REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19226
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowak-Dziemianowicz, Mirosława-
dc.date.accessioned2025-11-13T10:36:28Z-
dc.date.available2025-11-13T10:36:28Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 33-48pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19226-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractArtykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Czy instytucja szkoły, czy jej edukacyjna koncepcja dają realne szanse na uznanie, czy pojawia się ona we wzajemnych relacjach wszystkich uczestników procesów edukacyjnych? Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o relacje uznania w polskiej edukacji i szkole oparte będą na narracjach matek dzieci rozpoczynających edukację.pl
dc.description.abstractThe article is an attempt to answer the question whether school is or perhaps a space of recognition? Does the institution of school or its educational concept provide a real chance for recognition, does it appear in the mutual relations of all participants of educational processes? The search for answers to the question about relationships of recognition in Polish education and school will be based on the narratives of mothers of children starting school Key words: recognition, refusal to recognize, contempt, ontological security, identity.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectuznaniepl
dc.subjectodmowa uznaniapl
dc.subjectpogardapl
dc.subjectbezpieczeństwo ontologicznepl
dc.subjecttożsamośćpl
dc.subjectrecognitionpl
dc.subjectrefusal to recognizepl
dc.subjectcontemptpl
dc.subjectontological securitypl
dc.subjectidentitypl
dc.title(Nie)Bezpieczna szkoła. Deficyt uznania jako doświadczenie wczesnoszkolnej socjalizacjipl
dc.title.alternative(No)Safe school. Recognition deficit as an experience of early school socializationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.26.04-
dc.description.Emailm.nowakdziemianowicz@wsb.edu.plpl
dc.description.AffiliationAkademia WSBpl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus A., 2016, (Nie)normatywność rytuałów oporu w szkole, „Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja”, 1, 19 (73).pl
dc.description.referencesBobako M., 2010, Demokracja wobec różnicy. Multikulturalizm i feminizm w perspektywie polityki uznania, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl
dc.description.referencesDziemianowicz-Bąk A., 2017, Reprodukcja – Opór – Upełnomocnienie. Radykalna krytyka edukacji we współczesnej zachodniej myśli Społecznej, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. Adama Chmielewskiego, WNS, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.pl
dc.description.referencesFraser N., Honneth A., 2005, Redystrybucja czy uznanie, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji TWP, Wrocław.pl
dc.description.referencesFreire P., 1972, Pedagogy of the Opressed, Penguin Books, London.pl
dc.description.referencesHabermas J., 2009, Uwzględniając Innego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHonneth A., 2012, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, Wydawnictwo Nomos, Kraków.pl
dc.description.referencesMcLaren P., 1999, Schooling as a Ritual Performance. Toward Political Economy of Educational Symbols and Gestures, Third Ed., Rowman & Littlefield Publishers, Inc., Lanham, Boulder, New York, Oxford.pl
dc.description.referencesMcLaren P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, tłum. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl
dc.description.referencesMendel M., 2007, Społeczeństwo i rytuał. Heterotopia bezdomności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz M., 2020, Szkoła jako przestrzeń uznania, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz M., 2016, Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number26pl
dc.description.firstpage33pl
dc.description.lastpage48pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0003-1148-1340-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_26_2023_M_Nowak_Dziemianowicz_Nie_Bezpieczna_szkola.pdf153,98 kBAdobe PDFOtwórz
RP_26_2023_M_Nowak_Dziemianowicz_Un_Safe_School.pdf138,97 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons