REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19277
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBiegluk-Leś, Weronika-
dc.date.accessioned2025-11-19T07:40:11Z-
dc.date.available2025-11-19T07:40:11Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 25, 2025, s. 8-25pl
dc.identifier.issn1642-557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19277-
dc.description.abstractThe article contains an analysis of the drama The Choir of Charon by Yaroslava Pulinovich [Хор Харона 2014]. The drama constitutes a study of the contemporary tragedy, in which the actions of gods and inexorable fate are replaced by human struggle with one’s own biological, psychological, and social condition, while the catastrophe results from human determinants – the destructive character traits of the main protagonist rooted in the toxic family relationships and pressures from the collective symbolised by the titular chorus. The tragic element manifests itself in the characters’ fates, dramatic structure, and symbolism of the work, creating a contemporary reinterpretation of the classical tragedy. The application of the key plot elements of the ancient tragedy (hamartia, peripeteia, anagnorisis, pathos) allows us to perceive how Pulinovich reinterprets tragedy from a contemporary perspective, while preserving its universal existential aspects (suffering, lack of freedom, experience of death, search for authenticity, professional and personal unfulfillment).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subject„nowy dramat”pl
dc.subjectwspółczesny dramat rosyjskipl
dc.subjecttragizmpl
dc.subjecttragedia antycznapl
dc.subjectthe New Dramapl
dc.subjectcontemporary Russian dramapl
dc.subjecttragedypl
dc.subjectancient tragedypl
dc.titleStudium tragizmu w Chórze Charona Jarosławy Pulinowiczpl
dc.title.alternativeStudy of Tragedy in Yaroslava Pulinovich’s Drama The Choir of Charonpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2025.25.01-
dc.description.Emailw.les@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAntologia współczesnego dramatu rosyjskiego. T. 6. Jarosława Pulinowicz, 2016, red. A. Moskwin, Warszawa.pl
dc.description.referencesArystoteles, 1983, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław.pl
dc.description.referencesBentli È., 2004, Žiznʹ dramy, Moskva. [Бентли Э., 2004, Жизнь драмы, Москва.]pl
dc.description.referencesBerdâev N., 2018, Â i miro bʺektov. Opyt filosofii odinočestva i obŝeniâ, t. 8. [Бердяев Н., 2018, Я и мир объектов. Опыт философии одиночества и общения, т. 8], https://www.vehi.net/berdyaev/mirobj/01.html [5.10.2024].pl
dc.description.referencesBielawski K., 2014, Kosmos tragiczny: wolność – nauka – zrozumienie, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie”, nr 6, s. 7–15.pl
dc.description.referencesBojmers B., Lipoveckij M., 2012, Performansy nasiliâ: literaturnye i teatralʹnye èksperimenty novoj dramy, Moskva. [Боймерс Б., Липовецкий М., 2012, Перформансы насилия: литературные и театральные эксперименты новой драмы, Москва.]pl
dc.description.referencesBolʹšev A., 2017, Melodramatičeskaâ obida i tragičeskaâ vina, „Mir russkogo slova”, nr 4, s. 69–75. [Большев А., 2017, Мелодраматическая обида и трагическая вина, «Мир русского слова», № 4, с. 69–75.]pl
dc.description.referencesCharko‑Klekot P., 2023, Dramat zaangażowany i angażujący: współczesna dramaturgia rosyjska wobec zagadnienia kobiecości, Katowice, https://opus.us.edu.pl/info/phd/USLe6e91c6afc104ce69971f47d9bf6971b [5.02.2025].pl
dc.description.referencesDerkaczew J., Jarosława Pulinowicz – nowa gwiazda rosyjskiego teatru, „Gazeta Wyborcza”, https://wyborcza.pl/7,75410,11016601,jaroslawa‑pulinowicz-nowa‑gwiazda-rosyjskiego‑teatru.html [4.07.2024].pl
dc.description.referencesGoeva N., 2017, Hor v antičnoj tragedii: kulʹturnyj genezis âvleniâ, „Kulʹtura i civilizaciâ”, t. 7, nr 2A, s. 96–102. [Гоева Н., 2017, Хор в античной трагедии: культурный генезис явления, «Культура и цивилизация», т. 7, № 2A, с. 96–102.]pl
dc.description.referencesGončarova‑Grabovskaâ S., 2020, Dramaturgiâ Âroslavy Pulinovič (aspekty poètiki), „Žurnal Belorusskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiâ”, nr 2, s. 5–14. [Гончарова‑Грабовская С., 2020, Драматургия Ярославы Пулинович (аспекты поэтики), «Журнал Белорусского государственного университета. Филология», № 2, с. 5–14.]pl
dc.description.referencesKalugina E., „Hor Harona”: rekviem po Ponastenʹke, ili putešestvie v Aid. [Калугина Е., «Хор Харона»: реквием по Настеньке, или путешествие в Аид], https://rus.postimees.ee/6616977/hor‑harona-rekviem‑po-nastenke‑ili-puteshestvie-v-aid [12.02.2024].pl
dc.description.referencesKrajewska A., 2005, Dramat współczesny. Teoria i interpretacja, Poznań.pl
dc.description.referencesKupina N., 2016, Uralʹskaâ škola sovremennoj dramaturgii: osnovy èstetičeskoj konvencii, „Slavia Orientalis”, t. LXV, nr 3, s. 557–572. [Купина Н., 2016, Уральская школа современной драматургии: основы эстетической конвенции, «Slavia Orientalis», т. LXV, № 3, c. 557–572.]pl
dc.description.referencesKupina N., 2019, Pʹesy Âroslavy Pulinovič: tema semʹi i lingvokulʹturnye tipaži, „Izvestiâ Urfu. Seriâ 2. Gumanitarnye nauki”, t. 21, nr 1(184), s. 155–171. [Купина Н., 2019, Пьесы Ярославы Пулинович: тема семьи и лингвокультурные типажи, «Известия УрФУ. Серия 2. Гуманитарные науки», т. 21, № 1(184), с. 155–171.]pl
dc.description.referencesLarina L., 2014, Ontologičeskie osnovaniâ tragičeskogo, „Srednerusskij vestnik obŝestvennyh nauk”, nr 6(36), s. 10–17. [Ларина Л., 2014, Онтологические основания трагического, «Среднерусский вестник общественных наук», № 6(36), с. 10–17.]pl
dc.description.referencesMalûtina N., Maronʹ A., 2019, Problema kulʹturnoj (samo)identifikacii geroâ v novejšej postsovetskoj drame: pereformatirovka, Kraków. [Малютина Н., Маронь А., 2019, Проблема культурной (само)идентификации героя в новейшей постсоветской драме: переформатировка, Kraków).pl
dc.description.referencesMetamorfozy teatralʹnosti: razomknutye formy. Sbornik statej i intervʹû, 2020, sost., predisl. P. Bogdanovoj, Moskva. [Метаморфозы театральности: разомкнутые формы. Сборник статей и интервью, 2020, сост., предисл. П. Богдановой, Москва.]pl
dc.description.referencesMuradova S., 2024, Kinematografičeskaâ poètika proizvedenij Âroslavy Pulinovič, „Vestnik ÛURGU”, Seriâ: Socialʹno‑gumanitarnye nauki, t. 24, nr 4, s. 97–103. [Мурадова С., 2024, Кинематографическая поэтика произведений Ярославы Пулинович, «Вестник ЮУрГУ», Серия: Социально‑гуманитарные науки, т. 24, № 4, с. 97–103].pl
dc.description.referencesPavlenko A., 2006, Teoriâ i teatr, Sankt-Peterburg. (Павленкo А., 2006, Теория и театр, Санкт-Петербург.)pl
dc.description.referencesPodbielski H., 1983, Wstęp, [w:] Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław.pl
dc.description.referencesPulinovič Â., 2014, V kakuû skazku že â popala,besedu vedët M. Zasuhina. [Пулинович Я., 2014, В какую сказку же я попала, беседу ведeт М. Засухина], http://ptj. spb.ru/blog/vkakuyu‑zheskazku yapopala [7.03.2024].pl
dc.description.referencesPulinovič Â., 2020, Âroslava Pulinovič: „Novaâ drama” „tyčet” licom v žiznʹ, besedu vedët Polina Ivanovskaâ, [v:] Metamorfozy teatralnosti: razomknutye formy Sbornik stateji intervʹû, sost., predisl. P. Bogdanovoj, Moskva, s. 269–277. [Пулинович Я., 2020, Ярослава Пулинович: «Новая драма» «тычет» лицом в жизнь, беседу ведет Полина Ивановская, [в:] Метаморфозы театральности: разомкнутые формы. Сборник статей и интервью, сост., предисл. П. Богдановой, Москва, с. 269–277.]pl
dc.description.referencesPulinovič Â., 2024, „Teatr – èto vozmožnostʹ živyh govoritʹ s živymi”. Beseda s Âroslavoj Pulinovič, [v:] Zemlâ Èlʹzy: pʹesy, monologi, Moskva, s. 487–501. [Пулинович Я., 2024, «Театр – это возможность живых говорить с живыми». Беседа с Ярославой Пулинович, [в:] Земля Эльзы: пьесы, монологи, Москва, c. 487–501.]pl
dc.description.referencesPulinovič Â., Hor Harona. [Пулинович Я., Хор Харона], https://yaroslavapulino.ucoz.ru/news/khor_kharona_3/2015-02-14-122 [4.02.2024].pl
dc.description.referencesRudnev P., 2018, Drama pamâti. Očerkiistorii rossijskoj dramaturgii. 1950–2010-e, Moskva. [Руднев П., 2018, Драма памяти. Очерки истории российской драматургии. 1950–2010-е, Москва.]pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage8pl
dc.description.lastpage25pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3596-1357-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Studia Wschodniosłowiańskie, 2025, tom 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_25_2025_W_Biegluk_Les_Studium_tragizmu_w_Chorze_Charona.pdf233,82 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons