REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19221
Tytuł: Diagnoza „słabych punktów” szkoły jako środowiska budowania resilience uczniów i uczennic. Poznańskie badania oświatowe 2021
Inne tytuły: The diagnosis of “weak points” of the school as an environment for building resilience of male and female students. Poznan City Educational Research 2021
Autorzy: Marciniak, Mateusz
Jaskulska, Sylwia
Wawrzyniak-Beszterda, Renata
Buchnat, Marzena
Chmura-Rutkowska, Iwona
Cybal-Michalska, Agnieszka
Cytlak, Izabela
Kanclerz, Bożena
Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka
Myszka-Strychalska, Lucyna
Szafran, Joanna
Słowa kluczowe: resilience w edukacji
zasoby szkolne
oferta edukacyjna
educational resilience
school resources
school offer
Data wydania: 2022
Data dodania: 12-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 487-506
Abstrakt: Przyjmując za punkt wyjścia rozważań koncepcję resilience, w myśl której zasoby otoczenia społecznego przyczyniają się do pozytywnego rozwoju młodzieży, stając się czynnikami chroniącymi przed zachowaniami ryzykownymi i problemowymi, stawiamy w tekście pytanie, jakie obszary szkoły są najbardziej deficytowe i wymagają zmiany. Odwołujemy się do wyników badań prowadzonych w ramach projektu „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, koordynowanego przez miejski Wydział Oświaty. Celem badań było poznanie doświadczeń uczniów i uczennic poznańskich szkół oraz określenie, w jakim stopniu są to doświadczenia sprzyjające pozytywnej adaptacji i zbadanie, jakie czynniki te doświadczenia różnicują. Przywołując odpowiedzi na pytania ankietowe 996 osób uczniów i uczennic szkół podstawowych i średnich, wskazujemy najbardziej deficytowe obszary pracy szkoły takie, jak infrastrukturalne zaplecze szkoły oraz oferta dydaktyczna i pozalekcyjna. Uczniowie i uczennice są też przekonani, że podczas lekcji nie uczą się, jak się uczyć, nie pracują metodą projektu i nie mają wpływu na dobór treści i metod nauczania. W konkluzjach końcowych odnosimy się do zróżnicowania wyników ze względu na szczebel edukacji i płeć uczniów.
Taking as a starting point the concept of resilience, according to which the resources of the social environment contribute to the positive development of young people (as they become protective factors against risky and problematic behaviours), the aim of the article is identification of the school domains, that are most deficient and require changes. The article refers to the results of research conducted within the project “Educational Policy of the City of Poznań 2030”, coordinated by the Department of Education of Poznań City Hall. The main aim of the research was to: identify and analyse the experiences of male and female students of Poznań’s schools, to determine the level to which these experiences are conducive to positive adaptation and to examine factors differentiating these experiences. Issue is analysed on the basis of data collected with survey method. The research participants were 996 male and female students of primary and secondary schools of Poznań. According to the research results, the most deficient areas of school work are: school infrastructure, didactics and extracurricular offer. The majority of students is convinced that during the schooltime they: do not learn how to learn, do not work with the use of the project method and have no influence on the selection of contents and teaching methods. Students experiences are significantly differentiated by the level (stage) of education and gender of students.
Afiliacja: Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
E-mail: Mateusz Marciniak: mateusz.marciniak@amu.edu.pl
Sylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.com
Renata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.pl
Marzena Buchnat: marzena.buchnat@amu.edu.pl
Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl
Agnieszka Cybal-Michalska: aga-cm@amu.edu.pl
Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl
Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl
Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl
Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19221
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.29
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7131-626X
0000-0002-3454-7894
0000-0001-5640-1784
0000-0002-7579-6715
0000-0002-9319-7767
0000-0001-7470-1473
0000-0002-6528-9680
0000-0002-5496-2139
0000-0002-7614-6095
0000-0003-2973-1379
0000-0001-5646-7118
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons