Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19215Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Kanclerz, Bożena | - |
| dc.contributor.author | Myszka-Strychalska, Lucyna | - |
| dc.contributor.author | Buchnat, Marzena | - |
| dc.contributor.author | Chmura-Rutkowska, Iwona | - |
| dc.contributor.author | Cybal-Michlska, Agnieszka | - |
| dc.contributor.author | Cytlak, Izabela | - |
| dc.contributor.author | Jaskulska, Sylwia | - |
| dc.contributor.author | Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka | - |
| dc.contributor.author | Marciniak, Mateusz | - |
| dc.contributor.author | Szafran, Joanna | - |
| dc.contributor.author | Wawrzyniak-Beszterda, Renata | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-07T11:24:09Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-07T11:24:09Z | - |
| dc.date.issued | 2022 | - |
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 445-469 | pl |
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19215 | - |
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
| dc.description.abstract | Celem artykułu jest ukazanie wyników badań prowadzonych wśród uczniów i uczennic poznańskich szkół podstawowych i średnich miasta Poznania w kontekście ich opinii i poglądów na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz poradnictwa edukacyjno-zawodowego. Analizując wyniki badań oraz odnosząc się do rozstrzygnięć teoretycznych i danych zastanych, autorzy artykułu próbują wskazać także na istotne potrzeby w zakresie zmian systemowych i organizacyjnych, które mogą przyczynić się do wzrostu efektywności świadczonego wsparcia, działań edukacyjnych i profilaktycznych w szkołach. | pl |
| dc.description.abstract | The aim of the article is to present the results of surveys conducted among male and female students of primary and secondary schools in Poznań in the context of their opinions and views on psychological and pedagogical assistance as well as educational and vocational guidance. Analyzing the results of the study and referring to the theoretical solutions and found data, the authors of the article also try to indicate the important needs for systemic and organizational changes that may contribute to an increase in the effectiveness of the provided support, educational and preventive activities at schools. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| dc.subject | pomoc psychologiczno-pedagogiczna | pl |
| dc.subject | doradztwo zawodowe | pl |
| dc.subject | profilaktyka | pl |
| dc.subject | psychological and pedagogical assistance | pl |
| dc.subject | career guidance | pl |
| dc.subject | prevention | pl |
| dc.title | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkołach jako niezbędne elementy profilaktyki uniwersalnej. Egzemplifikacje badawcze i zalecenia do projektowania działań edukacyjnych i profilaktycznych. Poznańskie badania oświatowe 2021 | pl |
| dc.title.alternative | Psychological and pedagogical help as well as educational and vocational counseling in schools as necessary elements of universal prophylaxis. Research examples and recommendations for the design of educational and preventive activities. Poznan City Educational Research 2021 | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2022.24.27 | - |
| dc.description.Email | Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Marzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Agnieszka Cybal-Michlska: aga-cm@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Sylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.com | pl |
| dc.description.Email | Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Mateusz Marciniak: mateusz.marciniak@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Renata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Agnieszka Cybal-Michlska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.Affiliation | Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.references | Amstrong M., 2005, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wolters Kluwer, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Bańka A., 1995, Jakość życia w psychologicznym doświadczeniu codzienności związanym z rozwojem zawodowym, pracą i bezrobociem, [w:] Pomiar i poczucie jakości życia u aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych, (red.) A. Bańka, R. Derbis, Poznań–Częstochowa. | pl |
| dc.description.references | Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., 2014, Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska”, 4, 131–152. | pl |
| dc.description.references | Czapiński J., 2009, Diagnoza szkolna 2009: „Przemoc i inne problemy w polskiej szkole”, [w:] Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy” 2009, FORTE, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Egan G., 2002, Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, Zysk i S-ka, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Czepiel A. P., 2013, Dlaczego należy zwiększyć efektywność doradztwa zawodowego w polskich szkołach?, Analiza Forum Obywatelskiego Rozwoju, 9. | pl |
| dc.description.references | Czerw M., Bielas K., 2020, Rola doradcy zawodowego w kształtowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej w opinii studentów, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 4 (111), 79–90. DOI: 10.34866/2s4a-0196. | pl |
| dc.description.references | Dobrzyniak M., 2017, Rola i kompetencje doradcy edukacyjno-zawodowego w świetle teorii naukowych i europejskich standardów, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 93–102. | pl |
| dc.description.references | Epstein J. L., Sanders M. G., Simon B. S., Salinas K. C., Jansorn N. R., Van Voorhis F. L., 2002, School, family, and community partnerships: your handbook for action, London. | pl |
| dc.description.references | Federowicz M., Haman J., Herczyński J., Hernik K., Krawczyk-Radwan M., Wichrowski A., 2013, Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Flannery D. J., Todres J., Bradshaw C. P., Amar A. F., Graham S., Hatzenbuehler M., Masiello M., Moreno M., Sullivan R., Vaillancourt T., M Le Menestrel S., RivaraF., 2016, Bullying Prevention: a Summary of the Report of the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Prevention Science”, 17 (8), 1044–1053. https://doi.org/10.1007/s11121-016-0722-8. | pl |
| dc.description.references | Golberstein E., Wen H., Miller B. F., 2020, Coronavirus disease 2019(COVID-19) and mental health for children and adolescents, „Journal of the American Medical Association Pediatrics”, 17 4(9), 819–820. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2020.1456. | pl |
| dc.description.references | Jankowiak B., Jaskulska S., Marciniak M., Klichowski M., 2022, Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic – postrzeganie możliwości uzyskania pomocy w szkole, „Horyzonty Wychowania”, 21 (57), 119–130, DOI: 10.35765/hw.2022.2157.12. | pl |
| dc.description.references | Kargulowa A., 2005, Dyskurs w nurcie neopozytywistycznym: Optymalizacja startu zawodowego młodzieży, [w]: O teorii i praktyce poradnictwa, (red.) A. Kargulowa, Wydawnictwo PWN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Karmolińska-Jagodzik E., Marciniak M., 2015, Dependence on psychoactive substances – genesis, mechanisms, prevention and intervention, [w:] Educational and socio-cultural competences of contemporary teachers. Selected Issues, (red.) J. Pyżalski, 98–112, theqstudio.pl, Łódź. | pl |
| dc.description.references | Kozielska J., 2015, Perspektywy i nowe rozwiązania w doradztwie zawodowym. Coaching jako narzędzie pracy doradców zawodowych w kontekście idei lifelong learningu, „Studia Edukacyjne”, nr 37, s. 169–192. DOI: 10.14746/se.2015.37.11. | pl |
| dc.description.references | Kozielska J., 2018, Wybory edukacyjno-zawodowe uczniów gimnazjów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście kondycji doradztwa zawodowego, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 20, s. 123–141. DOI: 10.14746/ikps.2018.20.06. | pl |
| dc.description.references | Kukla D., 2016, System poradnictwa zawodowego a kształtowanie się przyszłości edukacyjno-zawodowej młodzieży, [w:] Poradnictwo zawodowe w szkole – ku możliwościom przeciw ograniczeniom, (red.) M. Wolan-Nowakowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 32–44. | pl |
| dc.description.references | Liu I., Wang L., Ren J., Liu Ch., 2017, Promotion/prevention focus and creative performance: Is it moderated by evaluative stress?, „Personality and Individual Differen ces”, 105, 185–193. DOI: 10.1016/j.paid.2016.09.054 | pl |
| dc.description.references | Łukaszewicz A., Sołtysińska G., 2003, Szkolny doradca zawodowy – projekt KOWEZiU, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Marciniak M., 2015, Psycholog w szkole – postulaty a codzienność szkolna, [w:] Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne, (red.). A. Ćwikliński, M. Przybyła, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Mysior R., 2015, Ewolucja szkolnego doradztwa zawodowego w ocenie uczniów i studentów, „Problemy Współczesnej Pedagogiki”, 1 (1), 71–83. | pl |
| dc.description.references | Myszka-Strychalska L., 2016, Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Nawój-Połoczańska J., 2021, Relacje krajowego i unijnego modelu doradztwa zawodowego, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 40 (3), 235–249. DOI: 10.17951/lrp.2021.40.3.235-249. | pl |
| dc.description.references | Pyżalski J., 2021, Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, 20 (2), 92–115. | pl |
| dc.description.references | Skłodowski H., 2007, Zintegrowane instytucjonalne poradnictwo zawodowe – wyzwanie i potrzeba, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź. | pl |
| dc.description.references | Standing G., 2014, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Wydawnictwo PWN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Suchar M., 2010, Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Suchorab A., 2012, Wpływ zadań z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego realizowanych w szkole ponadgimnazjalnej na wybory edukacyjno-zawodowe studentów, „Szkoła – Zawód – Praca”, 3, 108–116. | pl |
