REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19370
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGołaszewska-Kaczan, Urszula-
dc.contributor.authorKuzionko-Ochrymiuk, Ewa-
dc.contributor.authorSówka, Damian-
dc.contributor.editorGołaszewska-Kaczan, Urszula-
dc.date.accessioned2025-12-10T06:59:10Z-
dc.date.available2025-12-10T06:59:10Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.isbn978-83-7431-812-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19370-
dc.description.abstractGłębokie przeobrażenia dokonujące się we współczesnej gospodarce, związane ze zmianami zachodzącymi we wszystkich obszarach otoczenia, stają się wielkim wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Nowoczesne organizacje potrzebują pracowników o odpowiednich kompetencjach, którzy będą posiadali szeroką wiedzę teoretyczną z danej dziedziny, jak i specjalistyczne umiejętności stanowiskowe. Jednakże tradycyjny system kształcenia, oparty jedynie na edukacji w placówkach oświatowych, w ramach którego przekazywana jest przede wszystkim wiedza teoretyczna, nie jest w stanie sprostać temu wyzwaniu. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być dualny system kształcenia, który łączy naukę w instytucjach oświatowych z praktyczną nauką zawodu w firmie. Połączenie kształcenia teoretycznego z kształceniem praktycznym w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy pozwala na wprowadzanie rozwiązań z tego zakresu na różnych etapach kształcenia, ze studiami wyższymi włącznie. Jednakże rozważania dotyczące kształcenia dualnego najczęściej prowadzi się w odniesieniu do szkolnictwa zawodowego, co wynika z faktu, iż to właśnie szkolnictwo zawodowe ma szczególnie istotny wpływ na zapewnienie fachowych pracowników każdej gospodarce. W działania związane z reformą szkolnictwa zawodowego doskonale wpisuje się koncepcja kształcenia dualnego. Jest to jedna z form współpracy szkół z przedsiębiorstwami, w ramach której realizowana jest idea kształcenia uczniów również w firmie. Taki system nauczania przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym stronom: szkole, pracodawcy i uczniowi. W Polsce jedynie 10% młodzieży szkół średnich kształci się zawodowo u pracodawców, podczas gdy w innych krajach Unii Europejskiej odsetek ten jest zdecydowanie większy . Aby zmienić tę sytuację, kluczowe staje się poznanie barier oraz zachęt, które rzutują na rozwój tej formy współpracy placówek edukacyjnych z podmiotami gospodarki. Niniejsze opracowanie stanowi odpowiedź na tę potrzebę. Prezentuje wyniki przeprowadzonej analizy, której głównym celem było zdiagnozowanie uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego w województwie podlaskim. Zgodnie z założeniami przyjętymi w badaniu, kształcenie dualne w Polsce realizowane jest przede wszystkim w szkołach branżowych pierwszego stopnia. Badanie przeprowadzono w tego typu placówkach i skoncentrowano się na zidentyfikowaniu uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego właśnie na tym poziomie kształcenia.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherUniwersytet w Białymstokupl
dc.subjectkształcenie dualnepl
dc.subjectwspółpraca z pracodawcamipl
dc.subjectkompetencjepl
dc.titleAnaliza uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego w województwie podlaskimpl
dc.typeBookpl
dc.description.EmailEwa Kuzionko-Ochrymiuk: e.kuzionko-ochrymiuk@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationEwa Kuzionko-Ochrymiuk - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesII Kongres Kształcenia Dualnego, Narodowe Forum Doradztwa Kariery, http://nfdk.pl/index.php/375-i-kongres-ksztalcenia-dualnego.pl
dc.description.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski – 1 kwartał 2024 roku, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekonomiczna-ludnosci-polski-1-kwartal-2024-roku,4,54.html.pl
dc.description.referencesBienvenue sur le Portail de l'Alternance, Ministre du Travail et de l'Emploi, https://alternance.emploi.gouv.fr/accueil.pl
dc.description.referencesCzym jest kształcenie dualne, Edunet Poland, https://edunet-poland.pl/ksztalcenie-dualne.pl
dc.description.referencesDuaal leren, Vlaanderen, https://www.vlaanderen.be/werken/opleiding-op-de-werkplek/als-lerende-een-opleiding-op-de-werkplek-volgen/duaal-leren https://www.vlaanderen.be/werken/opleiding-op-de-werkplek/als-lerende-een-opleiding-op-de-werkplek-volgen/duaal-leren%20%20.pl
dc.description.referencesDuaal leren in het secundair onderwijs, https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/een-onderwijsinstelling-of-opleiding-kiezen/op-zoek-naar-een-school-of-studierichting-gewoon-secundair-onderwijs/duaal-leren-in-het-secundair-onderwijs#wat-kan-je-behalen.pl
dc.description.referencesDual Education: What Is It and How It Works, 9.01.2024, https://smowl.net/en/blog/dual-education.pl
dc.description.referencesEmploi et Formation professionnelle en Wallonie, https://emploi.wallonie.be/home/formation/formation-en-alternance.html.pl
dc.description.referencesEuropejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego, https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/apprenticeship-schemes/country-fiches.pl
dc.description.referencesFormation professionnelle en alternance, https://www.make-it-in-germany.com/fr/etudes-formations/formation-en-allemagne/explication/alternance.pl
dc.description.referencesHaberla Marcin (red.), Analiza kształcenia branżowego pod kątem potrzeb pracodawców w powiatach województwa podlaskiego, Białystok 2022.pl
dc.description.referencesHumenny Grzegorz, Kłobuszewska Małgorzata, Leyk Aleksandra, Płachecki Tomasz, Płatkowski Bartłomiej, Stasiowski Jędrzej, Żółtak Tomasz, Analiza porównawcza karier zawodowych absolwentów branżowych szkół I stopnia z 2022 r. oraz absolwentów zasadniczych szkół zawodowych z 2019 r., w okresie dwóch lat od ukończenia szkoły, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa listopad 2024, https://losyabsolwentow.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/Analiza-porownawcza-karier-zawodowych-absolwentow-branzowych-szkol-I-stopnia-z-2022-roku-oraz-absolwentow-zasadniczych-szkol-zawodowych-z-2019-roku.pdfpl
dc.description.referencesFormations pour jeunes, IFAPME, https://www.ifapme.be/formations-pour-jeunes.pl
dc.description.referencesKoziar Monika, Dualny system kształcenia w Polsce i w województwie świętokrzyskim na tle europejskich krajów wysokorozwiniętych, http://innowacyjnaedukacja.spinno.pl/wp-content/uploads/2019/08/Dualny-system-ksztalcenia-w-Polsce-i-w-wojewodztwie-swietokrzyskim-na-tle-europejskich-krajow-wysokorozwinietych.pdf.pl
dc.description.referencesLa différence entre SMIC et SMC, https://www.mes-allocs.fr/guides/smic/difference-smic-et-smc.pl
dc.description.referencesLe portail de l'enseignement en Fédération Wallonie-Bruxelles, http://www.enseignement.be/index.php?page=23820.pl
dc.description.referencesLudność, ruch naturalny i migracje w latach 1946–2022, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/struktura-ludnosci,16,1.html (dostęp: 10.07.2024).pl
dc.description.referencesLudność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2023. Stan w dniu 31 grudnia, GUS, Warszawa 2024.pl
dc.description.referencesMinisterstwo Edukacji Narodowej https://www.gov.pl/web/edukacja/rok-szkolny-20172018-kolejny-etap-budowania-dobrej-szkoly (dostęp: 15.07.2024)pl
dc.description.referencesMorysińska Agnieszka, Sochańska-Kawiecka Marzena, Makowska-Belta Edyta, Kształcenie zawodowe pracowników młodocianych – badanie jakościowe w subregionach. Raport końcowy, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesNeumann Michael, Schmidt Jörg, Werner Dirk, Die Integration Jugendlicher in Ausbildung und Beschäftigung, Köln 2010.pl
dc.description.referencesNogueira Ana Maria, Dualny system kształcenia: rozwiązanie na trudne czasy?, European Parliament, DG IPOL Policy Department B-Structural and Cohesion Policies, PE 529.082, 2014.pl
dc.description.referencesNowa jakość szkolnictwa zawodowego w Polsce – podpisanie pierwszych umów w ramach Branżowych Centrów Umiejętności, gov.pl, https://www.gov.pl/web/nauka/nowa-jakosc-szkolnictwa-zawodowego-w-polsce--podpisanie-pierwszych-umow-w-ramach-branzowych-centrow-umiejetnosci.pl
dc.description.referencesOnderwijs Brussel, https://www.onderwijsinbrussel.be/fr/apprendre-et-etudier/structure-de-lenseignement-et-formation/apprentissage-dual-apprendre-et.pl
dc.description.referencesPapakitsos Evangelos C., Theologis Evangelos, Makrygiannis Panagiotis S., The Challenges of Work-Based Learning via Systemic Modelling in the European Union: The Potential Failure of Dual Education Due to Social Expectations in Greece, (w:) Socio-Economic perspectives in Vocational skill development: emerging research and opportunities, IGI Global 2020.pl
dc.description.referencesPlewka Czesław, Kształcenie dualne jako sposób naprawiania systemu edukacji zawodowej, „Około Pedagogii” 2021, nr 2.pl
dc.description.referencesPowierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2024 roku, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/powierzchnia-i-ludnosc-w-przekroju-terytorialnym-w-2024-roku,7,21.html.pl
dc.description.referencesProjekt „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”: analiza danych zastanych oraz lista zagadnień dla paneli eksperckich, Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka, https://sig.info.pl/?page_id=863.pl
dc.description.referencesQuestions-réponses. La formation en alternance, Ministre du Travail et de l'Emploi, https://travail-emploi.gouv.fr/questions-reponses-la-formation-en-alternance#Quelle-remuneration.pl
dc.description.referencesRéseau IFAPME, IFAPME, https://www.ifapme.be/reseau-ifapme.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny 1985, GUS, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 1999, GUS, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2009, GUS, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2013, GUS, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2015, GUS, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2018, GUS, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019, GUS, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2020, GUS, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2022, GUS, Warszawa 2022.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2023, GUS, Warszawa 2023.pl
dc.description.referencesRogowska Anna Karolina, Problemy współczesnego dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech. Między dynamiką zmian a wielokulturowością, „Kultura i Edukacja” 2020, nr 3(129).pl
dc.description.referencesService Public Fédéral: Emploi, Travail et Concertation Sociale, https://emploi.belgique.be/fr/themes/formation/formation-en-alternance.pl
dc.description.referencesSkrzypek Elżbieta, Efektywność ekonomiczna jako ważny czynnik sukcesu organizacji, (w:) Efektywność – konceptualizacja i uwarunkowania, red. Tadeusz Dudycz, Grażyna Osbert-Pociecha, Bogumiła Brycz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 262, Wrocław 2012.pl
dc.description.referencesStan i struktura demograficzna ludności oraz liczba budynków i mieszkań w województwie podlaskim – wyniki ostateczne NSP 2012, Główny Urząd Statystyczny, Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Urząd Statystyczny w Białymstoku.pl
dc.description.referencesStępnikowski Andrzej, Kształcenie dualne – wyzwania i szanse rozwoju w Polsce, „Rynek Pracy. Pismo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych” 2016, nr 1(156).pl
dc.description.referencesSułkowski Marcin, Wolniak Radosław, Przegląd stosowanych metod oceny skuteczności i efektywności organizacji zorientowanych na ciągłe doskonalenie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2013, Organizacja i Zarządzanie, z. 67.pl
dc.description.referencesSyntra Brussel, https://www.syntrabrussel.be/over/anderstalig.pl
dc.description.referencesSzczotka Katarzyna, Ausbildung, czyli niemiecki system kształcenia dualnego, Komisja Europejska, 11 czerwca 2019, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/ausbildung-czyli-niemiecki-system-ksztalcenia-dualnego.pl
dc.description.referencesSzkolenie dualne pracowników młodocianych, Izba Rzemieślnicza w Tarnowie, https://www.szkolyrzemiosla.tarnow.pl/szkolenie-dualne-pracownikow-mlodocianych.pl
dc.description.referencesSymela Krzysztof, Rozwój dualnego systemu kształcenia w polskiej przestrzeni szkolnictwa zawodowego i rynku pracy, „Polityka Społeczna” 2016, nr 9.pl
dc.description.referencesSystem szkolnictwa zawodowego. Informacja o wynikach kontroli, NIK, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesThe German Vocational Training System, https://www.bmbf.de/bmbf/en/education/the-german-vocational-training-system/the-german-vocational-training-system_node.html.pl
dc.description.referencesWiśniewski Zenon, System kształcenia zawodowego w Niemczech, „Rynek Pracy” 2021, nr 176(1–2).pl
dc.description.referencesWiśniewski Zenon, Maksim Monika, Wspieranie zatrudnienia młodzieży w Niemczech, „Polityka Społeczna” 2015, nr 496(7).pl
dc.description.referencesZieleniewski Jan, Organizacja i zarządzanie, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesUstawa z dn. 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2024 poz. 878).pl
dc.description.referencesUstawa z dn. 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. 2024 poz. 17).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2024 poz. 737).pl
dc.description.referencesRozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. 2024 poz. 322).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom i składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.U. 2020 poz. 1581)pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 2019 poz. 391).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2024 zmieniające rozporządzeniu w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. 2024 poz. 322).pl
Występuje w kolekcji(ach):Sprawozdania/Raporty (SzkDokt)
Sprawozdania/Raporty (WZarz)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Analiza_uwarunkowan_rozwoju_ksztalcenia_dualnego_w_wojewodztwie_podlaskim.pdf2,85 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)