REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19215
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKanclerz, Bożena-
dc.contributor.authorMyszka-Strychalska, Lucyna-
dc.contributor.authorBuchnat, Marzena-
dc.contributor.authorChmura-Rutkowska, Iwona-
dc.contributor.authorCybal-Michlska, Agnieszka-
dc.contributor.authorCytlak, Izabela-
dc.contributor.authorJaskulska, Sylwia-
dc.contributor.authorKozłowska-Rajewicz, Agnieszka-
dc.contributor.authorMarciniak, Mateusz-
dc.contributor.authorSzafran, Joanna-
dc.contributor.authorWawrzyniak-Beszterda, Renata-
dc.date.accessioned2025-11-07T11:24:09Z-
dc.date.available2025-11-07T11:24:09Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 445-469pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19215-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie wyników badań prowadzonych wśród uczniów i uczennic poznańskich szkół podstawowych i średnich miasta Poznania w kontekście ich opinii i poglądów na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz poradnictwa edukacyjno-zawodowego. Analizując wyniki badań oraz odnosząc się do rozstrzygnięć teoretycznych i danych zastanych, autorzy artykułu próbują wskazać także na istotne potrzeby w zakresie zmian systemowych i organizacyjnych, które mogą przyczynić się do wzrostu efektywności świadczonego wsparcia, działań edukacyjnych i profilaktycznych w szkołach.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the results of surveys conducted among male and female students of primary and secondary schools in Poznań in the context of their opinions and views on psychological and pedagogical assistance as well as educational and vocational guidance. Analyzing the results of the study and referring to the theoretical solutions and found data, the authors of the article also try to indicate the important needs for systemic and organizational changes that may contribute to an increase in the effectiveness of the provided support, educational and preventive activities at schools.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectpomoc psychologiczno-pedagogicznapl
dc.subjectdoradztwo zawodowepl
dc.subjectprofilaktykapl
dc.subjectpsychological and pedagogical assistancepl
dc.subjectcareer guidancepl
dc.subjectpreventionpl
dc.titlePomoc psychologiczno-pedagogiczna i doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkołach jako niezbędne elementy profilaktyki uniwersalnej. Egzemplifikacje badawcze i zalecenia do projektowania działań edukacyjnych i profilaktycznych. Poznańskie badania oświatowe 2021pl
dc.title.alternativePsychological and pedagogical help as well as educational and vocational counseling in schools as necessary elements of universal prophylaxis. Research examples and recommendations for the design of educational and preventive activities. Poznan City Educational Research 2021pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.27-
dc.description.EmailBożena Kanclerz: b.k@amu.edu.plpl
dc.description.EmailLucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMarzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.plpl
dc.description.EmailAgnieszka Cybal-Michlska: aga-cm@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIzabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.plpl
dc.description.EmailSylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.compl
dc.description.EmailAgnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMateusz Marciniak: mateusz.marciniak@amu.edu.plpl
dc.description.EmailJoanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.plpl
dc.description.EmailRenata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationBożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationLucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMarzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Cybal-Michlska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIzabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationSylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationJoanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationRenata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAmstrong M., 2005, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wolters Kluwer, Kraków.pl
dc.description.referencesBańka A., 1995, Jakość życia w psychologicznym doświadczeniu codzienności związanym z rozwojem zawodowym, pracą i bezrobociem, [w:] Pomiar i poczucie jakości życia u aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych, (red.) A. Bańka, R. Derbis, Poznań–Częstochowa.pl
dc.description.referencesBarczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., 2014, Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska”, 4, 131–152.pl