| dc.description.references | Surzykiewicz J., 2019, Agresja i przemoc w szkole, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Szempruch, J., 2021, Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży – konteksty społeczne, szkolne i formalnoprawne, „Resocjalizacja Polska”, 22, 45–59. https://doi.org/10.22432/rp.388. | pl |
| dc.description.references | Szydlik-Leszczyńska A., 2012, Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Wybrane uwarunkowania, Wydawnictwo Difin, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Wawryk L., 2015, Teoretyczne podstawy konstruowania programów profilaktycznych w szkole, [w:] Wyzwania i dylematy edukacyjno-zawodowe, t. 2, (red.) E. Baron-Polańska, A. Klementowska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra. | pl |
| dc.description.references | Wiśniewski I., 2013, Doradztwo zawodowe jako kluczowy element procesu kształtowania pracownika zdolnego do reorientacji zawodowej w nowym systemie kształcenia zawodowego, „Studia Ekonomiczne”, Społeczno-ekonomiczne problemy rynku pracy, 161, 221–229. | pl |
| dc.description.references | Woolf S., Husten C., Lewin L., Marks J., Fielding J., Sanchez E., 2009, The Economic Argumentfor Disease Prevention: Distinguishing Between Value and Savings, „A Prevention Policy Paper Commissioned by Partnership for Prevention”, February. | pl |
| dc.description.references | Rezner A., Rezner W., Kosecka J., 2013, Edukator zdrowia w podstawowej opiece zdrowotnej jako szansa na podniesienie poziomu promocji zdrowia i profilaktyki w Polsce, „Problemy Higieny Epidemiologii” 2013, 94 (3), 407–412. | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280). | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 325). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000325. | pl |
| dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082). | pl |
| dc.description.references | Glossary: Young people neither in employment nor in education and training (NEET), https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Young_people_neither_in_employment_nor_in_education_and_training_(NEET) (dostęp: 17.03.2022). | pl |
| dc.description.references | ISE Reports, https://ise.org.uk/page/ISEPublications (dostęp: 04.01.2022). | pl |
| dc.description.references | Ministerstwo Edukacji i Nauki, 2021, Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Ministerstwo Edukacji i Nauki, Warszawa, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022 (dostęp: 12.02.2022). | pl |
| dc.description.references | Nauczyciele wg obowiązków i województw w osobach i etatach w roku szkolnym 2020/2021, 1 lipca 2021, Serwis Rzeczpospolitej Polskiej, https://dane.gov.pl/pl/dataset/811,nauczyciele-w-osobach-i-etatach/resource/31194/table?page=1&per_page=20&q=&sort= (dostęp: 14.03.2022). | pl |
| dc.description.references | Podwójcic K., 2015, Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/raporty/ibe-ee-raport-diagnoza-stanu-doradztwa.pdf (dostęp: 13.03.2022). | pl |
| dc.description.references | Stan doradztwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych w województwie wielkopolskim, https://wuppoznan.praca.gov.pl/documents/161065/4567343/Stan%20doradztwa%20zawodowego%20w%20szko%C5%82ach%20ponadgimnazjalnych%20w%20wojew%C3%B3dztwie%20wielkopolskim.pdf/ed5538a6-22b8-495e-aee4-06a4345cf74c?t=1491212252980 (dostęp: 13.03.2022). | pl |
| dc.description.references | Szkoły i uczniowie w roku szkolnym 2020/2021 według organów prowadzących i województw, stan na 30 września 2020 r., 1 lipca 2021, Serwis Rzeczpospolitej Polskiej, https://dane.gov.pl/pl/dataset/212,szkoy-i-uczniowie-wedug-organow-prowadzacych/resource/31168/table?page=36&per_page=20&q=&sort= (dostęp: 14.03.2022). | pl |
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
| dc.description.number | 24 | pl |
| dc.description.firstpage | 445 | pl |
| dc.description.lastpage | 469 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-5496-2139 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0003-2973-1379 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-7579-6715 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-9319-7767 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0001-7470-1473 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-6528-9680 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-3454-7894 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-7614-6095 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-7131-626X | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0001-5646-7118 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0001-5640-1784 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_B_Kanclerz_L_Myszka_Strychalska_M_Buchnat_et_al_Pomoc_ psychologiczno_pedagogiczna_ i_doradztwo.pdf | 441,36 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_B_Kanclerz_L_Myszka_Strychalska_M_Buchnat_et_al_Psychological_and_pedagogical_help.pdf | 307,16 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
