REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19217
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKozłowska-Rajewicz, Agnieszka-
dc.contributor.authorChmura-Rutkowska, Iwona-
dc.contributor.authorBuchnat, Marzena-
dc.contributor.authorCybal-Michalska, Agnieszka-
dc.contributor.authorCytlak, Izabela-
dc.contributor.authorJaskulska, Sylwia-
dc.contributor.authorKanclerz, Bożena-
dc.contributor.authorMarciniak, Mateusz-
dc.contributor.authorMyszka-Strychalska, Lucyna-
dc.contributor.authorSzafran, Joanna-
dc.contributor.authorWawrzyniak-Beszterda, Renata-
dc.date.accessioned2025-11-12T11:53:52Z-
dc.date.available2025-11-12T11:53:52Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 471-486pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19217-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractPoznańskie badania oświatowe 2021 przeprowadzone w ramach przygotowywania polityki oświatowej miasta do 2030 roku, obejmują kilka obszarów kluczowych uczniowskich doświadczeń szkolnych. W niniejszym badaniu wykorzystano dane dotyczące ekologii i kontaktu uczniów z naturą. Celem badania było sprawdzenie, czy poznańscy uczniowie i uczennice są narażeni na deficyt natury i tym samym czy istnieje ryzyko rozwinięcia się u nich syndromu deficytu natury. 996 uczniów i uczennic ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych zostało przebadanych przy pomocy kwestionariusza on-line w ramach Poznańskich badań oświatowych 2021. Do niniejszego badania wykorzystano 7 pytań z kwestionariusza. Dla tych zmiennych policzono podstawowe statystyki częstości oraz przetestowano związki między nimi przy pomocy testu Chi-kwadrat. Badanie dowiodło, że uczniowie i uczennice są narażeni na deficyt natury: tylko 14% z nich doświadcza zajęć z wykorzystaniem przyszkolnej zieleni. Wykazano związek pomiędzy zmienną Wykorzystanie przyszkolnej zieleni do prowadzenia lekcji i zmiennymi dotyczącymi edukacji ekologicznej, oraz brak związku tej zmiennej z wynikami szkolnymi mierzonymi przy pomocy średniej ocen. Wyniki poddano interpretacji i omówieniu w kontekście koncepcji ukrytego programu Philipa Jacksona oraz nieobecnego programu Elliota Eisnera. Artykuł odnosi się także do koncepcji syndromu deficytu natury Louva oraz hipotezy biofilii Wilsona.pl
dc.description.abstractPoznan educational studies 2021, conducted in order to improve Poznan city’s educational policy for the next ten years, covers several areas of students’ school experience. The study focuses on the area of ecology and one aspect of it: students’ contact with nature. The study aimed to diagnose if Poznan students are exposed to the deficit of nature and then are at risk of the deficit of nature disorder. 996 students from primary and secondary Poznan schools were surveyed online in the Poznan educational studies project. Five questions from the questionnaire were used in this study. Basic statistics and Chi-square tests were conducted in data analysis, using row data basis on the survey. The study proved the deficit of nature in the responded group of students. Only 14% of them experienced lessons outside the school building during their school lives. This fact is interpreted in the paper in the context of Jackson’s concept of the hidden curriculum and Eisner’s concept of the null curriculum. It also referred to the concepts of deficit of nature disorder and the hypothesis of biophilia.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectdeficit of nature disorderpl
dc.subjectnature-based learningpl
dc.subjecthidden curriculumpl
dc.subjectnull curriculumpl
dc.subjectschool spacepl
dc.titleDeficyt natury jako przejaw ukrytego programu szkoły. Poznańskie badania oświatowepl
dc.title.alternativeDeficit of nature as a manifestation of a hidden curriculum of the school. Poznan educational studies 2021pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.28-
dc.description.EmailAgnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMarzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.plpl
dc.description.EmailAgnieszka Cybal-Michalska: agnieszka.cybal-michalska@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIzabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.plpl
dc.description.EmailSylwia Jaskulsk: sylwia.jaskulska@gmail.compl
dc.description.EmailBożena Kanclerz: b.k@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.plpl
dc.description.EmailLucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.plpl
dc.description.EmailJoanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.plpl
dc.description.EmailWawrzyniak Renata-Beszterda: rwb@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationAgnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMarzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIzabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationSylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationBożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationLucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationJoanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationRenata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBarrett C., Yoder A., Schoeller D., 2015, School Gardens Enhance Academic Performance and Dietary Outcomes in Children, „The Journal of School Healt, 85.pl
