REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19210
Tytuł: Edukacja włączająca w prosie resocjalizacji podopiecznych Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych
Inne tytuły: Inclusive education in the process of rehabilitation of Youth Educational Centers’ wards
Autorzy: Łuczyński, Andrzej
Socha, Malwina
Słowa kluczowe: młodzież
inkluzja społeczna
edukacja włączająca
resocjalizacja
Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze
youth
social inclusion
inclusive education
rehabilitation
Youth Educational Centers
Data wydania: 2022
Data dodania: 7-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 405-425
Abstrakt: W artykule przedstawiono badania dotyczące edukacji włączającej, która jest realizowana w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW). Upowszechnianie się wśród młodzieży ambiwalentnych postaw i wartości, naraża ją na życiową destabilizację i niejednokrotnie prowadzi do niedostosowania społecznego. Edukacja włączająca wpisuje się w nowatorski sposób w organizację wszelkich oddziaływań resocjalizacyjnych, który uwzględnia różnorodność wychowanków i ma służyć szeroko rozumianej ich integracji społecznej i zapobieganiu ponownemu procesowi ich wykluczenia. Dzięki podjętym badaniom nieletni przebywający w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych mogli wyrazić swoje opinie na temat edukacji włączającej, w której aktualnie uczestniczą. Analiza danych z sondażu wykazała, iż podopieczni dostrzegają działania włączające prowadzone przez instytucje oraz wyrażają gotowość do zmiany swojego funkcjonowania. Z badań wynika, że istnieje zasadność skoordynowania współpracy pomiędzy rodzicami a placówkami oraz skierowanie większej uwagi na dbałość o atmosferę panującą w ośrodkach.
The studies concerning an inclusive education in Youth Educational Centers (YEC) are presented in the article. Exportion of ambivalent attitudes and values among youth makes them at risk of life destabilization, and often leads to social non-adjustment. The inclusive education fits into the organization of any rehabilitative actions in an innovative way, which takes diversity of wards into account. In a broad sense, it serves the idea of social integration and preservation against renewed social exclusion. Thanks to the studies that had been taken up, minors residing at Youth Educational Centers were able to express their opinions on the inclusive education they currently participate in. Analization of the survey data showed that wards notice the inclusive actions conducted by the institution, and that they express desire to change their past functioning. The research shows that legitimacy coordination of cooperation between parents and facilities exists, as well as directing more attention to caring for a good atmosphere in the centers.
Afiliacja: Andrzej Łuczyński - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Malwina Socha - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
E-mail: Andrzej Łuczyński: luczynski@kul.pl
Malwina Socha: malwina.socha@onet.eu
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19210
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.25
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-6409-3283
0000-0003-3775-6429
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons