Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19213| Tytuł: | (Nie) dobra szkoła? Obraz współczesnej szkoły w opiniach uczniów i uczennic – kierunki zmian. Poznańskie badania oświatowe 2021 |
| Inne tytuły: | (Not) a good school? Image of contemporary school in students’ opinions – directions of future changes. Poznań Educational Research 2021 |
| Autorzy: | Cytlak, Izabela Szafran, Joanna Cwojdzińska, Anna Buchnat, Marzena Chmura-Rutkowska, Iwona Cybal-Michalska, Agnieszka Jaskulska, Sylwia Kanclerz, Bożena Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka Marciniak, Mateusz Myszka-Strychalska, Lucyna Wawrzyniak-Beszterda, Renata |
| Słowa kluczowe: | wizja szkoły szkoła zaangażowana relacje nauczyciel–uczeń wsparcie zmiana nvolved school relations teacher–student school vision support change |
| Data wydania: | 2022 |
| Data dodania: | 7-lis-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s.427-444 |
| Abstrakt: | Zasadniczym celem niniejszego artykułu jest ukazanie obrazu współczesnej szkoły, widzianej oczami uczniów i uczennic biorących udział w badaniu realizowanym w ramach projektu „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, koordynowanego przez miejski Wydział Oświaty. Celem badań było poznanie doświadczeń i opinii uczniów i uczennic poznańskich szkół oraz określenie, w jakim stopniu są to doświadczenia sprzyjające pozytywnej adaptacji i zbadanie, jakie czynniki te doświadczenia różnicują. W badaniu wzięło udział 1043 uczniów i uczennic, ostatecznie z uwagi na braki danych w analizie zmiennych interesujących z punktu widzenia tej publikacji, uwzględniono 936 ankiet. W opracowaniu wzięto pod uwagę zmienne płci, etap kształcenia, miejsce zamieszkania badanych oraz uzyskaną przez nich średnią ocen.
Założeniem autorów było, że powyższe zmienne mogę mieć związek ze sposobem postrzegania oraz doświadczania środowiska szkolnego oraz stawianych mu wymagań. Opracowany fragment badań miał dać odpowiedź na pytanie jakiej szkoły chcą młodzi ludzie, wskazując
jakie obszary uważają za deficytowe i wymagające zmian. The main purpose of this article is to present the image of contemporary school, seen through the eyes of students participating in the survey carried out as a part of the project “Educational Policy of the City of Poznań 2030”, coordinated by the City Department of Education. The purpose of the study was to learn about the experiences and opinions of male and female students of Poznań schools and to determine the extent in which these experiences facilitate adaptation process and to examine factors which may differentiate the outcomes. A total of 1043 male and female students participated in the study; ultimately, due to missing data, 936 surveys were included. The study took into account the variables of gender, stage of education, place of residence of the respondents and the mean grades obtained by them during the previous school year. The authors’ assumption was that these variables may be relevant to the way the respondents perceive and experience the school environment as well as their expectations. The research meant to give an answer to the question what kind of school young people want, indicating areas they consider to be deficient and in need of change. |
| Afiliacja: | Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Anna Cwojdzińska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Agnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
| E-mail: | Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl Marzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.pl Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl Agnieszka Cybal-Michalska: aga-cm@amu.edu.pl Sylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.com Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl Mateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.pl Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl Renata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.pl |
| Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19213 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2022.24.26 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6528-9680 0000-0001-5646-7118 brakorcid 0000-0002-7579-6715 0000-0002-9319-7767 0000-0001-7470-1473 0000-0002-3454-7894 0000-0002-5496-2139 0000-0002-7614-6095 0000-0002-7131-626X 0000-0003-2973-1379 0000-0001-5640-1784 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_I_Cytlak_J_Szafran_A_Cwojdzinska_et_al_Nie_dobra_szkola_Obraz_wspolczesnej_szkoly.pdf | 170,75 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_I_Cytlak_J_Szafran_A_Cwojdzinska_et_al_Not_a_good_school.pdf | 165,96 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