dc.description.referencesCzapiński J., 2009, Diagnoza szkolna 2009: „Przemoc i inne problemy w polskiej szkole”, [w:] Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy” 2009, FORTE, Warszawa.pl
dc.description.referencesEgan G., 2002, Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, Zysk i S-ka, Poznań.pl
dc.description.referencesCzepiel A. P., 2013, Dlaczego należy zwiększyć efektywność doradztwa zawodowego w polskich szkołach?, Analiza Forum Obywatelskiego Rozwoju, 9.pl
dc.description.referencesCzerw M., Bielas K., 2020, Rola doradcy zawodowego w kształtowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej w opinii studentów, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 4 (111), 79–90. DOI: 10.34866/2s4a-0196.pl
dc.description.referencesDobrzyniak M., 2017, Rola i kompetencje doradcy edukacyjno-zawodowego w świetle teorii naukowych i europejskich standardów, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 93–102.pl
dc.description.referencesEpstein J. L., Sanders M. G., Simon B. S., Salinas K. C., Jansorn N. R., Van Voorhis F. L., 2002, School, family, and community partnerships: your handbook for action, London.pl
dc.description.referencesFederowicz M., Haman J., Herczyński J., Hernik K., Krawczyk-Radwan M., Wichrowski A., 2013, Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl
dc.description.referencesFlannery D. J., Todres J., Bradshaw C. P., Amar A. F., Graham S., Hatzenbuehler M., Masiello M., Moreno M., Sullivan R., Vaillancourt T., M Le Menestrel S., RivaraF., 2016, Bullying Prevention: a Summary of the Report of the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Prevention Science”, 17 (8), 1044–1053. https://doi.org/10.1007/s11121-016-0722-8.pl
dc.description.referencesGolberstein E., Wen H., Miller B. F., 2020, Coronavirus disease 2019(COVID-19) and mental health for children and adolescents, „Journal of the American Medical Association Pediatrics”, 17 4(9), 819–820. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2020.1456.pl
dc.description.referencesJankowiak B., Jaskulska S., Marciniak M., Klichowski M., 2022, Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic – postrzeganie możliwości uzyskania pomocy w szkole, „Horyzonty Wychowania”, 21 (57), 119–130, DOI: 10.35765/hw.2022.2157.12.pl
dc.description.referencesKargulowa A., 2005, Dyskurs w nurcie neopozytywistycznym: Optymalizacja startu zawodowego młodzieży, [w]: O teorii i praktyce poradnictwa, (red.) A. Kargulowa, Wydawnictwo PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKarmolińska-Jagodzik E., Marciniak M., 2015, Dependence on psychoactive substances – genesis, mechanisms, prevention and intervention, [w:] Educational and socio-cultural competences of contemporary teachers. Selected Issues, (red.) J. Pyżalski, 98–112, theqstudio.pl, Łódź.pl
dc.description.referencesKozielska J., 2015, Perspektywy i nowe rozwiązania w doradztwie zawodowym. Coaching jako narzędzie pracy doradców zawodowych w kontekście idei lifelong learningu, „Studia Edukacyjne”, nr 37, s. 169–192. DOI: 10.14746/se.2015.37.11.pl
dc.description.referencesKozielska J., 2018, Wybory edukacyjno-zawodowe uczniów gimnazjów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście kondycji doradztwa zawodowego, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 20, s. 123–141. DOI: 10.14746/ikps.2018.20.06.pl
dc.description.referencesKukla D., 2016, System poradnictwa zawodowego a kształtowanie się przyszłości edukacyjno-zawodowej młodzieży, [w:] Poradnictwo zawodowe w szkole – ku możliwościom przeciw ograniczeniom, (red.) M. Wolan-Nowakowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 32–44.pl
dc.description.referencesLiu I., Wang L., Ren J., Liu Ch., 2017, Promotion/prevention focus and creative performance: Is it moderated by evaluative stress?, „Personality and Individual Differen ces”, 105, 185–193. DOI: 10.1016/j.paid.2016.09.054pl
dc.description.referencesŁukaszewicz A., Sołtysińska G., 2003, Szkolny doradca zawodowy – projekt KOWEZiU, Warszawa.pl
dc.description.referencesMarciniak M., 2015, Psycholog w szkole – postulaty a codzienność szkolna, [w:] Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne, (red.). A. Ćwikliński, M. Przybyła, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesMysior R., 2015, Ewolucja szkolnego doradztwa zawodowego w ocenie uczniów i studentów, „Problemy Współczesnej Pedagogiki”, 1 (1), 71–83.pl
dc.description.referencesMyszka-Strychalska L., 2016, Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.pl
dc.description.referencesNawój-Połoczańska J., 2021, Relacje krajowego i unijnego modelu doradztwa zawodowego, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 40 (3), 235–249. DOI: 10.17951/lrp.2021.40.3.235-249.pl
dc.description.referencesPyżalski J., 2021, Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, 20 (2), 92–115.pl
dc.description.referencesSkłodowski H., 2007, Zintegrowane instytucjonalne poradnictwo zawodowe – wyzwanie i potrzeba, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.pl
dc.description.referencesStanding G., 2014, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Wydawnictwo PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSuchar M., 2010, Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl
dc.description.referencesSuchorab A., 2012, Wpływ zadań z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego realizowanych w szkole ponadgimnazjalnej na wybory edukacyjno-zawodowe studentów, „Szkoła – Zawód – Praca”, 3, 108–116.pl
dc.description.referencesSurzykiewicz J., 2019, Agresja i przemoc w szkole, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzempruch, J., 2021, Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży – konteksty społeczne, szkolne i formalnoprawne, „Resocjalizacja Polska”, 22, 45–59. https://doi.org/10.22432/rp.388.pl
dc.description.referencesSzydlik-Leszczyńska A., 2012, Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Wybrane uwarunkowania, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesWawryk L., 2015, Teoretyczne podstawy konstruowania programów profilaktycznych w szkole, [w:] Wyzwania i dylematy edukacyjno-zawodowe, t. 2, (red.) E. Baron-Polańska, A. Klementowska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.pl
dc.description.referencesWiśniewski I., 2013, Doradztwo zawodowe jako kluczowy element procesu kształtowania pracownika zdolnego do reorientacji zawodowej w nowym systemie kształcenia zawodowego, „Studia Ekonomiczne”, Społeczno-ekonomiczne problemy rynku pracy, 161, 221–229.pl
dc.description.referencesWoolf S., Husten C., Lewin L., Marks J., Fielding J., Sanchez E., 2009, The Economic Argumentfor Disease Prevention: Distinguishing Between Value and Savings, „A Prevention Policy Paper Commissioned by Partnership for Prevention”, February.pl
dc.description.referencesRezner A., Rezner W., Kosecka J., 2013, Edukator zdrowia w podstawowej opiece zdrowotnej jako szansa na podniesienie poziomu promocji zdrowia i profilaktyki w Polsce, „Problemy Higieny Epidemiologii” 2013, 94 (3), 407–412.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 325). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000325.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).pl
dc.description.referencesGlossary: Young people neither in employment nor in education and training (NEET), https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Young_people_neither_in_employment_nor_in_education_and_training_(NEET) (dostęp: 17.03.2022).pl
dc.description.referencesISE Reports, https://ise.org.uk/page/ISEPublications (dostęp: 04.01.2022).pl
dc.description.referencesMinisterstwo Edukacji i Nauki, 2021, Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Ministerstwo Edukacji i Nauki, Warszawa, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022 (dostęp: 12.02.2022).pl
dc.description.referencesNauczyciele wg obowiązków i województw w osobach i etatach w roku szkolnym 2020/2021, 1 lipca 2021, Serwis Rzeczpospolitej Polskiej, https://dane.gov.pl/pl/dataset/811,nauczyciele-w-osobach-i-etatach/resource/31194/table?page=1&per_page=20&q=&sort= (dostęp: 14.03.2022).pl
dc.description.referencesPodwójcic K., 2015, Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/raporty/ibe-ee-raport-diagnoza-stanu-doradztwa.pdf (dostęp: 13.03.2022).pl
dc.description.referencesStan doradztwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych w województwie wielkopolskim, https://wuppoznan.praca.gov.pl/documents/161065/4567343/Stan%20doradztwa%20zawodowego%20w%20szko%C5%82ach%20ponadgimnazjalnych%20w%20wojew%C3%B3dztwie%20wielkopolskim.pdf/ed5538a6-22b8-495e-aee4-06a4345cf74c?t=1491212252980 (dostęp: 13.03.2022).pl
dc.description.referencesSzkoły i uczniowie w roku szkolnym 2020/2021 według organów prowadzących i województw, stan na 30 września 2020 r., 1 lipca 2021, Serwis Rzeczpospolitej Polskiej, https://dane.gov.pl/pl/dataset/212,szkoy-i-uczniowie-wedug-organow-prowadzacych/resource/31168/table?page=36&per_page=20&q=&sort= (dostęp: 14.03.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage445pl
dc.description.lastpage469pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-5496-2139-
dc.identifier.orcid0000-0003-2973-1379-
dc.identifier.orcid0000-0002-7579-6715-
dc.identifier.orcid0000-0002-9319-7767-
dc.identifier.orcid0000-0001-7470-1473-
dc.identifier.orcid0000-0002-6528-9680-
dc.identifier.orcid0000-0002-3454-7894-
dc.identifier.orcid0000-0002-7614-6095-
dc.identifier.orcid0000-0002-7131-626X-
dc.identifier.orcid0000-0001-5646-7118-
dc.identifier.orcid0000-0001-5640-1784-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons