Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19221| Tytuł: | Diagnoza „słabych punktów” szkoły jako środowiska budowania resilience uczniów i uczennic. Poznańskie badania oświatowe 2021 |
| Inne tytuły: | The diagnosis of “weak points” of the school as an environment for building resilience of male and female students. Poznan City Educational Research 2021 |
| Autorzy: | Marciniak, Mateusz Jaskulska, Sylwia Wawrzyniak-Beszterda, Renata Buchnat, Marzena Chmura-Rutkowska, Iwona Cybal-Michalska, Agnieszka Cytlak, Izabela Kanclerz, Bożena Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka Myszka-Strychalska, Lucyna Szafran, Joanna |
| Słowa kluczowe: | resilience w edukacji zasoby szkolne oferta edukacyjna educational resilience school resources school offer |
| Data wydania: | 2022 |
| Data dodania: | 12-lis-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 487-506 |
| Abstrakt: | Przyjmując za punkt wyjścia rozważań koncepcję resilience, w myśl której zasoby otoczenia społecznego przyczyniają się do pozytywnego rozwoju młodzieży, stając się czynnikami chroniącymi przed zachowaniami ryzykownymi i problemowymi, stawiamy w tekście pytanie, jakie obszary szkoły są najbardziej deficytowe i wymagają zmiany. Odwołujemy się do wyników badań prowadzonych w ramach projektu „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, koordynowanego przez miejski Wydział Oświaty. Celem badań było poznanie doświadczeń uczniów i uczennic poznańskich szkół oraz określenie, w jakim stopniu są to doświadczenia sprzyjające pozytywnej adaptacji i zbadanie, jakie czynniki te doświadczenia różnicują. Przywołując odpowiedzi na pytania ankietowe 996 osób uczniów i uczennic szkół podstawowych i średnich, wskazujemy najbardziej deficytowe obszary pracy szkoły takie, jak infrastrukturalne zaplecze szkoły oraz oferta dydaktyczna i pozalekcyjna. Uczniowie i uczennice są też przekonani, że podczas lekcji nie uczą się, jak się uczyć, nie pracują metodą projektu i nie mają wpływu na dobór treści i metod nauczania. W konkluzjach końcowych odnosimy się do zróżnicowania wyników ze względu na szczebel edukacji i płeć uczniów. Taking as a starting point the concept of resilience, according to which the resources of the social environment contribute to the positive development of young people (as they become protective factors against risky and problematic behaviours), the aim of the article is identification of the school domains, that are most deficient and require changes. The article refers to the results of research conducted within the project “Educational Policy of the City of Poznań 2030”, coordinated by the Department of Education of Poznań City Hall. The main aim of the research was to: identify and analyse the experiences of male and female students of Poznań’s schools, to determine the level to which these experiences are conducive to positive adaptation and to examine factors differentiating these experiences. Issue is analysed on the basis of data collected with survey method. The research participants were 996 male and female students of primary and secondary schools of Poznań. According to the research results, the most deficient areas of school work are: school infrastructure, didactics and extracurricular offer. The majority of students is convinced that during the schooltime they: do not learn how to learn, do not work with the use of the project method and have no influence on the selection of contents and teaching methods. Students experiences are significantly differentiated by the level (stage) of education and gender of students. |
| Afiliacja: | Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Agnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
| E-mail: | Mateusz Marciniak: mateusz.marciniak@amu.edu.pl Sylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.com Renata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.pl Marzena Buchnat: marzena.buchnat@amu.edu.pl Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl Agnieszka Cybal-Michalska: aga-cm@amu.edu.pl Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl |
| Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19221 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2022.24.29 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-7131-626X 0000-0002-3454-7894 0000-0001-5640-1784 0000-0002-7579-6715 0000-0002-9319-7767 0000-0001-7470-1473 0000-0002-6528-9680 0000-0002-5496-2139 0000-0002-7614-6095 0000-0003-2973-1379 0000-0001-5646-7118 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_M_Marciniak_S_Jaskulska_R_Wawrzyniak_Beszterda_et_al_Diagnoza_slabych_punktow_szkoly.pdf | 241,03 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_M_Marciniak_S_Jaskulska_R_Wawrzyniak_Beszterda_et_al_The_diagnosis_of_weak_points_of_the_school.pdf | 218,37 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
