REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19370
Tytuł: Analiza uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego w województwie podlaskim
Autorzy: Gołaszewska-Kaczan, Urszula
Kuzionko-Ochrymiuk, Ewa
Sówka, Damian
Redaktor(rzy): Gołaszewska-Kaczan, Urszula
Słowa kluczowe: kształcenie dualne
współpraca z pracodawcami
kompetencje
Data wydania: 2024
Data dodania: 10-gru-2025
Wydawca: Uniwersytet w Białymstoku
Abstrakt: Głębokie przeobrażenia dokonujące się we współczesnej gospodarce, związane ze zmianami zachodzącymi we wszystkich obszarach otoczenia, stają się wielkim wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Nowoczesne organizacje potrzebują pracowników o odpowiednich kompetencjach, którzy będą posiadali szeroką wiedzę teoretyczną z danej dziedziny, jak i specjalistyczne umiejętności stanowiskowe. Jednakże tradycyjny system kształcenia, oparty jedynie na edukacji w placówkach oświatowych, w ramach którego przekazywana jest przede wszystkim wiedza teoretyczna, nie jest w stanie sprostać temu wyzwaniu. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być dualny system kształcenia, który łączy naukę w instytucjach oświatowych z praktyczną nauką zawodu w firmie. Połączenie kształcenia teoretycznego z kształceniem praktycznym w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy pozwala na wprowadzanie rozwiązań z tego zakresu na różnych etapach kształcenia, ze studiami wyższymi włącznie. Jednakże rozważania dotyczące kształcenia dualnego najczęściej prowadzi się w odniesieniu do szkolnictwa zawodowego, co wynika z faktu, iż to właśnie szkolnictwo zawodowe ma szczególnie istotny wpływ na zapewnienie fachowych pracowników każdej gospodarce. W działania związane z reformą szkolnictwa zawodowego doskonale wpisuje się koncepcja kształcenia dualnego. Jest to jedna z form współpracy szkół z przedsiębiorstwami, w ramach której realizowana jest idea kształcenia uczniów również w firmie. Taki system nauczania przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym stronom: szkole, pracodawcy i uczniowi. W Polsce jedynie 10% młodzieży szkół średnich kształci się zawodowo u pracodawców, podczas gdy w innych krajach Unii Europejskiej odsetek ten jest zdecydowanie większy . Aby zmienić tę sytuację, kluczowe staje się poznanie barier oraz zachęt, które rzutują na rozwój tej formy współpracy placówek edukacyjnych z podmiotami gospodarki. Niniejsze opracowanie stanowi odpowiedź na tę potrzebę. Prezentuje wyniki przeprowadzonej analizy, której głównym celem było zdiagnozowanie uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego w województwie podlaskim. Zgodnie z założeniami przyjętymi w badaniu, kształcenie dualne w Polsce realizowane jest przede wszystkim w szkołach branżowych pierwszego stopnia. Badanie przeprowadzono w tego typu placówkach i skoncentrowano się na zidentyfikowaniu uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego właśnie na tym poziomie kształcenia.
Afiliacja: Ewa Kuzionko-Ochrymiuk - Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: Ewa Kuzionko-Ochrymiuk: e.kuzionko-ochrymiuk@uwb.edu.pl
Sponsorzy: Publikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.
URI: http://hdl.handle.net/11320/19370
ISBN: 978-83-7431-812-9
Typ Dokumentu: Book
Występuje w kolekcji(ach):Sprawozdania/Raporty (SzkDokt)
Sprawozdania/Raporty (WZarz)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Analiza_uwarunkowan_rozwoju_ksztalcenia_dualnego_w_wojewodztwie_podlaskim.pdf2,85 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)