REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19213
Tytuł: (Nie) dobra szkoła? Obraz współczesnej szkoły w opiniach uczniów i uczennic – kierunki zmian. Poznańskie badania oświatowe 2021
Inne tytuły: (Not) a good school? Image of contemporary school in students’ opinions – directions of future changes. Poznań Educational Research 2021
Autorzy: Cytlak, Izabela
Szafran, Joanna
Cwojdzińska, Anna
Buchnat, Marzena
Chmura-Rutkowska, Iwona
Cybal-Michalska, Agnieszka
Jaskulska, Sylwia
Kanclerz, Bożena
Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka
Marciniak, Mateusz
Myszka-Strychalska, Lucyna
Wawrzyniak-Beszterda, Renata
Słowa kluczowe: wizja szkoły
szkoła zaangażowana
relacje nauczyciel–uczeń
wsparcie
zmiana
nvolved school
relations teacher–student
school vision
support
change
Data wydania: 2022
Data dodania: 7-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s.427-444
Abstrakt: Zasadniczym celem niniejszego artykułu jest ukazanie obrazu współczesnej szkoły, widzianej oczami uczniów i uczennic biorących udział w badaniu realizowanym w ramach projektu „Polityka Oświatowa Miasta Poznania 2030”, koordynowanego przez miejski Wydział Oświaty. Celem badań było poznanie doświadczeń i opinii uczniów i uczennic poznańskich szkół oraz określenie, w jakim stopniu są to doświadczenia sprzyjające pozytywnej adaptacji i zbadanie, jakie czynniki te doświadczenia różnicują. W badaniu wzięło udział 1043 uczniów i uczennic, ostatecznie z uwagi na braki danych w analizie zmiennych interesujących z punktu widzenia tej publikacji, uwzględniono 936 ankiet. W opracowaniu wzięto pod uwagę zmienne płci, etap kształcenia, miejsce zamieszkania badanych oraz uzyskaną przez nich średnią ocen. Założeniem autorów było, że powyższe zmienne mogę mieć związek ze sposobem postrzegania oraz doświadczania środowiska szkolnego oraz stawianych mu wymagań. Opracowany fragment badań miał dać odpowiedź na pytanie jakiej szkoły chcą młodzi ludzie, wskazując jakie obszary uważają za deficytowe i wymagające zmian.
The main purpose of this article is to present the image of contemporary school, seen through the eyes of students participating in the survey carried out as a part of the project “Educational Policy of the City of Poznań 2030”, coordinated by the City Department of Education. The purpose of the study was to learn about the experiences and opinions of male and female students of Poznań schools and to determine the extent in which these experiences facilitate adaptation process and to examine factors which may differentiate the outcomes. A total of 1043 male and female students participated in the study; ultimately, due to missing data, 936 surveys were included. The study took into account the variables of gender, stage of education, place of residence of the respondents and the mean grades obtained by them during the previous school year. The authors’ assumption was that these variables may be relevant to the way the respondents perceive and experience the school environment as well as their expectations. The research meant to give an answer to the question what kind of school young people want, indicating areas they consider to be deficient and in need of change.
Afiliacja: Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Anna Cwojdzińska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Cybal-Michalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
E-mail: Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl
Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl
Marzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.pl
Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl
Agnieszka Cybal-Michalska: aga-cm@amu.edu.pl
Sylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.com
Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl
Mateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.pl
Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl
Renata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19213
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.26
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-6528-9680
0000-0001-5646-7118
brakorcid
0000-0002-7579-6715
0000-0002-9319-7767
0000-0001-7470-1473
0000-0002-3454-7894
0000-0002-5496-2139
0000-0002-7614-6095
0000-0002-7131-626X
0000-0003-2973-1379
0000-0001-5640-1784
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons