REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19210
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁuczyński, Andrzej-
dc.contributor.authorSocha, Malwina-
dc.date.accessioned2025-11-07T08:30:02Z-
dc.date.available2025-11-07T08:30:02Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 405-425pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19210-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractW artykule przedstawiono badania dotyczące edukacji włączającej, która jest realizowana w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW). Upowszechnianie się wśród młodzieży ambiwalentnych postaw i wartości, naraża ją na życiową destabilizację i niejednokrotnie prowadzi do niedostosowania społecznego. Edukacja włączająca wpisuje się w nowatorski sposób w organizację wszelkich oddziaływań resocjalizacyjnych, który uwzględnia różnorodność wychowanków i ma służyć szeroko rozumianej ich integracji społecznej i zapobieganiu ponownemu procesowi ich wykluczenia. Dzięki podjętym badaniom nieletni przebywający w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych mogli wyrazić swoje opinie na temat edukacji włączającej, w której aktualnie uczestniczą. Analiza danych z sondażu wykazała, iż podopieczni dostrzegają działania włączające prowadzone przez instytucje oraz wyrażają gotowość do zmiany swojego funkcjonowania. Z badań wynika, że istnieje zasadność skoordynowania współpracy pomiędzy rodzicami a placówkami oraz skierowanie większej uwagi na dbałość o atmosferę panującą w ośrodkach.pl
dc.description.abstractThe studies concerning an inclusive education in Youth Educational Centers (YEC) are presented in the article. Exportion of ambivalent attitudes and values among youth makes them at risk of life destabilization, and often leads to social non-adjustment. The inclusive education fits into the organization of any rehabilitative actions in an innovative way, which takes diversity of wards into account. In a broad sense, it serves the idea of social integration and preservation against renewed social exclusion. Thanks to the studies that had been taken up, minors residing at Youth Educational Centers were able to express their opinions on the inclusive education they currently participate in. Analization of the survey data showed that wards notice the inclusive actions conducted by the institution, and that they express desire to change their past functioning. The research shows that legitimacy coordination of cooperation between parents and facilities exists, as well as directing more attention to caring for a good atmosphere in the centers.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectinkluzja społecznapl
dc.subjectedukacja włączającapl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectMłodzieżowe Ośrodki Wychowawczepl
dc.subjectyouthpl
dc.subjectsocial inclusionpl
dc.subjectinclusive educationpl
dc.subjectrehabilitationpl
dc.subjectYouth Educational Centerspl
dc.titleEdukacja włączająca w prosie resocjalizacji podopiecznych Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczychpl
dc.title.alternativeInclusive education in the process of rehabilitation of Youth Educational Centers’ wardspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.25-
dc.description.EmailAndrzej Łuczyński: luczynski@kul.plpl
dc.description.EmailMalwina Socha: malwina.socha@onet.eupl
dc.description.AffiliationAndrzej Łuczyński - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.AffiliationMalwina Socha - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBałandynowicz A., 2002, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl
dc.description.referencesBałchan A., Lasota M., 2010, Przewodnik streetworkera, Stowarzyszenie „PoMOC” dla Kobiet i Dzieci im. Marii Niepokalanej, Katowice–Opole.pl
dc.description.referencesBukowski M., Lubaś M., Nowak J., 2006, Zarządzanie przestrzenią. Globalizacja, etniczność, władza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesDobijański M., 2017, Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Wydawnictwa Cyfrowe Marlab IT, Siedlce.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006, Metody twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, 7.pl
dc.description.referencesKozdrowicz E., 2005, Wyjść naprzeciw, pedagog ulicy w perspektywie pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna”, 4.pl
dc.description.referencesKurzeja A., 2010, Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesŁuczyński A., 2016, Aktywność opiekuńczo-wychowawcza a zjawisko ekskluzji społecznej, [w:] Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań, (red.) A. Łuczyński, I. Gumińska-Sagan, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl
dc.description.referencesMelosik Z., 2007, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesPodgórska-Jachnik D., 2021, Raporty merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesPospiszyl I., 2010, Patologie społeczne, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesRubacha K., 2003, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, [w:] Pedagogika, (red.) Z. Kwieciński i B. Śliwerski, t. 1, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesStańkowski B., 2018, Efektywność resocjalizacji w salezjańskich Ośrodkach Wychowawczych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków.pl
dc.description.referencesSzczepaniak P., 2014, Inspiracje inkluzji społecznej dla resocjalizacji i penitencjarystyki, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, 24.pl
dc.description.referencesŚliwa S., 2013, Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 2003. Edukacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. 1, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl
dc.description.referencesWach T., 2014, Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych, Difin SA, Warszawa.pl
dc.description.referencesWach T., 2016, Systemowa oferta profilaktyczno-resocjalizacyjna wobec wybranych uwarunkowań i okoliczności rozwojowych, „Roczniki Pedagogiczne”, 4.pl
dc.description.referencesZacharuk T., 2010, Resocjalizacja w warunkach edukacji inkluzyjnej, „Resocjalizacja Polska”, 1.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, Dz.U.2015.1872.pl
dc.description.referencesBooth T., Ainscow M., 2011, Przewodnik po edukacji włączającej rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, https://www.olimpiadyspecjalne.pl/sites/default/files/olimpiadyspecjalne/simple-page/attachments/2012edukacjawlaczajaca.pdf (dostęp: 12.05.2022).pl
dc.description.referencesEuropejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, 2009, Wielokulturowość a Edukacja Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, Odense, Dania: Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, https://www.european-agency.org/sites/default/files/multicultural-diversity-and-special-ne eds-education_Multicultural-Diversity-PL.pdf (dostęp: 12.05.2022).pl
dc.description.referencesEuropejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, 2011, Kluczowe zasady służące promocji jakości w edukacji włączającej – Zalecenia praktyczne, Odense, Denmark: Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami, https://www.european-agency.org/sites/default/files/key-principles-for-promoting-quality-in-inclusive-education-recommendations-for-practice_keyprinciples-rec-PL.pdf (dostęp: 12.05.2022).pl
dc.description.referencesEuropejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, 2017. Podnoszenie Osiągnięć Wszystkich Uczniów w Edukacji Włączającej: Końcowy raport podsumowujący. (V.J. Donnelly, A. Kefallinou, red.). Odense, Dania, https://www.european-agency.org/sites/default/files/ra-summary-pl.pdf (dostęp 12.05.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage405pl
dc.description.lastpage425pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0001-6409-3283-
dc.identifier.orcid0000-0003-3775-6429-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons