REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19246
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWierel, Karolina-
dc.date.accessioned2025-11-14T09:24:49Z-
dc.date.available2025-11-14T09:24:49Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationSploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski, Białystok 2025, s. 13-46pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-841-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19246-
dc.description.abstractThe article analyses fictional representations of the Romani community in the Netflix series «Infamia» (2023) as an example of a transitional ethnic minority with a hybrid identity. The protagonist, 17-year-old Gita Burano, navigates her cultural, gender, familial, and social identity in a critical life phase as she approaches adulthood. Her story portrays the complexity of hybrid identity, influenced by Romani roots, Polish society, and British culture. The narrative aligns with coming-of-age and young adult themes, highlighting tensions between tradition and modernity. The series also resonates with global discussions on postcolonialism and identity redefinition, linking personal stories to broader cultural narratives. Gita’s internal conflicts, embodied in her rap music, reflect her journey to self-discovery and autonomy amidst cultural constraints and societal expectations.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.title„Trudno w Polsce być Cyganem…”: narracje tożsamościowe w serialu Infamia (2023) jako przykład splotów kultur i tożsamości hybrydycznychpl
dc.title.alternativeIt Is Hard to Be a Gypsy in Poland: Identity Narratives in the Series «Infamia» (2023)pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/sknkw.2025.02-
dc.description.Emailk.wierel@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteDr Karolina Wierel – kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze to: antropologia słowa, studia nad społecznościami rdzennymi, antropologia ekologiczna, antropologia wyzwolenia, narratologia, motyw Księgi w kulturze, kultura postapokaliptyczna. Jej najważniejsze publikacje to: Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku (2019), The End, Power and the Media: Catastrophic Imagination in Film Discourse. Analysis of the Phenomenon on the Example of Adam McKay’s «Don’t Look» („Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2021–2022) oraz Czy wrażliwcy uratują świat? – perspektywa ekologiczna humanistyki afirmatywnej i zaangażowanej (w: Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, 2024).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAhmed S., 2007, A Phenomenology of Whiteness, “Feminist Theory”, nr 8, s. 149–168.pl
dc.description.referencesAsmar A., Ritzenhoff K. i Zeller J., 2023, Streaming difference(s): Netflix and the branding of diversity, Cham: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesBachamn-Medick D., 2012, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesBall M., 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. Zespół z IFP UAM, Poznań, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBauman Z., 2004, Tożsamość: rozmowy o pułapkach współczesności, przeł. J. Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesBhabha H.K., 1994, The Location of Culture, Londyn–Nowy Jork: Routledge.pl
dc.description.referencesBylica J., 2019, Cygańska rapsodia. Transkulturowe studium rzeczywistości społecznej andrychowskich Romów- konteksty pedagogiczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesCaldeira T.P.R., 2000, City of Walls: Crime, Segregation, and Citizenship in São Paulo, Berkeley: University of California Press.pl
dc.description.referencesDaalmans S., van Es K., Jansen L., 2024, Streaming with more diversity? A Comparison of the Representation of Minorities in Broadcasting versus Streaming Television Content, “Journal of Media Studies”, nr 11, s. 1–16.pl
dc.description.referencesDumitru M., 2023, Netflix Has Made the Series Infamia about Roma. Is It Worth Watching?, https://arca.org.ua/en/posts/netflks-znyav-seral-infamia-pro-romv-chi-varto-jogo-divitis/ (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesEdmond M., Khoo O., Perkins C. i Trott V., 2024, Streaming Diversity: Studying Screen Diversity in the Streaming era, “Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies”, nr 30, s. 1315–1330.pl
dc.description.referencesFischer M. S., Hoßfeld U., Krause J., Richter S., 2019, Jena Declaration: The Concept of Race Is the Result of Racism, Not Its Prerequisite, https://www.uni-jena.de/en/22120/jena-declaration (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesGłówny Urząd Statystyczny, 2023, Wstępne wyniki NSP 2021 w zakresie struktury narodowo-etnicznej oraz języka kontaktów domowych, https:// stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-ostateczne/tablice-z-ostatecznymi-danymi-w-zakresie-przynaleznosci-narodowo- -etnicznej-jezyka-uzywanego-w-domu-oraz-przynaleznosci-do-wyznania-religijnego,10,1.html (dostęp 28.11.2024).pl
dc.description.referencesHall S., 1990, Cultural Identity and Diaspora, [w:] Identity, Community, Culture, Difference, red. J. Rutherford, London: Lawrence & Wishart, s. 222–237.pl
dc.description.referencesHall S., 1996, Questions of Cultural Identity, London: SAGE Publications.pl
dc.description.referencesHan Byung-Chul, 2024, Kryzys narracji i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesHarrari Y.N., 2014, Sapiens: A Brief History of Humankind, London: Vintage.pl
dc.description.referencesHarrari Y.N., 2024, Nexus. Krótka historia informacji. Od kamienia łupanego do sztucznej inteligencji, przeł. J. Hunia, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesJanion M., 2001, Kobieta i duch inności, Warszawa: Sic!pl
dc.description.referencesKapralski S., 2009, Refleksje o pogromach. Na marginesie wydarzeń w Oświęcimiu w 1981 r., „Studia Romologica”, nr 2, s. 233–252.pl
dc.description.referencesKoncewicz P., 2023, Infamia – pierwszy polski serial Netflixa o Romach, https://antyweb.pl/infamia-netflix-recenzja (dostęp: 09.06.2025).pl
dc.description.referencesKonieczna E., 2021, Seriale i ich odbiór jako odbicie zmian społeczno-kulturowych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 22, s. 85–97.pl
dc.description.referencesKuang L., Gao X., Liu B., Wang J., 2023, Research Hotspots and Frontiers of Ethnic Cultural Identity — Based on Analysis of ‚Web of Science’ Database, “Frontiers in Psychology”, nr 14, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10684697/ (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesKumala A., 2023, Romy, moje ziomy [o serialu „Infamia”, „Krytyka Polityczna”, https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/romy-moje-ziomyo-serialu-infamia/ (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesKundnani H., 2023, Eurowhiteness: Culture, Empire and Race in the European Project, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/johs.12470 (dostęp: 31.05.2025).pl
dc.description.referencesKwadrans Ł., 2015, Romopedia. Encyklopedia wiedzy o Romach, https://jednizwielu.pl/wp-content/uploads/2015/07/romopedia.pdf (dostęp: 23.11.2024).pl
dc.description.referencesLakatos M., „Mazsi” Rostás M., „Misi” Rosonczy-Kovács M., „Guszti” Lakatos J., „Tibi” Balogh T., 2020, Muzyka, którą żyjemy…, rozm. H. Laurinyecz, „Pismo Folkowe”, nr 151, s. 6–8.pl
dc.description.referencesLejb-Bureś M., 2018, Problem marginalizacji i wykluczenia społecznego Romów we współczesnej Polsce, „Facta Simonidis”, nr 11, s. 187–200.pl
dc.description.referencesLewandowski M., 2020, Czym są fawele? Charakterystyka najbiedniejszych dzielnic Rio de Janeiro, „Gazeta Wyborcza”, Poznań, 17 lutego.pl
dc.description.referencesLewicki A. i Grębowiec J. (red.), 2015, Seriale z różnych stron, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.pl
dc.description.referencesLitwin P., Glanc M., 2024, Samobójstwa w 2023 roku. Analizujemy pełne dane policji, https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/samobojstwa-w- -2023-roku-analizujemy-pelne-dane-policji/ (dostęp: 21.02.2024).pl
dc.description.referencesMajewska E., 2013, Sztuka jako pozór? Cenzura i inne formy upolitycznienia kultury, Kraków: Korporacja Ha! Art.pl
dc.description.referencesMatysek-Imielińska M., 2007, „Opowiadać znaczy żyć”, czyli o pewnym sposobie rozumienia narracji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 41–53.pl
dc.description.referencesPiskozub P., 2023, Infamia – pierwszy polski serial Netflixa o Romach. Emocje, muzyka i coming of age, https://naekranie.pl/recenzje/infamia-recenzja-netflix-serial (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesRadomski M., 2023,„Infamia”, czyli jak wyrwać się z matni romskiej tradycji [RECENZJA], https://kultura.onet.pl/film/recenzje/infamia-czyli-jak- -wyrwac-sie-z-matni-romskiej-tradycjirecenzja/ge670kr?utm_source=chatgpt.com_viasg_kultura&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=undefined&utm_v=2 (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesRancière, J., 2004, The Politics of Aesthetics, London: Continuum.pl
dc.description.referencesRicoeur P., 1992, Oneself as Another, Chicago: University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesRomowie zarzucają serialowi Infamia na Netfliksie pokazywanie stereotypów, 2023, https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/romowie-zarzucaja-serialowi-infamia-na-netfliksie-pokazywanie-stereotypow/cwztwpd (dostęp: 9.06.2025).pl
dc.description.referencesTokarczuk O., 2020, Czuły narrator, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesTopless woman stages protest for Pussy Riot, 2012, https://www.9news.com.au/world/topless-woman-stages-protest-for-pussy-riot/b8f612ed-604b4844-9016-8c8533392b11 (dostęp: 29.12.2024).pl
dc.description.referencesUllah A.K.M.A., Azizuddin M. i Ferdous J., 2024, The Roma Population: Migration, Settlement, and Resilience, “Social Sciences”, nr 13, https://www. mdpi.com/2076-0760/13/9/476?utm (dostęp: 25.08.2025).pl
dc.description.referencesWojtaszczyk J., 2024, Infamia, czyli magerdo. Czy serial Netfliksa zmieni stereotypy o Romach, https://oko.press/infamia-czyli-magerdo-czy-serial-netfliksa-zmieni-stereotypy-o-romach (dostęp: 29.11.2024).pl
dc.description.referencesYúdice G., 2003, The Expediency of Culture: Uses of Culture in the Global Era, Durham: Duke University Press.pl
dc.description.referencesCzarne stokrotki, 2025, reż. M. Palej, Polska: Canal+.pl
dc.description.referencesCzarny kot, biały kot, 1998, reż. E. Kusturica, Jugosławia/Francja/Niemcy.pl
dc.description.referencesCzas Cyganów, 1988, reż. E. Kusturica, Jugosławia.pl
dc.description.referencesDiabły, diabły, 1991, reż. D. Kędzierzawska, Polska.pl
dc.description.referencesDżentelmeni, 2024, reż. G. Ritchie, Wielka Brytania/USA: Netflix.pl
dc.description.referencesEuforia, 2019, reż. S. Levinson, USA: HBO.pl
dc.description.referencesGłęboka woda, 2011, reż. M. Łazarkiewicz, Polska: TVP.pl
dc.description.referencesInfamia, 2023, reż. A. Maliszewska, K. Kołodziejczyk, Polska: Netflix.pl
dc.description.referencesKrólowa ciszy, 2014, reż. A. Zwiefka, Polska.pl
dc.description.referencesPapusza, 2013, reż. J. Kos-Krauze, K. Krauze, Polska.pl
dc.description.referencesPeaky Blinders, 2013–2022, reż. S. Knight, Wielka Brytania: BBC.pl
dc.description.referencesRojst, trylogia, 2018–2024, reż. J. Holoubek, Polska.pl
dc.description.referencesSex Education, 2019–2023, reż. B. Taylor, Wielka Brytania: Netflix.pl
dc.description.referencesUnorthodox, 2020, reż. M. Schrader, Niemcy/USA: Netflix.pl
dc.description.referencesUprowadzenie Agaty, 1993, reż. M. Piwowski, Polska.pl
dc.description.firstpage13pl
dc.description.lastpage46pl
dc.identifier.citation2Sploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamskipl
dc.identifier.orcid0000-0003-2217-5429-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wierel_Trudno_w_Polsce_byc_Cyganem_narracje_tozsamosciowe.pdf308,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)