Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19285Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Dziedzic, Joanna | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-19T09:46:31Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-19T09:46:31Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.citation | Studia Wschodniosłowiańskie, T. 25, 2025, s. 64-77 | pl |
| dc.identifier.issn | 1642-557X | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19285 | - |
| dc.description.abstract | The analysed story, although small in volume, contains rich problematic material. Czykwin draws a realistic picture of the life of the Belarusian rural community during World War II and in the first years after the war. He shows the difficult experiences of the youth who experienced deportation and hard labour in Germany, the suffering and longing of their parents, the fear of the Nazi occupiers. He describes how all these wartime circumstances translate into people’s behavior and the choices they make, often leading to dramatic conflicts. By building evocative images of the characters, torn by difficult emotions, the desire for revenge, hatred, but also overwhelming longing and love, Czykwin shows the war as an experience extremely traumatic for humans, bringing pain and suffering, but at the same time related to the process of internal transformation of the human individual and the saving plan of the Divine Providence. The author of the Etude perceives the element of the war as a recurring, permanent element of the process of history, which often leads to suffering and dehumanisation of humans. It shows the actions, feelings and thoughts of ordinary people placed in extreme situations, whose stories conceal universal problems of the relationship between good and evil, sin, revenge and forgiveness, transformation and salvation. The specificity of Czykwin’s approach to the war theme is is expressed in the presence of faith in the good existing in man and the belief in the possibility of rebirth, which stems from the author’s Christian worldview, as indicated by the title Жыццё пачынаецца нанава. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
| dc.rights | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | - |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/ | - |
| dc.subject | wojna | pl |
| dc.subject | konflikt | pl |
| dc.subject | zemsta | pl |
| dc.subject | przebaczenie | pl |
| dc.subject | metanoja | pl |
| dc.subject | war | pl |
| dc.subject | conflict | pl |
| dc.subject | revenge | pl |
| dc.subject | forgiveness | pl |
| dc.subject | metanoia | pl |
| dc.title | Echa wojny w prozie Jana Czykwina (na przykładzie opowiadania Жыццё пачынаецца нанава) | pl |
| dc.title.alternative | Echoes of the War in Jan Czykwin’s Prose Based on the Example of the Story Жыццё Пачынаецца Нанава) | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
| dc.identifier.doi | 10.15290/sw.2025.25.04 | - |
| dc.description.Email | j.dziedzic@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.references | Ankersmit F., 2003, Wzniosłe odłączenie się od przeszłości albo jak być / stać się tym, kim się już nie jest, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3–4, s. 25–41. | pl |
| dc.description.references | Czaja D., 2016, Grzech Kaina. Nowe konteksty interpretacyjne, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, nr 28, s. 277–296. | pl |
| dc.description.references | Čykvin Â., 2018, Trohkrylyâ ptuški, Belastok. [Чыквiн Я., 2018, Трохкрылыя птушки, Беласток]. | pl |
| dc.description.references | Dmowski R., 1999, Kolej na Południowym Podlasiu w wojnie obronnej 1939 roku, „Niepodległość i Pamięć”, nr 15, s. 105–126. | pl |
| dc.description.references | Fionik D., 2015, Beženstvo: doroga ì povoroty 1915–1922, Bielsk Podlaski. [Fionik D., 2015, Бежeнство. Дoрога і пoвoроты. 1915–1922, Bielsk Podlaski]. | pl |
| dc.description.references | Hirsch M., 2010, Żałoba i postpamieć, przeł. K. Bojarska, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań, s. 247–280. | pl |
| dc.description.references | Klinger M., 1981, Tajemnica Kaina. Próba umiejscowienia Kaina w tradycji mesjańskiej w związku z nowotestamentową rewolucją etyczną, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Łabowicz L., 2017, Aneta Prymaka‑Oniszk, Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016, 368 s., „Studia Białorutenistyczne”, nr 11, s. 352–358. | pl |
| dc.description.references | Paprocki H., 2004, Prawosławna koncepcja człowieka, „Elpis”, t. 6, s. 27–41. | pl |
| dc.description.references | Sawicki T., 1994, Działania wojenne na Podlasiu latem 1944 roku, „Szkice Podlaskie”, nr 4, s. 39–52. | pl |
| dc.description.references | Šynkarènka V., 2020, Kali ratue rodnae, [v:] Nad svâtoû studnâj. Tvorčaû indyvidual ʹnascʹ Âna Čykvina, red. G. Tvaranovič, A. Alʹštynûk, Belastok, s. 409–422. [Шынкарэнка В., 2020, Калi ратуе роднае, [в:] Над святою студняй. Творчаю iндывiдуальнасць Яна Чыквiна, ред. Г. Тварановiч, А. Альштынюк, Беласток, с. 409–422.] | pl |
| dc.description.references | Szerszunowicz A., 2017, Pamięć wnuków. Jestem, bo wrócili jako książka pokoleniowa i tożsamościowotwórcza – przemyślenia redaktorki, [w:] Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), red. E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad, Białystok, s. 407–418. | pl |
| dc.description.references | Szulakiewicz M., 2016, Fenomenologia przebaczenia – moralny i metafizyczny wymiar przebaczenia, „Paedagogia Christiana”, nr 1/37, s. 97–120. | pl |
| dc.description.references | Świda‑Ziemba H., 2003, Urwany lot. Pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945–1948, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Tokarska‑Bakir J., 2004, Kontekst ocalenia. O empatii i żałobie w historii, literaturze i gdzie indziej, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 190–199. | pl |
| dc.description.references | Turbina L., 2010, Ân Čikvin – belorusskij itellektual, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica”, nr 6, s. 191–200. [Турбина Л., 2010, Ян Чиквин – белорусский ителлектуал, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica”, № 6, c. 191–200.] | pl |
| dc.description.references | Ware K., 2002, Kościół prawosławny, przeł. W. Misijuk, Białystok. | pl |
| dc.description.volume | 25 | pl |
| dc.description.firstpage | 64 | pl |
| dc.description.lastpage | 77 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Studia Wschodniosłowiańskie | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-4354-5882 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Studia Wschodniosłowiańskie, 2025, tom 25 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| SW_25_2025_J_Dziedzic_Echa_wojny_w_prozie_Jana_Czykwina.pdf | 193,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