dc.description.referencesBiałek B., Habera H., Kałużyńska M., Makowczyńska A., Sak-Grzelczak E., Zamojda J., 2021, Zielony ład w szkole. Jak i dlaczego warto realizować edukację ekologiczną w szkole podstawowej, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa. https://ekologia.ceo.org.pl/europa-o-klimacie/materialy/przewodnik-zielony-lad-w-szkole (dostęp: 1.05.2022).pl
dc.description.referencesBruner J., 2006, Kultura edukacji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.pl
dc.description.referencesBurgess D.J., Mayer-Smith J., 2011, Listening to children: Perceptions of nature, „Journal of Natural History Education and Experience”, 5.pl
dc.description.referencesCarver A., Timperio A., Crawford D., 2007, Playing It Safe: The Influence of Neighbourhood Safety on Children’s Physical Activity – A Review, „Health & Place”, 14(2).pl
dc.description.referencesChawla L., 2018, AATC Keynote Address: Nature-Based Learning for Student Achievement and Ecological Citizenship, „Curriculum & Teaching Dialogue”, 20(1/2).pl
dc.description.referencesChawla L., K. Keena, I. Pevec, Stanley E., 2014, Green Schoolyards as Havens from Stress and Resources for Resilience in Childhood and Adolescence. „Health & Place” 28.pl
dc.description.referencesChildren and Nature Network. Helping Children Thrive – Outside | C&NN. (n.d.), 2022, Children and Nature Network, https://www.childrenandnature.org/pl
dc.description.referencesCohen L., Manion L., Morrison K., 2011, Research methods in education (7. wyd). Routledge, Londyn–Nowy Jork.pl
dc.description.referencesComer J., 2008, Leave No Child Behind: Preparing Today’s Youth for Tomorrow’s World, [w:] Leave No Child Behind, Yale University Press, Yale.pl
dc.description.referencesDerr V., 2002, Children’s sense of place in Northern New Mexico, „Journal of Environmental Psychology”, 22.pl
dc.description.referencesDijk-W., Janke A., Van den Berg J. Maas, D. Hovinga, 2020, Green Schoolyards as Outdoor Learning Environments: Barrier and Solutions as Experienced by Primary School Teachers, „Frontiers in Psychology”, 10.pl
dc.description.referencesDobson A., 2003, Citizenship and the environment. Oxford University Press, Oxford.pl
dc.description.referencesEisner E. W., 1979, The Educational Imagination, McMillian, Nowy Jork.pl
dc.description.referencesFlax L., Altes R., Kupers R., Mons B., 2020, Greening schoolyards — An urban resilience perspective, „Cities”, 106.pl
dc.description.referencesFreire P., 2017, Pedagogy of the Oppressed. Penguin Classics, Nowy Jork–Londyn–New Delhi–Sydneypl
dc.description.referencesGodawa J., 2021, Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl
dc.description.referencesGola B., 2018, Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesGordon D., 1997, Hidden curriculum, [w:] International Encyclopedia of the Sociology of Education, (red.) L. J. Saha, Oxford.pl
dc.description.referencesHauk M., Williams D., Skelton J., Kelley S., Gerofsky S., Lagerwey C., 2018, Learning Gardens for All: Diversity and Inclusion, „The International Journal of Sustainability in Economic, Social, and Cultural Context”, 13.pl
dc.description.referencesJackson P. W., 1968, Life in the Classrooms, Nowy Jork.pl
dc.description.referencesJansson M., Mårtensson F., 2012, Green School Grounds: A Collaborative Development and Research Project in Malmö, Szwecja, „Children, Youth and Environments” 22(1).pl
dc.description.referencesJiang X., Larsen L., Sullivan W., 2020, Connections Between Daily Greenness Exposure and Health Outcomes, ”International Journal of Environmental Research and Public Health”, 17.pl
dc.description.referencesJordan C., Chawla L., 2019, A Coordinated Research Agenda for Nature-Based Learning. „Frontiers in Psychology”, 10. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00766/full (dostęp: 1.05.2022).pl
dc.description.referencesKaliszuk E., Mirzyńska A., 2021, Jak tworzą sie więzi? Opowieść z Przyłękowa, [w:] Szkoły poza horyzontem, (red.) J. Hausner, M. Jelonek, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków.pl
dc.description.referencesKellert S.R., 1985, Attitudes toward animals: Age-related development among children, „Journal of Environmental Education”, 16(3).pl
dc.description.referencesKellert S., 2005, Building for Life: Designing and Understanding the Human-Nature Connection, Bibliovault OAI Repository, the University of Chicago Presspl
dc.description.referencesKellert, S.R., Wilson E.O., 1993, The Biophilia Hypothesis, Island Press.pl
dc.description.referencesKozłowska A., 2021, Climate Change Education in Polish and UK National Curriculum Frameworks, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 40(3).pl
dc.description.referencesKozłowska A., 2021b, Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej. „Rocznik Pedagogiczny”, 44.pl
dc.description.referencesKwieciński Z., 2004, Pedagogiczne zero. Zastosowania problemowe, epistemiczne i magiczne, „Nauka”, 2.pl
dc.description.referencesLi D., W. Sullivan, 2016, Impact of Views to School Landscapes on Recovery from Stress and Mental Fatigue, „Landscape and Urban Planning”, 148.pl
dc.description.referencesLouv R., 2008, Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder (wydanie zaktualizowane i rozszerzone), Algonquin Books of Chapel Hill.pl
dc.description.referencesMeighan R., 1993, Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl
dc.description.referencesMaynard T., Waters J., Clement J., 2013, Child-Initiated Learning, the Outdoor Environment and the „Underachieving” Child, „Early Years”, 33(3).pl
dc.description.referencesMichalak R., Parczewska T., 2019, (Nie)obecnosc outdoor education w ksztalceniu szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl
dc.description.referencesNedovic S., Morrissey A.-M., 2013, Calm Active and Focused: Children’s Responses to an Organic Outdoor Learning Environment. „Learning Environments Research”, 16.pl
dc.description.referencesPálsdóttir A., Persson D., Persson B., Grahn P., 2014, The Journey of Recovery and Empowerment Embraced by Nature—Clients’ Perspectives on Nature-Based Rehabilitation in Relation to the Role of the Natural Environment, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, 11(7).pl
dc.description.referencesRoe J., Aspinall P., 2011, The restorative outcomes of forest school and conventional school in young people with good and poor behaviour, „Urban Forestry & Urban Greening”, 10(3).pl
dc.description.referencesRoe J., Aspinall P., Ward Thompson C., 2022, „Forest School: Evidence for Restorative Health Benefits in Young People”, Forestry Commission Scotland.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 1993, Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesStevenson K., Moore R., Cosco N., Floyd M., Sullivan W., Brink L., Gerstein D., Jordan C., Zapalatosch J., 2020, A National Research Agenda Supporting Green Schoolyard Development and Equitable Access to Nature, „Elem Sci Anth”, 8 (1).pl
dc.description.referencesSzlauzys J., 2019, Leśne przedszkole jako alternatywna forma wczesnej edukacji, „Parezja”, 2.pl
dc.description.referencesSnyder B.R., 1971, The hidden curriculum. Knopf, Nowy Jork.pl
dc.description.referencesTewes J., 2020, Fröbel, Friedrich Wilhelm August: Die Menschenerziehung, [w:] Kindlers Literatur Lexikon (KLL), (red.) H. L. Arnold, J. B. Metzler, Stuttga.pl
dc.description.referencesWallace S., 2015, A Dictionary of Education, wyd. 2, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.description.referencesWilson E. O., 1986, Biophilia, Harvard University Press.pl
dc.description.referencesWilliams D., Brule H., Kelley S., Skinner E., 2018, Science in the Learning Gardens (SciLG): A Study of Students’ Motivation, Achievement, and Science Identity in Low-Income Middle Schools, „International Journal of STEM Education”, 5.pl
dc.description.referencesWilliams D. R., Dixon, P. S., 2013, Impact of Garden-Based Learning on Academic Outcomes in Schools: Synthesis of Research between 1990 and 2010, „Review of Educational Research”, 83(2).pl
dc.description.referencesWu C.D., Mcneely E., Laurent J., Pan W.C., Adamkiewicz G., Dominici F., Lung SCC, Su HJ, Spengler J., 2014, Linking Student Performance in Massachusetts Elementary Schools with the „Greenness’’ of School Surroundings Using Remote Sensing, „PloS One”, 9 (10).pl
dc.description.referencesKellert S. R., Calabrese E. F., 2015, The Practice of Biophilic Design, www.biophilic-design.com (dostęp: 1.05.2022).pl
dc.description.referencesLieberman G., Hoody L., 1998, „Closing the Achievement Gap. Using the Environment as an Integrate Context for Learning”, http://Lst-Iiep.Iiep-Unesco.Org/Cgi-Bin/Wwwi32.Exe/[In=epidoc1.in]/?T2000=010504/(100).pl
dc.description.referencesOrion Magazine – Leave No Child Inside, 2022 (n.d.). „Orion Magazine”, https://orionmagazine.org/article/leave-no-child-inside (dostęp: 23.03.2022).pl
dc.description.referencesPodstawa programowa – Ministerstwo Edukacji i Nauki – Portal Gov.pl. (n.d.) 2022, Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa6.0 (dostęp: 1.05.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage471pl
dc.description.lastpage486pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7614-6095-
dc.identifier.orcid0000-0002-9319-7767-
dc.identifier.orcid0000-0002-7579-6715-
dc.identifier.orcid0000-0001-7470-1473-
dc.identifier.orcid0000-0002-6528-9680-
dc.identifier.orcid0000-0002-3454-7894-
dc.identifier.orcid0000-0002-5496-2139-
dc.identifier.orcid0000-0002-7131-626X-
dc.identifier.orcid0000-0003-2973-1379-
dc.identifier.orcid0000-0001-5646-7118-
dc.identifier.orcid0000-0001-5640-1784-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons