Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19246Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Wierel, Karolina | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-14T09:24:49Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-14T09:24:49Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.citation | Sploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski, Białystok 2025, s. 13-46 | pl |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7431-841-9 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19246 | - |
| dc.description.abstract | The article analyses fictional representations of the Romani community in the Netflix series «Infamia» (2023) as an example of a transitional ethnic minority with a hybrid identity. The protagonist, 17-year-old Gita Burano, navigates her cultural, gender, familial, and social identity in a critical life phase as she approaches adulthood. Her story portrays the complexity of hybrid identity, influenced by Romani roots, Polish society, and British culture. The narrative aligns with coming-of-age and young adult themes, highlighting tensions between tradition and modernity. The series also resonates with global discussions on postcolonialism and identity redefinition, linking personal stories to broader cultural narratives. Gita’s internal conflicts, embodied in her rap music, reflect her journey to self-discovery and autonomy amidst cultural constraints and societal expectations. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
| dc.title | „Trudno w Polsce być Cyganem…”: narracje tożsamościowe w serialu Infamia (2023) jako przykład splotów kultur i tożsamości hybrydycznych | pl |
| dc.title.alternative | It Is Hard to Be a Gypsy in Poland: Identity Narratives in the Series «Infamia» (2023) | pl |
| dc.type | Book chapter | pl |
| dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 | pl |
| dc.identifier.doi | 10.15290/sknkw.2025.02 | - |
| dc.description.Email | k.wierel@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Biographicalnote | Dr Karolina Wierel – kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze to: antropologia słowa, studia nad społecznościami rdzennymi, antropologia ekologiczna, antropologia wyzwolenia, narratologia, motyw Księgi w kulturze, kultura postapokaliptyczna. Jej najważniejsze publikacje to: Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku (2019), The End, Power and the Media: Catastrophic Imagination in Film Discourse. Analysis of the Phenomenon on the Example of Adam McKay’s «Don’t Look» („Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2021–2022) oraz Czy wrażliwcy uratują świat? – perspektywa ekologiczna humanistyki afirmatywnej i zaangażowanej (w: Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, 2024). | pl |
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.references | Ahmed S., 2007, A Phenomenology of Whiteness, “Feminist Theory”, nr 8, s. 149–168. | pl |
| dc.description.references | Asmar A., Ritzenhoff K. i Zeller J., 2023, Streaming difference(s): Netflix and the branding of diversity, Cham: Palgrave Macmillan. | pl |
| dc.description.references | Bachamn-Medick D., 2012, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl |
| dc.description.references | Ball M., 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. Zespół z IFP UAM, Poznań, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
| dc.description.references | Bauman Z., 2004, Tożsamość: rozmowy o pułapkach współczesności, przeł. J. Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Literackie. | pl |
| dc.description.references | Bhabha H.K., 1994, The Location of Culture, Londyn–Nowy Jork: Routledge. | pl |
| dc.description.references | Bylica J., 2019, Cygańska rapsodia. Transkulturowe studium rzeczywistości społecznej andrychowskich Romów- konteksty pedagogiczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
| dc.description.references | Caldeira T.P.R., 2000, City of Walls: Crime, Segregation, and Citizenship in São Paulo, Berkeley: University of California Press. | pl |
| dc.description.references | Daalmans S., van Es K., Jansen L., 2024, Streaming with more diversity? A Comparison of the Representation of Minorities in Broadcasting versus Streaming Television Content, “Journal of Media Studies”, nr 11, s. 1–16. | pl |
| dc.description.references | Dumitru M., 2023, Netflix Has Made the Series Infamia about Roma. Is It Worth Watching?, https://arca.org.ua/en/posts/netflks-znyav-seral-infamia-pro-romv-chi-varto-jogo-divitis/ (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Edmond M., Khoo O., Perkins C. i Trott V., 2024, Streaming Diversity: Studying Screen Diversity in the Streaming era, “Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies”, nr 30, s. 1315–1330. | pl |
| dc.description.references | Fischer M. S., Hoßfeld U., Krause J., Richter S., 2019, Jena Declaration: The Concept of Race Is the Result of Racism, Not Its Prerequisite, https://www.uni-jena.de/en/22120/jena-declaration (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Główny Urząd Statystyczny, 2023, Wstępne wyniki NSP 2021 w zakresie struktury narodowo-etnicznej oraz języka kontaktów domowych, https:// stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-ostateczne/tablice-z-ostatecznymi-danymi-w-zakresie-przynaleznosci-narodowo- -etnicznej-jezyka-uzywanego-w-domu-oraz-przynaleznosci-do-wyznania-religijnego,10,1.html (dostęp 28.11.2024). | pl |
| dc.description.references | Hall S., 1990, Cultural Identity and Diaspora, [w:] Identity, Community, Culture, Difference, red. J. Rutherford, London: Lawrence & Wishart, s. 222–237. | pl |
| dc.description.references | Hall S., 1996, Questions of Cultural Identity, London: SAGE Publications. | pl |
| dc.description.references | Han Byung-Chul, 2024, Kryzys narracji i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
| dc.description.references | Harrari Y.N., 2014, Sapiens: A Brief History of Humankind, London: Vintage. | pl |
| dc.description.references | Harrari Y.N., 2024, Nexus. Krótka historia informacji. Od kamienia łupanego do sztucznej inteligencji, przeł. J. Hunia, Warszawa: Wydawnictwo Literackie. | pl |
| dc.description.references | Janion M., 2001, Kobieta i duch inności, Warszawa: Sic! | pl |
| dc.description.references | Kapralski S., 2009, Refleksje o pogromach. Na marginesie wydarzeń w Oświęcimiu w 1981 r., „Studia Romologica”, nr 2, s. 233–252. | pl |
| dc.description.references | Koncewicz P., 2023, Infamia – pierwszy polski serial Netflixa o Romach, https://antyweb.pl/infamia-netflix-recenzja (dostęp: 09.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Konieczna E., 2021, Seriale i ich odbiór jako odbicie zmian społeczno-kulturowych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 22, s. 85–97. | pl |
| dc.description.references | Kuang L., Gao X., Liu B., Wang J., 2023, Research Hotspots and Frontiers of Ethnic Cultural Identity — Based on Analysis of ‚Web of Science’ Database, “Frontiers in Psychology”, nr 14, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10684697/ (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Kumala A., 2023, Romy, moje ziomy [o serialu „Infamia”, „Krytyka Polityczna”, https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/romy-moje-ziomyo-serialu-infamia/ (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Kundnani H., 2023, Eurowhiteness: Culture, Empire and Race in the European Project, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/johs.12470 (dostęp: 31.05.2025). | pl |
| dc.description.references | Kwadrans Ł., 2015, Romopedia. Encyklopedia wiedzy o Romach, https://jednizwielu.pl/wp-content/uploads/2015/07/romopedia.pdf (dostęp: 23.11.2024). | pl |
| dc.description.references | Lakatos M., „Mazsi” Rostás M., „Misi” Rosonczy-Kovács M., „Guszti” Lakatos J., „Tibi” Balogh T., 2020, Muzyka, którą żyjemy…, rozm. H. Laurinyecz, „Pismo Folkowe”, nr 151, s. 6–8. | pl |
| dc.description.references | Lejb-Bureś M., 2018, Problem marginalizacji i wykluczenia społecznego Romów we współczesnej Polsce, „Facta Simonidis”, nr 11, s. 187–200. | pl |
| dc.description.references | Lewandowski M., 2020, Czym są fawele? Charakterystyka najbiedniejszych dzielnic Rio de Janeiro, „Gazeta Wyborcza”, Poznań, 17 lutego. | pl |
| dc.description.references | Lewicki A. i Grębowiec J. (red.), 2015, Seriale z różnych stron, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. | pl |
| dc.description.references | Litwin P., Glanc M., 2024, Samobójstwa w 2023 roku. Analizujemy pełne dane policji, https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/samobojstwa-w- -2023-roku-analizujemy-pelne-dane-policji/ (dostęp: 21.02.2024). | pl |
| dc.description.references | Majewska E., 2013, Sztuka jako pozór? Cenzura i inne formy upolitycznienia kultury, Kraków: Korporacja Ha! Art. | pl |
| dc.description.references | Matysek-Imielińska M., 2007, „Opowiadać znaczy żyć”, czyli o pewnym sposobie rozumienia narracji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 41–53. | pl |
| dc.description.references | Piskozub P., 2023, Infamia – pierwszy polski serial Netflixa o Romach. Emocje, muzyka i coming of age, https://naekranie.pl/recenzje/infamia-recenzja-netflix-serial (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Radomski M., 2023,„Infamia”, czyli jak wyrwać się z matni romskiej tradycji [RECENZJA], https://kultura.onet.pl/film/recenzje/infamia-czyli-jak- -wyrwac-sie-z-matni-romskiej-tradycjirecenzja/ge670kr?utm_source=chatgpt.com_viasg_kultura&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=undefined&utm_v=2 (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Rancière, J., 2004, The Politics of Aesthetics, London: Continuum. | pl |
| dc.description.references | Ricoeur P., 1992, Oneself as Another, Chicago: University of Chicago Press. | pl |
| dc.description.references | Romowie zarzucają serialowi Infamia na Netfliksie pokazywanie stereotypów, 2023, https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/romowie-zarzucaja-serialowi-infamia-na-netfliksie-pokazywanie-stereotypow/cwztwpd (dostęp: 9.06.2025). | pl |
| dc.description.references | Tokarczuk O., 2020, Czuły narrator, Warszawa: Wydawnictwo Literackie. | pl |
| dc.description.references | Topless woman stages protest for Pussy Riot, 2012, https://www.9news.com.au/world/topless-woman-stages-protest-for-pussy-riot/b8f612ed-604b4844-9016-8c8533392b11 (dostęp: 29.12.2024). | pl |
| dc.description.references | Ullah A.K.M.A., Azizuddin M. i Ferdous J., 2024, The Roma Population: Migration, Settlement, and Resilience, “Social Sciences”, nr 13, https://www. mdpi.com/2076-0760/13/9/476?utm (dostęp: 25.08.2025). | pl |
| dc.description.references | Wojtaszczyk J., 2024, Infamia, czyli magerdo. Czy serial Netfliksa zmieni stereotypy o Romach, https://oko.press/infamia-czyli-magerdo-czy-serial-netfliksa-zmieni-stereotypy-o-romach (dostęp: 29.11.2024). | pl |
| dc.description.references | Yúdice G., 2003, The Expediency of Culture: Uses of Culture in the Global Era, Durham: Duke University Press. | pl |
| dc.description.references | Czarne stokrotki, 2025, reż. M. Palej, Polska: Canal+. | pl |
| dc.description.references | Czarny kot, biały kot, 1998, reż. E. Kusturica, Jugosławia/Francja/Niemcy. | pl |
| dc.description.references | Czas Cyganów, 1988, reż. E. Kusturica, Jugosławia. | pl |
| dc.description.references | Diabły, diabły, 1991, reż. D. Kędzierzawska, Polska. | pl |
| dc.description.references | Dżentelmeni, 2024, reż. G. Ritchie, Wielka Brytania/USA: Netflix. | pl |
| dc.description.references | Euforia, 2019, reż. S. Levinson, USA: HBO. | pl |
| dc.description.references | Głęboka woda, 2011, reż. M. Łazarkiewicz, Polska: TVP. | pl |
| dc.description.references | Infamia, 2023, reż. A. Maliszewska, K. Kołodziejczyk, Polska: Netflix. | pl |
| dc.description.references | Królowa ciszy, 2014, reż. A. Zwiefka, Polska. | pl |
| dc.description.references | Papusza, 2013, reż. J. Kos-Krauze, K. Krauze, Polska. | pl |
| dc.description.references | Peaky Blinders, 2013–2022, reż. S. Knight, Wielka Brytania: BBC. | pl |
| dc.description.references | Rojst, trylogia, 2018–2024, reż. J. Holoubek, Polska. | pl |
| dc.description.references | Sex Education, 2019–2023, reż. B. Taylor, Wielka Brytania: Netflix. | pl |
| dc.description.references | Unorthodox, 2020, reż. M. Schrader, Niemcy/USA: Netflix. | pl |
| dc.description.references | Uprowadzenie Agaty, 1993, reż. M. Piwowski, Polska. | pl |
| dc.description.firstpage | 13 | pl |
| dc.description.lastpage | 46 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Sploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0003-2217-5429 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| K_Wierel_Trudno_w_Polsce_byc_Cyganem_narracje_tozsamosciowe.pdf | 308,52 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
