej) badacza/badaczki w procedurze badawczej (Konecki, 2019; Szmidt, 2018, 2023). Wysuwam tezę, że formy twórczego pisania, stosowanego w badaniach społecznych, zwłaszcza zorientowanych jakościowo, ewoluują w stronę narracji o celu przede wszystkim ekspresyjnym (a także estetycznym), a więc pisania literackiego oraz terapeutycznego. Podkreślam dominujące znaczenie jednostki w procesie badawczym, która sama w sobie stanowi „narzędzie” empiryczne (Kvale, 2012). Implikuje to konieczność dbałości o „przejrzystość” owego narzędzia, w czym pomocne są zwłaszcza techniki swobodnego pisania w nurcie kontemplacyjnym w ujęciu Krzysztofa Koneckiego (2018, 2019, 2022, 2024). W tym kontekście podaję przykład zastosowania pisania swobodnego w podejściu kontemplacyjnym w ramach badań własnych nad zjawiskiem przymusu tworzenia. Omawiam też główne założenia podejścia autoetnograficznego i Arts-Based Research, osadzonych na styku poznania naukowego i artystycznego. W podsumowaniu wskazuję na dwie najważniejsze role, które techniki/metody oparte na twórczym pisaniu mogą odgrywać w ramach badań społecznych. Podkreślam wartość badań zaprzęgających nowatorskie metody i techniki, które stanowią wartościową alternatywę dla bardziej normatywnych nurtów badawczych.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to provide a theoretical reflection on the role of creative writing – often referred to as free writing – within the methodology of social sciences. The discussion addresses the definition, objectives, and typology of creative writing, with particular emphasis on the distinction between literary (artistic) writing and academic writing. In this context, I explore the dualism between scientific and artistic cognition and highlight the importance of researcher creativity (a creative attitude) in the research process (Konecki, 2019; Szmidt, 2018, 2023). I propose the thesis that forms of creative writing used in social research, particularly in qualitative studies, are evolving toward narratives with primarily expressive (and also aesthetic) purposes, thus aligning more closely with literary and therapeutic writing. I emphasize the central role of the individual in the research process, who, as a researcher, serves as an empirical „tool” in themselves (Kvale, 2012). This underscores the necessity of ensuring the clarity of this tool, where techniques of free writing within a contemplative framework, as proposed by Krzysztof Konecki (2018, 2019, 2022, 2024), prove particularly helpful. In this context, I present an example of the application of free writing within a contemplative framework in my own research on the phenomenon of the compulsion to create. I also discuss the key principles of autoethnographic and Arts-Based Research approaches, which operate at the intersection of scientific and artistic cognition. In conclusion, I identify two primary roles that techniques and methods based on creative writing play in the context of social research.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttwórcze pisaniepl
dc.subjectmetodologia badań społecznychpl
dc.subjectArts-Based Researchpl
dc.subjectautoetnografiapl
dc.subjectpodejście kontemplacyjnepl
dc.subjectcreative writingpl
dc.subjectsocial research methodologypl
dc.subjectautoethnographypl
dc.subjectcontemplative approachpl
dc.titleRola twórczego pisania w metodologii badań społecznych na przykładzie Arts-Based Research, autoetnografii i podejścia kontemplacyjnego – refleksje teoretycznepl
dc.title.alternativeThe role of creative writing in social research methodology as exemplified by Arts-Based Research, autoethnography and the contemplative approach – theoretical reflectionspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/omnpbp.2025.11-
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesAblewicz, K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesAdams, T.E., Ellis, C. (2017). The Purposes, Practices, and Principles of Autoetnographic Research. W: T.E. Adams, C. Ellis, S.H. Jones (red.), Autoethnography. The international encyclopedia of communication research methods (s. 1–11). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.pl
dc.description.referencesBarone, T., Eisner, E. (2012). Arts-based research. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington DC: Sage Publications.pl
dc.description.referencesBielecka-Prus, J. (2020). Badacz jako artysta, artysta jako badacz. Założenia metodologiczne działań artystycznych w procesie badawczym ABR (art-based-research). Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(2), 16–34. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.02.pl
dc.description.referencesBłaszczyk, M. (2022). Terapeutyczny fenomen pisania. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 117(1), 175–182. https://doi.org/10.26112/kw.2022.117.14.pl
dc.description.referencesBonda, K. (2015). Maszyna do pisania. Warszawa: Wydawnictwo Muza SA.pl
dc.description.referencesBurszta, W.J., Kafar, M. (2023). Umykanie. Pomyślenia z etnografii życia. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesCharmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesChomczyńki, P. (2019). Metodologia badań społecznych [Prezentacja PowerPoint; materiały z zajęć]. Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesCyrańska, E. (2001). W poszukiwaniu istoty, czyli o możliwości otwierania horyzontu badań pedagogicznych na metodę fenomenologii. W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych (s. 32–51). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesDemetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesElbow, P. (1989). Toward a phenomenology of freewriting. Journal of Basic Writing, 8(2), 42–71.pl
dc.description.referencesGibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGrant, A., Konecki, K.T. (2024). How to Fragment and Unite: An Autoethnography of Collage and Poems. AutoEthnographer, 4(4). https://theautoethnographer.com/how-to-fragment-and-unite-an-autoethnography-of-collage-and-poems (dostęp: 2.08.2025).pl
dc.description.referencesHandford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.pl
dc.description.referencesHarrison, M. (2022). What Is Autoethnography? How Can I Learn More? https://theautoethnographer.com/what-is-autoethnography (dostęp: 2.08.2025).pl
dc.description.referencesHughes, R. (2006). The poetics of practice-based research writing. The Journal of Architecture, 11(3), 283–301. https://doi.org/10.1080/13602360600930906.pl
dc.description.referencesJančina, M., Kubicka, D. (2014). Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska, Psychologia rozwojowa, 19(4), 31–48. https://doi.org/10.4467/20843879PR.14.023.2962.pl
dc.description.referencesJaniszewska, A. (2024). Zjawisko „przymusu tworzenia” artystów a gratyfikacja potrzeb niższego rzędu i samorealizacji w odniesieniu do klasycznej teorii hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 224–237. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.17.pl
dc.description.referencesKacperczyk, A. (2014). Autoetnografia–technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32–75.pl
dc.description.referencesKacperczyk, A., Kafar, M. (2020). Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce. O wędrującym pojęciu „autoetnografia”. W: A. Kacperczyk, M. Kafar (red.), Auto-etnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce (s. 11–24). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKafar, M. (2016). Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych – przestrzenie do-świadczeń i refleksji. W: M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Perspektywy Biograficzne (s. 9–30). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8088-222-5.01.pl
dc.description.referencesKafar, M. (2023). Umykanie przed Umykaniem… O projekcie „etnografii życia” Wojciecha J. Burszty. W: W.J. Burszta, M. Kafar (red.), Umykanie. Pomyślenia z etnografii życia (s. 11–40). Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKonecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKonecki, K.T. (2018). Advances in contemplative social research. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKonecki, K.T. (2019). Kreatywność w badaniach jakościowych. Pomiędzy procedurami a intuicją. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(3), 30–54.pl
dc.description.referencesKonecki, K.T. (2022). The Meaning of Contemplation for Social Qualitative Research. Applications and Examples. London: Routledge.pl
dc.description.referencesKonecki, K.T. (2024). Kontemplacja i podejścia pierwszoosobowe w badaniach społecznych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(2), 12–35. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.2.02.pl
dc.description.referencesKrasoń, K. (2017). Sztuka i poznanie: romantyczna utopia, szarlataneria czy konieczność. W: M. Dudzikowa, S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją: jak sobie z nimi radzić? (s. 268–285). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2013). Idiomatyczność, synergia, emergencja: rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.pl
dc.description.referencesKvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesLeavy, P. (2018). Introduction to arts-based research. W: P. Leavy (red.), Handbook of arts-based research (s. 3–21). New York: Guilford Press.pl
dc.description.referencesMatuszek, S. (2015). O krakowskiej Szkole Pisarzy w roku jubileuszowym. W: G. Matuszek, H. Sieja-Skrzypulec (red.), Twórcze pisanie w teorii i praktyce (s. 5–24) Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.pl
dc.description.referencesMatuszek, G., Sieja-Skrzypulec, H. (2015). Twórcze pisanie w teorii i praktyce. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.pl
dc.description.referencesMcKinney, F. (1976). Free writing as therapy. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 13(2), 183–187. DOI: 10.1037/h0088335.pl
dc.description.referencesMyers, D.G. (1993). The Rise of Creative Writing. Journal of the History of Ideas, 54(2), 277–297. DOI: 10.2307/2709983.pl
dc.description.referencesParsons, L.T., Pinkerton, L. (2022). Poetry and prose as methodology: A synergy of knowing. Methodological Innovations, 15(2), 118–126. https://doi.org/10.1177/20597991221087150.pl
dc.description.referencesPasikowski, S. (2015). Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 21(2), 195–211. https://doi.org/10.12775/PBE.2015.055.pl
dc.description.referencesPatrick, L.D. (2016). Found poetry: Creating space for imaginative arts-based literacy research writing. Literacy Research: Theory, method, and practice, 65(1), 384–403. https://doi.org/10.1177/238133691666153.pl
dc.description.referencesPikała, A., Sasin, M. (2016). Arteterapia. Scenariusze zajęć. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesPennebaker, J.W., Smyth, J.M. (2016). Terapia przez pisanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.pl
dc.description.referencesRetter, H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesRichardson, L. (2000). New writing practices in qualitative research. Sociology of sport journal, 17(1), 5–20. https://doi.org/10.1123/ssj.17.1.5.pl
dc.description.referencesSasin, M. (2020). Possible Applications of Arts-Based Research in Creatology Studies. Creativity. Theories–Research–Applications, 7(1), 38–53. https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0003.pl
dc.description.referencesStegner, W. (2002). Creative writing. New England Review, 23(3), 100–110.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesSzmidt, K. (2018). Kreatywność metodologiczna w badaniach pedagogicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(26), 139–158. https://doi.org/10.12775/PBE.2018.008.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2023). Kreatywność metodologiczna – refleksje wokół koncepcji twórczych metod badań społecznych i pedagogicznych. Edukacja, 2(165), 71–81. https://doi.org/10.24131/3724.230206.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2019). Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów: autoetnografia pracy akademickiej i dydaktycznej w czasach zombie-kapitalizmu. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2023). Nie-ludzka wspólnota cierpienia. Nie-ludzkie relacje i kruchość. Poznań: Wydawnictwo Rys.pl
dc.description.referencesSzulc, W. (2011). Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.firstpage137pl
dc.description.lastpage157pl
dc.identifier.citation2Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorcpl
dc.conferenceIX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024pl
dc.identifier.orcid0000-0001-6745-5040-
Występuje w kolekcji(ach):IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024
Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Janiszewska_Rola_tworczego_pisania_w_metodologii_badan_spolecznych.pdf244,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)