REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19213
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCytlak, Izabela-
dc.contributor.authorSzafran, Joanna-
dc.contributor.authorCwojdzińska, Anna-
dc.contributor.authorBuchnat, Marzena-
dc.contributor.authorChmura-Rutkowska, Iwona-
dc.contributor.authorCybal-Michalska, Agnieszka-
dc.contributor.authorJaskulska, Sylwia-
dc.contributor.authorKanclerz, Bożena-
dc.contributor.authorKozłowska-Rajewicz, Agnieszka-
dc.contributor.authorMarciniak, Mateusz-
dc.contributor.authorMyszka-Strychalska, Lucyna-
dc.contributor.authorWawrzyniak-Beszterda, Renata-
dc.date.accessioned2025-11-07T10:10:49Z-
dc.date.available2025-11-07T10:10:49Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s.427-444pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19213-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractZasadniczym celem niniejszego artykułu jest ukazanie obrazu współczesnej szkoły, widzianej oczami uczniów i uczennic biorących udział w badaniu realizowanym w ramach projektu „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, koordynowanego przez miejski Wydział Oświaty. Celem badań było poznanie doświadczeń i opinii uczniów i uczennic poznańskich szkół oraz określenie, w jakim stopniu są to doświadczenia sprzyjające pozytywnej adaptacji i zbadanie, jakie czynniki te doświadczenia różnicują. W badaniu wzięło udział 1043 uczniów i uczennic, ostatecznie z uwagi na braki danych w analizie zmiennych interesujących z punktu widzenia tej publikacji, uwzględniono 936 ankiet. W opracowaniu wzięto pod uwagę zmienne płci, etap kształcenia, miejsce zamieszkania badanych oraz uzyskaną przez nich średnią ocen. Założeniem autorów było, że powyższe zmienne mogę mieć związek ze sposobem postrzegania oraz doświadczania środowiska szkolnego oraz stawianych mu wymagań. Opracowany fragment badań miał dać odpowiedź na pytanie jakiej szkoły chcą młodzi ludzie, wskazując jakie obszary uważają za deficytowe i wymagające zmian.pl
dc.description.abstractThe main purpose of this article is to present the image of contemporary school, seen through the eyes of students participating in the survey carried out as a part of the project “Educational Policy of the City of Poznań 2030”, coordinated by the City Department of Education. The purpose of the study was to learn about the experiences and opinions of male and female students of Poznań schools and to determine the extent in which these experiences facilitate adaptation process and to examine factors which may differentiate the outcomes. A total of 1043 male and female students participated in the study; ultimately, due to missing data, 936 surveys were included. The study took into account the variables of gender, stage of education, place of residence of the respondents and the mean grades obtained by them during the previous school year. The authors’ assumption was that these variables may be relevant to the way the respondents perceive and experience the school environment as well as their expectations. The research meant to give an answer to the question what kind of school young people want, indicating areas they consider to be deficient and in need of change.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectwizja szkołypl
dc.subjectszkoła zaangażowanapl
dc.subjectrelacje nauczyciel–uczeńpl
dc.subjectwsparciepl
dc.subjectzmianapl
dc.subjectnvolved schoolpl
dc.subjectrelations teacher–studentpl
dc.subjectschool visionpl
dc.subjectsupportpl
dc.subjectchangepl
dc.title(Nie) dobra szkoła? Obraz współczesnej szkoły w opiniach uczniów i uczennic – kierunki zmian. Poznańskie badania oświatowe 2021pl
dc.title.alternative(Not) a good school? Image of contemporary school in students’ opinions – directions of future changes. Poznań Educational Research 2021pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.26-
dc.description.EmailIzabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.plpl
dc.description.EmailJoanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMarzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.plpl
dc.description.EmailAgnieszka Cybal-Michalska: aga-cm@amu.edu.plpl
dc.description.EmailSylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.compl
dc.description.EmailBożena Kanclerz: b.k@amu.edu.plpl
dc.description.EmailAgnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.plpl
dc.description.EmailMateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.plpl
dc.description.EmailLucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.plpl
dc.description.EmailRenata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationIzabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationJoanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAnna Cwojdzińska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMarzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationIwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationSylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationBożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationAgnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationMateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationLucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.AffiliationRenata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBlanchard K., Finch F., 2021, Kluczowe umiejętności w zakresie współpracy dla wyników: jednominutowy manager, [w:] Przywództwo wyższego stopnia, (red.) K. Blanchard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBrzezińska A. I., Czub T., 2013, Zaufanie społeczne jako wyzwanie i ratunek dla polskiego systemu edukacji, „Nauka”, 1.pl
dc.description.referencesCytlak I., Jarmużek J., 2018, Szanse i zagrożenia zarządzania różnorodnością w świetle migracji, „Zarządzanie Publiczne”, 1 (41), 147–157.pl
dc.description.referencesDubs R., 1994, Die Führung einer Schule. Leadership und Management, wyd. 1, SKV, Stuttgart.pl
dc.description.referencesDurlak J. A., Weissberg R. P., Pachan M., 2010, A Meta-Analysis of After-School Programs That Seek to Promote Personal and Social Skills in Children and Adolescents, „American Journal of Community Psychology”, 45 (3–4), 294–309.pl
dc.description.referencesDurlak J. A., Weissberg R. P., Dymnicki A. B., Taylor R. D., Schellinger K. B., 2011, The impact of enhacing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions, „Child Development”, 82 (1), 405–432.pl
dc.description.referencesEdukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, 1998, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO, Warszawa.pl
dc.description.referencesElsner D., 2003, Co to jest ucząca się organizacja?, [w:] Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, (red.) D. Elsner, Mentor, Chorzów.pl
dc.description.referencesJabłoński S., Wojciechowska J., 2013, Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji, „Studia Edukacyjne” 27.pl
dc.description.referencesOtręba R., 2014, Klimat szkolny w perspektywie badań międzynarodowych szkół grupy wyszehradzkiej, [w:] Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, (red.) G. Mazurkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesPetlák E., 2007, Klimat szkoły, klimat klasy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl
dc.description.referencesPrzyszczypkowski K., 2010, Polityka oświatowa samorządów, Studia Biura Analiz Sejmowych, 2 (22).pl
dc.description.referencesPrzyszczypkowski K., Brzezińska A. I., Solarczyk-Ambrozik E., 2006, Polityka oświatowa dla Poznania, założenia, diagnoza i kierunki zmian, Urząd Miasta Poznania, Poznań.pl
dc.description.referencesRyan R. M., Deci E. L., 2000, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, „American Psychologist”, 55.pl
dc.description.referencesSmykowski B., 2012, Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesSzafran J., 2019, Szkolni protagoniści. Predyspozycje i kompetencje kierownicze, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesŚmietańska J., 2016, Talent menedżerski w oświacie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesWalczak D., 2018, Prestiż zawodu a kompetencje nauczycieli, [w:] Kompetencje przyszłości, (red.) S. Kwiatkowski, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage427pl
dc.description.lastpage444pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-6528-9680-
dc.identifier.orcid0000-0001-5646-7118-
dc.identifier.orcidbrakorcid-
dc.identifier.orcid0000-0002-7579-6715-
dc.identifier.orcid0000-0002-9319-7767-
dc.identifier.orcid0000-0001-7470-1473-
dc.identifier.orcid0000-0002-3454-7894-
dc.identifier.orcid0000-0002-5496-2139-
dc.identifier.orcid0000-0002-7614-6095-
dc.identifier.orcid0000-0002-7131-626X-
dc.identifier.orcid0000-0003-2973-1379-
dc.identifier.orcid0000-0001-5640-1784-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons