REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19221
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMarciniak, Mateusz-
dc.contributor.authorJaskulska, Sylwia-
dc.contributor.authorWawrzyniak-Beszterda, Renata-
dc.contributor.authorBuchnat, Marzena-
dc.contributor.authorChmura-Rutkowska, Iwona-
dc.contributor.authorCybal-Michalska, Agnieszka-
dc.contributor.authorCytlak, Izabela-
dc.contributor.authorKanclerz, Bożena-
dc.contributor.authorKozłowska-Rajewicz, Agnieszka-
dc.contributor.authorMyszka-Strychalska, Lucyna-
dc.contributor.authorSzafran, Joanna-
dc.date.accessioned2025-11-12T14:12:43Z-
dc.date.available2025-11-12T14:12:43Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 487-506pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19221-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractPrzyjmując za punkt wyjścia rozważań koncepcję resilience, w myśl której zasoby otoczenia społecznego przyczyniają się do pozytywnego rozwoju młodzieży, stając się czynnikami chroniącymi przed zachowaniami ryzykownymi i problemowymi, stawiamy w tekście pytanie, jakie obszary szkoły są najbardziej deficytowe i wymagają zmiany. Odwołujemy się do wyników badań prowadzonych w ramach projektu „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, koordynowanego przez miejski Wydział Oświaty. Celem badań było poznanie doświadczeń uczniów i uczennic poznańskich szkół oraz określenie, w jakim stopniu są to doświadczenia sprzyjające pozytywnej adaptacji i zbadanie, jakie czynniki te doświadczenia różnicują. Przywołując odpowiedzi na pytania ankietowe 996 osób uczniów i uczennic szkół podstawowych i średnich, wskazujemy najbardziej deficytowe obszary pracy szkoły takie, jak infrastrukturalne zaplecze szkoły oraz oferta dydaktyczna i pozalekcyjna. Uczniowie i uczennice są też przekonani, że podczas lekcji nie uczą się, jak się uczyć, nie pracują metodą projektu i nie mają wpływu na dobór treści i metod nauczania. W konkluzjach końcowych odnosimy się do zróżnicowania wyników ze względu na szczebel edukacji i płeć uczniów.pl
dc.description.abstractTaking as a starting point the concept of resilience, according to which the resources of the social environment contribute to the positive development of young people (as they become protective factors against risky and problematic behaviours), the aim of the article is identification of the school domains, that are most deficient and require changes. The article refers to the results of research conducted within the project “Educational Policy of the City of Poznań 2030”, coordinated by the Department of Education of Poznań City Hall. The main aim of the research was to: identify and analyse the experiences of male and female students of Poznań’s schools, to determine the level to which these experiences are conducive to positive adaptation and to examine factors differentiating these experiences. Issue is analysed on the basis of data collected with survey method. The research participants were 996 male and female students of primary and secondary schools of Poznań. According to the research results, the most deficient areas of school work are: school infrastructure, didactics and extracurricular offer. The majority of students is convinced that during the schooltime they: do not learn how to learn, do not work with the use of the project method and have no influence on the selection of contents and teaching methods. Students experiences are significantly differentiated by the level (stage) of education and gender of students.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectresilience w edukacjipl
dc.subjectzasoby szkolnepl
dc.subjectoferta edukacyjnapl
dc.subjecteducational resiliencepl
dc.subjectschool resourcespl
dc.subjectschool offerpl
dc.titleDiagnoza „słabych punktów” szkoły jako środowiska budowania resilience uczniów i uczennic. Poznańskie badania oświatowe 2021pl
dc.title.alternativeThe diagnosis of “weak points” of the school as an environment for building resilience of male and female students. Poznan City Educational Research 2021pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.29-
dc.description.EmailMateusz Marciniak: mateusz.marciniak@amu.edu.plpl
dc.description.EmailSylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.compl
dc.description.EmailRenata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMarzena Buchnat: marzena.buchnat@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.plpl
dc.description.EmailAgnieszka Cybal-Michalska: aga-cm@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIzabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.plpl
dc.description.EmailBożena Kanclerz: b.k@amu.edu.plpl
dc.description.EmailAgnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.plpl
dc.description.EmailLucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.plpl
dc.description.EmailJoanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationMateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationSylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationRenata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMarzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIzabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationBożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationLucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationJoanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAugustyńska D., Radosz J., 2009, Hałas w szkołach – przegląd badań, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, 9, 16-19.pl
dc.description.referencesBańka A., 2018, Psychologia środowiskowa jakości życia i innowacji społecznych, Uniwersytet SWPS, Katowice.pl
dc.description.referencesCohen J., Geier V., 2010, School climate research summary, Center for Social and Emotional Education, New York.pl
dc.description.referencesDudel B., Głoskowska-Sołdatow M., 2009, Współczesna przestrzeń edukacyjna uczniów klas młodszych, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka, (red.) J. Izdebska, J. Szymanowska, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok.pl
dc.description.referencesDylak S., 2000, Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGaś Z., 2006, Profilaktyka w szkole, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesGarmezy N., 1991, Resilience in children’s adaptation to negative life events and stressed environments, „Pediatric Annals”, 20(9), 459–460, 463–646. DOI: 10.3928/0090-4481-19910901-05. PMID: 1945543.pl
dc.description.referencesGołębniak B. D., 2002, Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesGórowska-Fells M., Płatos B., Rybińska A., 2018, Kompetencje kluczowe uczniów w międzynarodowych raportach i badaniach, [w:] Kompetencje przyszłości, (red.) S. M. Kwiatkowski, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.pl
dc.description.referencesHernik K., Malinowska K., Przewłocka J., Smak M., Wichrowski A., 2015, Polscy Nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl
dc.description.referencesHolt M. K., Espelage D. L. A., 2003, Cluster Analytic Investigation of Victimization among High School Students, „J. Appl. Sch. Psychol” 19, 81–98.pl
dc.description.referencesJankowiak B., Jaskulska S., Sanz-Barbero B., Ayala A., Pyżalski J., Bowes N., De Claire K., Neves S., Topa J., Rodríguez-Blázquez C., Davó-Blanes M. C., Rosati N., Cinque M., Mocanu V., Ioan B., Chmura-Rutkowska I., Waszyńska K., 2020, Vives-Cases C., 2020, The Role of School Social Support and School Social Climate in Dating Violence Victimization Prevention among Adolescents in Europe, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, 17 (23), 8935. DOI:https://doi.org/10.3390/ijerph17238935.pl
dc.description.referencesKarmolińska-Jagodzik E., Marciniak M., 2015, Dependence on psychoactive substances – genesis, mechanisms, prevention and intervention, [w:] Educational and socio-cultural competences of contemporary teachers. Selected Issues, (red.) J. Pyżalski, 98–112, theqstudio.pl, Łódź.pl
dc.description.referencesKocki W., Bogucki J., Kwiatkowski B., 2015, Fizyczna przestrzeń szkoły – współczesne kierunki projektowe, „Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych”, 4, 34–41.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006, Metody twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKopciewicz L., 2009, Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów, [w:] Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, (red.) L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz, Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa.pl
dc.description.referencesKupiec M., 2013, Projekt edukacyjny w praktyce szkolnej, „Nauczyciel i Szkoła”, 2 (54), 267–278.pl
dc.description.referencesLaChausse R. G., 2016, A Clustered Randomized Controlled Trial of the Positive Prevention PLUS Adolescent Pregnancy Prevention Program, „American Journal of Public Health”, 106 (S1), S91–S96. DOI: 10.2105/AJPH.2016.303414.pl
dc.description.referencesLee T. Y., Cheung C. K., Kwong W. M. 2012, Resilience as a positive youth development construct: a conceptual review, „The Scientific World Journal”, 390–450. DOI: 10.1100/2012/390450.pl
dc.description.referencesLiu I., Wang L., Ren J., Liu Ch., 2017, Promotion/prevention focus and creative performance: Is it moderated by evaluative stress?, „Personality and Individual Differences”, 105, 185–193. DOI: 10.1016/j.paid.2016.09.054.pl
dc.description.referencesLuthar S. S., Cicchetti D., Becker B., 2000, The construct of resilience: a critical evaluation and guidelines for future work, „Child Development”, 71 (3), 543–562. DOI: 10.1111/1467-8624.00164.pl
