Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19217| Tytuł: | Deficyt natury jako przejaw ukrytego programu szkoły. Poznańskie badania oświatowe |
| Inne tytuły: | Deficit of nature as a manifestation of a hidden curriculum of the school. Poznan educational studies 2021 |
| Autorzy: | Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka Chmura-Rutkowska, Iwona Buchnat, Marzena Cybal-Michalska, Agnieszka Cytlak, Izabela Jaskulska, Sylwia Kanclerz, Bożena Marciniak, Mateusz Myszka-Strychalska, Lucyna Szafran, Joanna Wawrzyniak-Beszterda, Renata |
| Słowa kluczowe: | deficit of nature disorder nature-based learning hidden curriculum null curriculum school space |
| Data wydania: | 2022 |
| Data dodania: | 12-lis-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 471-486 |
| Abstrakt: | Poznańskie badania oświatowe 2021 przeprowadzone w ramach przygotowywania polityki oświatowej miasta do 2030 roku, obejmują kilka obszarów kluczowych uczniowskich doświadczeń szkolnych. W niniejszym badaniu wykorzystano dane dotyczące ekologii i kontaktu uczniów z naturą. Celem badania było sprawdzenie, czy poznańscy uczniowie i uczennice są narażeni na deficyt natury i tym samym czy istnieje ryzyko rozwinięcia się u nich syndromu deficytu natury. 996 uczniów i uczennic ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych zostało przebadanych przy pomocy kwestionariusza on-line w ramach Poznańskich badań oświatowych 2021. Do niniejszego badania wykorzystano 7 pytań z kwestionariusza. Dla tych zmiennych policzono podstawowe statystyki częstości oraz przetestowano związki między nimi przy pomocy testu Chi-kwadrat. Badanie dowiodło, że uczniowie i uczennice są narażeni na deficyt natury: tylko 14% z nich doświadcza zajęć z wykorzystaniem przyszkolnej zieleni. Wykazano związek pomiędzy zmienną Wykorzystanie przyszkolnej zieleni do prowadzenia lekcji i zmiennymi dotyczącymi edukacji ekologicznej, oraz brak związku tej zmiennej z wynikami szkolnymi mierzonymi przy pomocy średniej ocen. Wyniki poddano interpretacji i omówieniu w kontekście koncepcji ukrytego programu Philipa Jacksona oraz nieobecnego programu Elliota Eisnera. Artykuł odnosi się także
do koncepcji syndromu deficytu natury Louva oraz hipotezy biofilii Wilsona. Poznan educational studies 2021, conducted in order to improve Poznan city’s educational policy for the next ten years, covers several areas of students’ school experience. The study focuses on the area of ecology and one aspect of it: students’ contact with nature. The study aimed to diagnose if Poznan students are exposed to the deficit of nature and then are at risk of the deficit of nature disorder. 996 students from primary and secondary Poznan schools were surveyed online in the Poznan educational studies project. Five questions from the questionnaire were used in this study. Basic statistics and Chi-square tests were conducted in data analysis, using row data basis on the survey. The study proved the deficit of nature in the responded group of students. Only 14% of them experienced lessons outside the school building during their school lives. This fact is interpreted in the paper in the context of Jackson’s concept of the hidden curriculum and Eisner’s concept of the null curriculum. It also referred to the concepts of deficit of nature disorder and the hypothesis of biophilia. |
| Afiliacja: | Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Agnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
| E-mail: | Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl Marzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.pl Agnieszka Cybal-Michalska: agnieszka.cybal-michalska@amu.edu.pl Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl Sylwia Jaskulsk: sylwia.jaskulska@gmail.com Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl Mateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.pl Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl Wawrzyniak Renata-Beszterda: rwb@amu.edu.pl |
| Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19217 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2022.24.28 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-7614-6095 0000-0002-9319-7767 0000-0002-7579-6715 0000-0001-7470-1473 0000-0002-6528-9680 0000-0002-3454-7894 0000-0002-5496-2139 0000-0002-7131-626X 0000-0003-2973-1379 0000-0001-5646-7118 0000-0001-5640-1784 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 |
Pliki w tej pozycji:
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
