REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19217
Tytuł: Deficyt natury jako przejaw ukrytego programu szkoły. Poznańskie badania oświatowe
Inne tytuły: Deficit of nature as a manifestation of a hidden curriculum of the school. Poznan educational studies 2021
Autorzy: Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka
Chmura-Rutkowska, Iwona
Buchnat, Marzena
Cybal-Michalska, Agnieszka
Cytlak, Izabela
Jaskulska, Sylwia
Kanclerz, Bożena
Marciniak, Mateusz
Myszka-Strychalska, Lucyna
Szafran, Joanna
Wawrzyniak-Beszterda, Renata
Słowa kluczowe: deficit of nature disorder
nature-based learning
hidden curriculum
null curriculum
school space
Data wydania: 2022
Data dodania: 12-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 471-486
Abstrakt: Poznańskie badania oświatowe 2021 przeprowadzone w ramach przygotowywania polityki oświatowej miasta do 2030 roku, obejmują kilka obszarów kluczowych uczniowskich doświadczeń szkolnych. W niniejszym badaniu wykorzystano dane dotyczące ekologii i kontaktu uczniów z naturą. Celem badania było sprawdzenie, czy poznańscy uczniowie i uczennice są narażeni na deficyt natury i tym samym czy istnieje ryzyko rozwinięcia się u nich syndromu deficytu natury. 996 uczniów i uczennic ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych zostało przebadanych przy pomocy kwestionariusza on-line w ramach Poznańskich badań oświatowych 2021. Do niniejszego badania wykorzystano 7 pytań z kwestionariusza. Dla tych zmiennych policzono podstawowe statystyki częstości oraz przetestowano związki między nimi przy pomocy testu Chi-kwadrat. Badanie dowiodło, że uczniowie i uczennice są narażeni na deficyt natury: tylko 14% z nich doświadcza zajęć z wykorzystaniem przyszkolnej zieleni. Wykazano związek pomiędzy zmienną Wykorzystanie przyszkolnej zieleni do prowadzenia lekcji i zmiennymi dotyczącymi edukacji ekologicznej, oraz brak związku tej zmiennej z wynikami szkolnymi mierzonymi przy pomocy średniej ocen. Wyniki poddano interpretacji i omówieniu w kontekście koncepcji ukrytego programu Philipa Jacksona oraz nieobecnego programu Elliota Eisnera. Artykuł odnosi się także do koncepcji syndromu deficytu natury Louva oraz hipotezy biofilii Wilsona.
Poznan educational studies 2021, conducted in order to improve Poznan city’s educational policy for the next ten years, covers several areas of students’ school experience. The study focuses on the area of ecology and one aspect of it: students’ contact with nature. The study aimed to diagnose if Poznan students are exposed to the deficit of nature and then are at risk of the deficit of nature disorder. 996 students from primary and secondary Poznan schools were surveyed online in the Poznan educational studies project. Five questions from the questionnaire were used in this study. Basic statistics and Chi-square tests were conducted in data analysis, using row data basis on the survey. The study proved the deficit of nature in the responded group of students. Only 14% of them experienced lessons outside the school building during their school lives. This fact is interpreted in the paper in the context of Jackson’s concept of the hidden curriculum and Eisner’s concept of the null curriculum. It also referred to the concepts of deficit of nature disorder and the hypothesis of biophilia.
Afiliacja: Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
E-mail: Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl
Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl
Marzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.pl
Agnieszka Cybal-Michalska: agnieszka.cybal-michalska@amu.edu.pl
Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl
Sylwia Jaskulsk: sylwia.jaskulska@gmail.com
Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl
Mateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.pl
Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl
Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl
Wawrzyniak Renata-Beszterda: rwb@amu.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19217
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.28
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7614-6095
0000-0002-9319-7767
0000-0002-7579-6715
0000-0001-7470-1473
0000-0002-6528-9680
0000-0002-3454-7894
0000-0002-5496-2139
0000-0002-7131-626X
0000-0003-2973-1379
0000-0001-5646-7118
0000-0001-5640-1784
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons