Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19370Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Gołaszewska-Kaczan, Urszula | - |
| dc.contributor.author | Kuzionko-Ochrymiuk, Ewa | - |
| dc.contributor.author | Sówka, Damian | - |
| dc.contributor.editor | Gołaszewska-Kaczan, Urszula | - |
| dc.date.accessioned | 2025-12-10T06:59:10Z | - |
| dc.date.available | 2025-12-10T06:59:10Z | - |
| dc.date.issued | 2024 | - |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7431-812-9 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19370 | - |
| dc.description.abstract | Głębokie przeobrażenia dokonujące się we współczesnej gospodarce, związane ze zmianami zachodzącymi we wszystkich obszarach otoczenia, stają się wielkim wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Nowoczesne organizacje potrzebują pracowników o odpowiednich kompetencjach, którzy będą posiadali szeroką wiedzę teoretyczną z danej dziedziny, jak i specjalistyczne umiejętności stanowiskowe. Jednakże tradycyjny system kształcenia, oparty jedynie na edukacji w placówkach oświatowych, w ramach którego przekazywana jest przede wszystkim wiedza teoretyczna, nie jest w stanie sprostać temu wyzwaniu. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być dualny system kształcenia, który łączy naukę w instytucjach oświatowych z praktyczną nauką zawodu w firmie. Połączenie kształcenia teoretycznego z kształceniem praktycznym w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy pozwala na wprowadzanie rozwiązań z tego zakresu na różnych etapach kształcenia, ze studiami wyższymi włącznie. Jednakże rozważania dotyczące kształcenia dualnego najczęściej prowadzi się w odniesieniu do szkolnictwa zawodowego, co wynika z faktu, iż to właśnie szkolnictwo zawodowe ma szczególnie istotny wpływ na zapewnienie fachowych pracowników każdej gospodarce. W działania związane z reformą szkolnictwa zawodowego doskonale wpisuje się koncepcja kształcenia dualnego. Jest to jedna z form współpracy szkół z przedsiębiorstwami, w ramach której realizowana jest idea kształcenia uczniów również w firmie. Taki system nauczania przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym stronom: szkole, pracodawcy i uczniowi. W Polsce jedynie 10% młodzieży szkół średnich kształci się zawodowo u pracodawców, podczas gdy w innych krajach Unii Europejskiej odsetek ten jest zdecydowanie większy . Aby zmienić tę sytuację, kluczowe staje się poznanie barier oraz zachęt, które rzutują na rozwój tej formy współpracy placówek edukacyjnych z podmiotami gospodarki. Niniejsze opracowanie stanowi odpowiedź na tę potrzebę. Prezentuje wyniki przeprowadzonej analizy, której głównym celem było zdiagnozowanie uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego w województwie podlaskim. Zgodnie z założeniami przyjętymi w badaniu, kształcenie dualne w Polsce realizowane jest przede wszystkim w szkołach branżowych pierwszego stopnia. Badanie przeprowadzono w tego typu placówkach i skoncentrowano się na zidentyfikowaniu uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego właśnie na tym poziomie kształcenia. | pl |
| dc.description.sponsorship | Publikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.subject | kształcenie dualne | pl |
| dc.subject | współpraca z pracodawcami | pl |
| dc.subject | kompetencje | pl |
| dc.title | Analiza uwarunkowań rozwoju kształcenia dualnego w województwie podlaskim | pl |
| dc.type | Book | pl |
| dc.description.Email | Ewa Kuzionko-Ochrymiuk: e.kuzionko-ochrymiuk@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Ewa Kuzionko-Ochrymiuk - Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.references | II Kongres Kształcenia Dualnego, Narodowe Forum Doradztwa Kariery, http://nfdk.pl/index.php/375-i-kongres-ksztalcenia-dualnego. | pl |
| dc.description.references | Aktywność ekonomiczna ludności Polski – 1 kwartał 2024 roku, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekonomiczna-ludnosci-polski-1-kwartal-2024-roku,4,54.html. | pl |
| dc.description.references | Bienvenue sur le Portail de l'Alternance, Ministre du Travail et de l'Emploi, https://alternance.emploi.gouv.fr/accueil. | pl |
| dc.description.references | Czym jest kształcenie dualne, Edunet Poland, https://edunet-poland.pl/ksztalcenie-dualne. | pl |
| dc.description.references | Duaal leren, Vlaanderen, https://www.vlaanderen.be/werken/opleiding-op-de-werkplek/als-lerende-een-opleiding-op-de-werkplek-volgen/duaal-leren https://www.vlaanderen.be/werken/opleiding-op-de-werkplek/als-lerende-een-opleiding-op-de-werkplek-volgen/duaal-leren%20%20. | pl |
| dc.description.references | Duaal leren in het secundair onderwijs, https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/een-onderwijsinstelling-of-opleiding-kiezen/op-zoek-naar-een-school-of-studierichting-gewoon-secundair-onderwijs/duaal-leren-in-het-secundair-onderwijs#wat-kan-je-behalen. | pl |
| dc.description.references | Dual Education: What Is It and How It Works, 9.01.2024, https://smowl.net/en/blog/dual-education. | pl |
| dc.description.references | Emploi et Formation professionnelle en Wallonie, https://emploi.wallonie.be/home/formation/formation-en-alternance.html. | pl |
| dc.description.references | Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego, https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/apprenticeship-schemes/country-fiches. | pl |
| dc.description.references | Formation professionnelle en alternance, https://www.make-it-in-germany.com/fr/etudes-formations/formation-en-allemagne/explication/alternance. | pl |
| dc.description.references | Haberla Marcin (red.), Analiza kształcenia branżowego pod kątem potrzeb pracodawców w powiatach województwa podlaskiego, Białystok 2022. | pl |
| dc.description.references | Humenny Grzegorz, Kłobuszewska Małgorzata, Leyk Aleksandra, Płachecki Tomasz, Płatkowski Bartłomiej, Stasiowski Jędrzej, Żółtak Tomasz, Analiza porównawcza karier zawodowych absolwentów branżowych szkół I stopnia z 2022 r. oraz absolwentów zasadniczych szkół zawodowych z 2019 r., w okresie dwóch lat od ukończenia szkoły, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa listopad 2024, https://losyabsolwentow.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/Analiza-porownawcza-karier-zawodowych-absolwentow-branzowych-szkol-I-stopnia-z-2022-roku-oraz-absolwentow-zasadniczych-szkol-zawodowych-z-2019-roku.pdf | pl |
| dc.description.references | Formations pour jeunes, IFAPME, https://www.ifapme.be/formations-pour-jeunes. | pl |
| dc.description.references | Koziar Monika, Dualny system kształcenia w Polsce i w województwie świętokrzyskim na tle europejskich krajów wysokorozwiniętych, http://innowacyjnaedukacja.spinno.pl/wp-content/uploads/2019/08/Dualny-system-ksztalcenia-w-Polsce-i-w-wojewodztwie-swietokrzyskim-na-tle-europejskich-krajow-wysokorozwinietych.pdf. | pl |
| dc.description.references | La différence entre SMIC et SMC, https://www.mes-allocs.fr/guides/smic/difference-smic-et-smc. | pl |
| dc.description.references | Le portail de l'enseignement en Fédération Wallonie-Bruxelles, http://www.enseignement.be/index.php?page=23820. | pl |
| dc.description.references | Ludność, ruch naturalny i migracje w latach 1946–2022, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/struktura-ludnosci,16,1.html (dostęp: 10.07.2024). | pl |
| dc.description.references | Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2023. Stan w dniu 31 grudnia, GUS, Warszawa 2024. | pl |
| dc.description.references | Ministerstwo Edukacji Narodowej https://www.gov.pl/web/edukacja/rok-szkolny-20172018-kolejny-etap-budowania-dobrej-szkoly (dostęp: 15.07.2024) | pl |
| dc.description.references | Morysińska Agnieszka, Sochańska-Kawiecka Marzena, Makowska-Belta Edyta, Kształcenie zawodowe pracowników młodocianych – badanie jakościowe w subregionach. Raport końcowy, Warszawa 2012. | pl |
| dc.description.references | Neumann Michael, Schmidt Jörg, Werner Dirk, Die Integration Jugendlicher in Ausbildung und Beschäftigung, Köln 2010. | pl |
| dc.description.references | Nogueira Ana Maria, Dualny system kształcenia: rozwiązanie na trudne czasy?, European Parliament, DG IPOL Policy Department B-Structural and Cohesion Policies, PE 529.082, 2014. | pl |
| dc.description.references | Nowa jakość szkolnictwa zawodowego w Polsce – podpisanie pierwszych umów w ramach Branżowych Centrów Umiejętności, gov.pl, https://www.gov.pl/web/nauka/nowa-jakosc-szkolnictwa-zawodowego-w-polsce--podpisanie-pierwszych-umow-w-ramach-branzowych-centrow-umiejetnosci. | pl |
| dc.description.references | Onderwijs Brussel, https://www.onderwijsinbrussel.be/fr/apprendre-et-etudier/structure-de-lenseignement-et-formation/apprentissage-dual-apprendre-et. | pl |
| dc.description.references | Papakitsos Evangelos C., Theologis Evangelos, Makrygiannis Panagiotis S., The Challenges of Work-Based Learning via Systemic Modelling in the European Union: The Potential Failure of Dual Education Due to Social Expectations in Greece, (w:) Socio-Economic perspectives in Vocational skill development: emerging research and opportunities, IGI Global 2020. | pl |
| dc.description.references | Plewka Czesław, Kształcenie dualne jako sposób naprawiania systemu edukacji zawodowej, „Około Pedagogii” 2021, nr 2. | pl |
| dc.description.references | Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2024 roku, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/powierzchnia-i-ludnosc-w-przekroju-terytorialnym-w-2024-roku,7,21.html. | pl |
| dc.description.references | Projekt „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”: analiza danych zastanych oraz lista zagadnień dla paneli eksperckich, Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka, https://sig.info.pl/?page_id=863. | pl |
| dc.description.references | Questions-réponses. La formation en alternance, Ministre du Travail et de l'Emploi, https://travail-emploi.gouv.fr/questions-reponses-la-formation-en-alternance#Quelle-remuneration. | pl |
| dc.description.references | Réseau IFAPME, IFAPME, https://www.ifapme.be/reseau-ifapme. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny 1985, GUS, Warszawa 1985. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 1999, GUS, Warszawa 1999. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2009, GUS, Warszawa 2009. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2013, GUS, Warszawa 2013. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2015, GUS, Warszawa 2015. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2018, GUS, Warszawa 2018. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019, GUS, Warszawa 2019. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2020, GUS, Warszawa 2020. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2022, GUS, Warszawa 2022. | pl |
| dc.description.references | Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2023, GUS, Warszawa 2023. | pl |
| dc.description.references | Rogowska Anna Karolina, Problemy współczesnego dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech. Między dynamiką zmian a wielokulturowością, „Kultura i Edukacja” 2020, nr 3(129). | pl |
| dc.description.references | Service Public Fédéral: Emploi, Travail et Concertation Sociale, https://emploi.belgique.be/fr/themes/formation/formation-en-alternance. | pl |
| dc.description.references | Skrzypek Elżbieta, Efektywność ekonomiczna jako ważny czynnik sukcesu organizacji, (w:) Efektywność – konceptualizacja i uwarunkowania, red. Tadeusz Dudycz, Grażyna Osbert-Pociecha, Bogumiła Brycz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 262, Wrocław 2012. | pl |
| dc.description.references | Stan i struktura demograficzna ludności oraz liczba budynków i mieszkań w województwie podlaskim – wyniki ostateczne NSP 2012, Główny Urząd Statystyczny, Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Urząd Statystyczny w Białymstoku. | pl |
| dc.description.references | Stępnikowski Andrzej, Kształcenie dualne – wyzwania i szanse rozwoju w Polsce, „Rynek Pracy. Pismo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych” 2016, nr 1(156). | pl |
| dc.description.references | Sułkowski Marcin, Wolniak Radosław, Przegląd stosowanych metod oceny skuteczności i efektywności organizacji zorientowanych na ciągłe doskonalenie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2013, Organizacja i Zarządzanie, z. 67. | pl |
| dc.description.references | Syntra Brussel, https://www.syntrabrussel.be/over/anderstalig. | pl |
| dc.description.references | Szczotka Katarzyna, Ausbildung, czyli niemiecki system kształcenia dualnego, Komisja Europejska, 11 czerwca 2019, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/ausbildung-czyli-niemiecki-system-ksztalcenia-dualnego. | pl |
| dc.description.references | Szkolenie dualne pracowników młodocianych, Izba Rzemieślnicza w Tarnowie, https://www.szkolyrzemiosla.tarnow.pl/szkolenie-dualne-pracownikow-mlodocianych. | pl |
| dc.description.references | Symela Krzysztof, Rozwój dualnego systemu kształcenia w polskiej przestrzeni szkolnictwa zawodowego i rynku pracy, „Polityka Społeczna” 2016, nr 9. | pl |
| dc.description.references | System szkolnictwa zawodowego. Informacja o wynikach kontroli, NIK, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2015. | pl |
| dc.description.references | The German Vocational Training System, https://www.bmbf.de/bmbf/en/education/the-german-vocational-training-system/the-german-vocational-training-system_node.html. | pl |
| dc.description.references | Wiśniewski Zenon, System kształcenia zawodowego w Niemczech, „Rynek Pracy” 2021, nr 176(1–2). | pl |
| dc.description.references | Wiśniewski Zenon, Maksim Monika, Wspieranie zatrudnienia młodzieży w Niemczech, „Polityka Społeczna” 2015, nr 496(7). | pl |
| dc.description.references | Zieleniewski Jan, Organizacja i zarządzanie, Warszawa 1981. | pl |
| dc.description.references | Ustawa z dn. 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2024 poz. 878). | pl |
| dc.description.references | Ustawa z dn. 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. 2024 poz. 17). | pl |
| dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2024 poz. 737). | pl |
| dc.description.references | Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. 2024 poz. 322). | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom i składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.U. 2020 poz. 1581) | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 2019 poz. 391). | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2024 zmieniające rozporządzeniu w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. 2024 poz. 322). | pl |
| Występuje w kolekcji(ach): | Sprawozdania/Raporty (SzkDokt) Sprawozdania/Raporty (WZarz) | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Analiza_uwarunkowan_rozwoju_ksztalcenia_dualnego_w_wojewodztwie_podlaskim.pdf | 2,85 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