dc.description.referencesMarciniak M., 2015, Psycholog w szkole – postulaty a codzienność szkolna, [w:] Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne, (red.) A. Ćwikliński, M. Przybyła, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesMarciniak M., 2020, Zaangażowanie społeczno-obywatelskie młodzieży akademickiej jako czynnik chroniący w perspektywie koncepcji resilience, „Rocznik Pedagogiczny”, 42, 181–196.pl
dc.description.referencesMichel M., 2014, Wzmacnianie czynników chroniących w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni szkoły w programach liderów rówieśniczych w kontekście koncepcji resilience, „Resocjalizacja Polska”, 6, 101–120.pl
dc.description.referencesMorais D. G., 2018, Doing history in the undergraduate classroom: project-based learning and student benefits, „The History Teacher”, 52 (1), 49–76.pl
dc.description.referencesMotyl K., 2020, Strukturalizacja czasu uczniów liceum w fizycznej przestrzeni szkoły, „Roczniki Pedagogiczne”, 12 (48), 103–114.pl
dc.description.referencesMuñiz M., 2017, Online teen dating violence, family and school climate from a gender perspective, „Infanc. Y Aprendiz”, 40, 572–598.pl
dc.description.referencesNowotniak J., 2002, Ukryty program szkolnej rzeczywistości, „Kwadra”, Szczecin.pl
dc.description.referencesNowotniak J., 2018, Przestrzeń i miejsce jako kategorie badawcze w pedagogice, „Przegląd Badań Jakościowych”, 3, 1, 5–10.pl
dc.description.referencesOpora R., 2016, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2012 Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży, „Edukacja”, 4 (120), 22–38.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Nerologii, Warszawa.pl
dc.description.referencesPyżalski J., 2017, Jasna strona – partycypacja i zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystne rozwojowo i prospołeczne działania, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 16 (1), 288–303.pl
dc.description.referencesSchaffer H. R., 2006, Key Concepts in Developmental Psychology, SAGE Publications Inc, Lodnyn.pl
dc.description.referencesSikorski J., 2015, Metody nauczania kształtujące samodzielność poznawczą uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Paedagogica”, 5, 67–78.pl
dc.description.referencesSilas Casillas J. C., 2008, Por qué Miriam sí va a la escuela?, „Revista Mexicana de Inve-stigación Educativa”, 13 (39), 1255–1279.pl
dc.description.referencesSmulczyk M., 2016a, Problematyka academic resilience – teoria, badania i praktyczne zastosowanie, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 23 (2), 165–194.pl
dc.description.referencesSmulczyk M., 2016b, Resilience a edukacja. Rola fenomenu skutecznej adaptacji w osiągnięciach szkolnych, „Forum Oświatowe”, 28 (2), 203–222.pl
dc.description.referencesSzulc A., 2019, Nowa szkoła, Wydawnictwo Natuli, Szczecin.pl
dc.description.referencesSzymańska J., 2012, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesTableman B., 2004, School climate and learning, „Best Practice Briefs”, 31, 1–10.pl
dc.description.referencesWyatt T. J., Peterson F. L., 2005, Risky Business: Exploring Adolescent Risk-Taking Behavior, „The Journal of School Health”, 75 (6), 229–231. DOI:10.1111/j.1746-1561.2005.00029.x.pl
dc.description.referencesYe W., Strietholt R., Blömeke S., 2021, Academic resilience: underlying norms and validity of definitions, „Educational Assessment, Evaluation and Accountability”, 33, 169–202. DOI: 10.1007/s11092-020-09351-7.pl
dc.description.referencesUstawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz. U.z 3 grudnia 2012, poz. 1356.pl
dc.description.referencesCzapiński J., 2009, Diagnoza szkolna 2009. Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy”, www.szkolabezprzemocy.pl (dostęp: 14.04.2022).pl
dc.description.referencesGößling-Reisemann S., Hellige H. D., Thier P., 2018, The Resilience Concept: From its historical roots to theoretical framework for critical infrastructure design, Preprint: artec-paper Nr. 217, Universität Bremen, Bremen. https://www.uniremen.de/fileadmin/user_upload/sites/artec/Publikationen/artec_Paper/217_paper.pdf (dostęp: 10.03.2022).pl
dc.description.referencesPrzeciwdziałanie uzależnieniom w szkole, 2013, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/przeciwdzialanie-uzaleznieniom-w-szkole (dostęp:15.03.2022).pl
dc.description.referencesReyes J., 2013, What Matters Most for Education Resilience: A Framework Paper. The World Bank. Washington, https://openknowledge.worldbank.org/ (dostęp: 14.03.2020)pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage487pl
dc.description.lastpage506pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7131-626X-
dc.identifier.orcid0000-0002-3454-7894-
dc.identifier.orcid0000-0001-5640-1784-
dc.identifier.orcid0000-0002-7579-6715-
dc.identifier.orcid0000-0002-9319-7767-
dc.identifier.orcid0000-0001-7470-1473-
dc.identifier.orcid0000-0002-6528-9680-
dc.identifier.orcid0000-0002-5496-2139-
dc.identifier.orcid0000-0002-7614-6095-
dc.identifier.orcid0000-0003-2973-1379-
dc.identifier.orcid0000-0001-5646-7118-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons