REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19316
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorIłendo-Milewska, Agnieszka-
dc.contributor.authorJakubczyk, Łukasz-
dc.date.accessioned2025-11-26T08:39:48Z-
dc.date.available2025-11-26T08:39:48Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 128-139pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19316-
dc.description.abstractW artykule skoncentrowano się na dwóch głównych obszarach teoretyczno-badawczych: cechach osobowości oraz wymiarach jakości terapii. Rosnąca liczba cierpiących, zgłaszających się po pomoc do psychoterapeuty, powoduje wzmożone zainteresowanie badawcze tą problematyką. Przyjęta hipoteza zakłada, że istnieje zależność pomiędzy cechami osobowości a wybranymi parametrami psychoterapii w percepcji osób dorosłych. W celu rozpoznania tej zależności przebadano 63 osoby dorosłe, wykorzystując Inwentarz Osobowości NEO-FFI oraz autorską ankietę Efektywność Warunków Procesu Terapeutycznego w Percepcji Osób Dorosłych, opracowaną na podstawie teorii C. Rogersa i L.M. Brammera. Wyniki badań własnych wykazały istnienie istotnych zależności pomiędzy poszczególnymi cechami osobowości a wybranymi wymiarami jakości terapii, co może mieć istotne implikacje praktyczne dla psychoterapeutów oraz wskazuje na potrzebę poszukiwań badawczych.pl
dc.description.abstractThis article is based on a theoretical and empirical background. It focused on two main research areas: personality traits and the quality of therapy, because a growing number of suffering people seeking help from psychotherapist causes increased research interest in these issues. The hypothesis assumes that there is a correlation between personality traits and selected psychotherapy dimensions in the perception of adults. In order to recognize this dependence, 63 adults were examined using the NEO-FFI Personality Inventory and the author’s questionnaire, Effectiveness of Conditions of the Therapeutic Process, developed on the basis of the theory of C. Ro­gers and L.M. Brammer. The results have shown that there is a correlation between individual personality traits and selected aspects of the quality of therapy, which may have important practical implications for psychotherapists and indicates the need for further research.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectcechy osobowościpl
dc.subjectparametry jakości terapiipl
dc.subjectczynniki wspierające proces terapeutycznypl
dc.subjectpersonality traitspl
dc.subjecttherapy quality parameterspl
dc.subjectfactors supporting the process of therapypl
dc.titleCechy osobowości a wybrane parametry jakości terapii skoncentrowanej na kliencie Carla Rogersa w percepcji osób dorosłychpl
dc.title.alternativePersonality Dimensions and Selected Parameters of the Quality of Carl Rogers’ Client-Centered Therapy in the Perception of Adultspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.10-
dc.description.EmailAgnieszka Iłendo-Milewska: agnieszka.ilendo-milewska@humanum.plpl
dc.description.EmailŁukasz Jakubczyk: l.jakubczyk@me.compl
dc.description.AffiliationAgnieszka Iłendo-Milewska - Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzipl
dc.description.AffiliationŁukasz Jakubczyk - Centrum Psychologii i Psychoterapii RAZEMpl
dc.description.referencesAleksandrowicz, J.W. (2000). Psychoterapia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i psychologów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.pl
dc.description.referencesAllport, G.W. (1961). Pattern and Growth in Personality. Beacon Press.pl
dc.description.referencesBrammer, L.M. (1984). Kontakty służące pomaganiu: procesy i umiejętności. SPP PTP.pl
dc.description.referencesCattell, R.B. (1973). Personality and Mood by Questionnaire. Jossey-Bass.pl
dc.description.referencesCervone, D. i Pervin, A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesCosta, P.T. i McCrae, R.R. (1992). The five-factor model of personality and its relevance to personality disorders. Journal of Personality Disorders, 6(4), 343–359. https://doi.org/10.1521/ pedi.1992.6.4.343pl
dc.description.referencesCosta, P.T. i Mc Crae, R.R. (2011). The five-factor model, five-factor theory, and interpersonal psychology. W: S. Strack i L.M. Horowitz (red.), Handbook of interpersonal psychology (s. 118–136). Guilford.pl
dc.description.referencesFreud, Z. (1953). The Standard Edition of the Complete Psychological Works. Hogarth Press and The Institute of Psycho-Analysis.pl
dc.description.referencesGerrig, R.J. i Zimbardo, Ph. (2022). Psychologia i życie. PWN.pl
dc.description.referencesHarwas-Napierała, B. i Trempała J. (red.). (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. PWN.pl
dc.description.referencesHall, C.S., Lindzey, G. i Campbell, J.B. (2013). Teorie osobowości. PWN.pl
dc.description.referencesHayes, S.C., Strosahl, K.D. i Wilson, K.G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy: The Process and Practice of Mindful Change (wyd. 2). Guilford Press.pl
dc.description.referencesIłendo-Milewska, A. (2009). Dysfunkcjonalność uczniów gimnazjum. Difin.pl
dc.description.referencesMcCrae, R.R. (2000). Nature over Nurture: Temperament, Personality, and Life Span Development. Journal of Personality and Social Psychology, 78(1), 173–86.pl
dc.description.referencesMcCrae, R.R. i Costa, P.T., Jr. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. WAM.pl
dc.description.referencesMischel, W. i Shoda, Y. (1995). A cognitive-affective system theory of personality: Reconcep tualizing situations, dispositions, dynamics, and invariance in personality structure. Psychological Review, 102(2), 246–268.pl
dc.description.referencesNorcross, J.C. i Wampold, B.E. (2018). A new therapy for each patient: Evidence-based relationships and responsiveness. Journal of Clinical Psychology, 74(11), 1889–1906.pl
dc.description.referencesOleś, P.K. (2016). Podmiotowe i sytuacyjne uwarunkowania rozwoju osobowości. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, XXII(1), 130–145.pl
dc.description.referencesOleś, P.K. (2013). Psychologia przełomu połowy życia. Wydawnictwo Naukowe KUL.pl
dc.description.referencesRogers, C.R. (1961). On becoming a person. Houghton Mifflin.pl
dc.description.referencesSafran, J.D. i Muran, J.C. (2000). Negotiating the Therapeutic Alliance: A Relational Treatment Guide. Guilford Press.pl
dc.description.referencesSchneider, K.J. i Krug, O.T. (2010). Existential–Humanistic Therapy. American Psychological Association.pl
dc.description.referencesTamir, M. i Robinson, M.D. (2004). Knowing Good From Bad: The Paradox of Neuroticism, Negative Affect, and Evaluative Processing. Journal of Personality and Social Psychology, 87(6), 913–925.pl
dc.description.referencesWampold, B.E. (2015). How important are the common factors in psychotherapy? An update. World Psychiatry, 14(3), 270–277.pl
dc.description.referencesYalom, I.D. (2008). Terapia egzystencjalna. Instytut Psychologii Zdrowia PTP.pl
dc.description.referencesZawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P. i Śliwińska, M. (1998). Inwentarz osobowości NEO-FFI. Pracownia Testów Psychologicznych.pl
dc.description.referencesZimbardo, P.G., Johnson R.L. i McCann V. (2015). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. PWN.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage128pl
dc.description.lastpage139pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-1080-3950-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons