REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19252
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKostaszuk-Romanowska, Monika-
dc.date.accessioned2025-11-14T12:03:25Z-
dc.date.available2025-11-14T12:03:25Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationSploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski, Białystok 2025, s. 161-189pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-841-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19252-
dc.description.abstractThe maxim quoted in the title was coined by Zygmunt Hübner, the patron of the Powszechny Theatre in Warsaw, and later adopted by the Theatre itself as both its programmatic principle and promotional slogan. The paper uses the formula to describe the engaged theatre trend – very distinct today – i.e. the theatre that addresses pressing political and social issues. By examining selected productions, the author examines the engaged theatre in three areas: ideological, artistic, and social (these categories also structure the composition of this article). The “conceptual space” is shaped by the theatre makers’ ideological concepts actualised in their stage expressions, which guide the selection of themes and the questions posed to the audience. The “artistic space” is established by the theatrical works themselves and the staging strategies used in them. The “public debate space” is created by both intentional and unauthorised actions of the performance creators that involve the plays in discussions beyond the theatrical walls. Thus, the paper examines the “political dimension” of the contemporary Polish theatre as a field of art, the “political dimension” that manifests in its intricate entanglement with culture, social life, and politicspl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.title„Teatr, który się wtrąca” – przestrzenie dialogu/starcia w polskim teatrze współczesnympl
dc.title.alternative“Theatre that Gets in the Way” – Spaces of Dialogue/Conflict in the Contemporary Polish Theatrepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/sknkw.2025.07-
dc.description.Emailm.romanowska@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteDr hab. Monika Kostaszuk-Romanowska – filolog, kulturoznawca, teatrolog. Kierownik Zakładu Studiów nad Kulturą i Mediami na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się performatywnością w kulturze, antropologią i teorią teatru oraz współczesnym teatrem polskim. Jest autorką monografii Deziluzja w dramacie. Rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiego (2018) oraz Współczesny romantyczny teatr polityczny. Realizacje, dyskusje, kontrowersje (2021), a także kilkudziesięciu artykułów dotyczących przede wszystkim nowych zjawisk w polskim teatrze.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAdamiecka-Sitek A., Keil M., 2017, Czyj jest teatr narodowy? [rozmowa z Oliverem Frljiciem], https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/czyj-jest-teatr-narodowy (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesBalińska M., 2018, Apokaliptyczne mikroświaty, https://teatrdlawszystkich.eu/apokaliptyczne-mikroswiaty (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesBończa-Szabłowski J., 2022, Kontrowersyjne „Dziady” Mai Kleczewskiej, https://www.rp.pl/plus-minus/art36439811-jan-boncza-szablowski-kontrowersyjne-dziady-mai-kleczewskiej (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesCzerniawska A., 2015, W głowie ciągle wojna, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/w-glowie-ciagle-wojna.html (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesDobrowolski P., 2020, Egzorcyzmowanie polskiego Kościoła, https://teatr-pismo.pl/7678-egzorcyzmowanie-polskiego-kosciola (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesDomagała T., 2019, Powstrzymać brukowanie piekła, https://e-teatr.pl/powstrzymac-brukowanie-piekla-a269789 (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesDrewniak Ł., 2011, Spieprzać, Dziady, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/117118/spieprzac-dziady (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesDuniec K., 2015, O polityczności teatru, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5695-o-politycznosci-teatru.html (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesFormella W., 2018, (S)cena wolności, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/264712/scena-wolnosci (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesGac D., 2017, Przeklinanie, https://teatr-pismo.pl/6078-przeklinanie (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesGac D., 2019, Wszystko w tym teatrze jest prawdą? Paradoksy Powszechnego, https://teatr-pismo.pl/7249-wszystko-w-tym-teatrze-jest-prawda paradoksy-powszechnego (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesGościńska J., 2019, Czy ocalenie świata na małej scenie jest możliwe?, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/czy-ocalenie-swiata-na-malej-scenie-jest-mozliwe.html (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesGruca J., 2023, Wciąż nad nami wisi klątwa, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/wciaz-nad-nami-wisi-klatwa.html (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesHübner Z., 2009, Polityka i teatr, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego.pl
dc.description.referencesKlątwa, 2017, https://www.powszechny.com/pl/spektakle/klatwa (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesKluzowicz J., 2017, Teatr zaangażowany społecznie jako sposób odnowienia dialogu z polskim widzem, https://www.researchgate.net/publication/348442858_Teatr_zaangazowany_spolecznie_jako_sposob_odnowienia_dialogu_z_polskim_widzem (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesKyzioł A., 2008, Chochoł i skrzynki Warhola. Rozmowa z Michałem Zadarą, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/245002,1,chochol-i-skrzynki-warhola-rozmowa-z-michalem-zadara.read (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesKyzioł A., 2015, Grzęzawisko polskości, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/teatr/1632031,1,recenzja-spektaklu-lilla-weneda-rezmichal-zadara.read (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesLeszczyński A., 2021, Kuratorka Nowak jak Gomułka. Też nie chce, żeby uczniowie chodzili na „Dziady” Mickiewicza, https://oko.press/kuratorka-nowak-jak-gomulka-tez-nie-chce-zeby-uczniowie-chodzili-na-dziady-mickiewicza (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.references„Lilla”, czyli klątwa słowiańska, 2015, https://powszechnymokiem.wordpress.com/2015/08/28/lilla-czyli-klatwa-slowianska (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesMiłkowski T., Powszechny nadal się wtrąca, https://e-teatr.pl/powszechny-nadal-sie-wtraca-1041 (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesMisja Teatru Powszechnego, https://www.powszechny.com/pl/aktualnosci/misja-teatru-powszechnego (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesMościcki P., 2008, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyka Polityczna.pl
dc.description.referencesNowak M., 2009, Posłowie 2008, [w:] Hübner Z., Polityka i teatr, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, s. 271–272.pl
dc.description.referencesOrszulak T., 2017, „Zamieszki zagrażały życiu i zdrowiu uczestników”. Teatr Powszechny pokazuje swoją wersję wydarzeń ws. spektaklu „Klątwa” w Warszawie, https://wiadomosci.wp.pl/warszawa/zamieszki-zagrazaly-zyciu-i-zdrowiu-uczestnikow-teatr-powszechny-pokazuje-swoja-wer sje-wydarzen-ws-spektaklu-klatwa-w-warszawie-6129289832564865a (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesPawłowski D., 2022, Czterdzieści i cztery owacje na stojąco dla „Dziadów” z Krakowa, https://dzienniklodzki.pl/czterdziesci-i-cztery-owacje-na- -stojaco-dla-dziadow-z-krakowa/ar/c13-16113351 (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesSłownik poprawnej polszczyzny PWN, 2000, red. G. Markowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesSobiechowska-Szuchta K., 2021, „Nie widziałem, to się wypowiem”. Tym razem awantura o „Dziady”, https://www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/katarzyna-sobiechowska-szuchta/komentarze/news-nie-widzialem-to-sie-wypowiem-tym-razem-awantura-o-dziady,nId,5670086 (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesSzwarc S., Za pięć Apokalipsa, 2019, https://e-teatr.pl/za-piec-apokalipsa-a270201 (dostęp: 20.01.2025).pl
dc.description.referencesTurowski R., 2020, Jak ocalić świat na małej scenie?, https://www.rafalturow.ski/teatr/teatr-powszechny (dostęp 20.01.2025).pl
dc.description.referencesTurowski R., 2021, Dziady, https://www.rafalturow.ski/teatr/teatr-s%C5%82owackiego-w-krakowie (dostęp 20.01.2025).pl
dc.description.firstpage161pl
dc.description.lastpage189pl
dc.identifier.orcid0000-0002-1059-1778-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kostaszuk_Romanowska_Teatr_ktory_sie_wtraca_przestrzenie_dialogu.pdf280,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)