REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19192
Tytuł: Klinika Penitencjarna jako projekt efektywnej edukacji akademickiej – doświadczenia uczenia się w retrospekcji
Inne tytuły: Penitentiary Clinic as the project of effective academic education – learning experiences through retrospective
Autorzy: Żeromska-Charlińska, Joanna
Słowa kluczowe: klinika penitencjarna
uczenie się przez doświadczenie
absolwent resocjalizacji
penitentiary clinic
learning through experience
rehabilitation graduate
Data wydania: 2022
Data dodania: 5-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 257-273
Abstrakt: Ciekawość poznawczą wzbudza problematyka alternatywnych przestrzeni edukacyjnych studentów jako doświadczenia stymulującego podmiotowe uczenie się i kształcącego umiejętność samodzielnego uczenia się. Szczególnego znaczenia nabiera refleksyjnie pogłębiony, świadomy namysł absolwentów resocjalizacji, zatrudnionych w jednostkach penitencjarnych nad sensem ich udziału w projekcie Kliniki Penitencjarnej w aspekcie pedagogicznej kondycji zawodowej. Aby dokonać analizy potencjalnych korzyści dla przyszłych praktyków penitencjarnych, szeroko rozumianej kadry penitencjarnej, celem prowadzonych badań uczyniono próbę interpretacji doświadczeń uczenia się, oczekiwań wobec transmisji specjalistycznej, unikatowej wiedzy wypełniającej pewne luki aktualnych problemów więziennictwa, możliwości niwelowania totalnego charakteru więzienia, poprzez retrospektywną konfrontację. Prezentowane badania stanowią część szerszego projektu do dalszych analiz dokonanych z perspektywy personelu penitencjarnego, a tym samym do przekraczania ograniczeń edukacji akademickiej wynikających z przyzwyczajeń prowadzących do ustanowienia opozycji między teorią a praktyką pedagogiczną. Badania wpisują się w dyskurs dotyczący przygotowania do zawodu studentów resocjalizacji w procesie możliwości alternatywnego kształcenia praktycznego. Interpretatywna perspektywa badań pozwoliła na ujęcie badanych jako niepowtarzalnych, konstruktywnych, refleksyjnych, podejmujących efektywne działania praktyczne.
Cognitive curiosity is aroused by the issue of the alternative educational areas of the students as the experience, encouraging subjective learning and forming ability for the autonomous learning. Particular importance gains reflective developed, deliberated reflection of the rehabilitation graduated, employed in the penitentiary, on the sense of their participation in the project of the Penitentiary Clinic, in the aspect of the pedagogical, professional condition. To make the analysis of the potential benefits for the future practitioners, the penitentiary staff in the broad sense, an attempt of the interpretation of the learning experiences, expectations relating to technical transmission, unique knowledge, filling some gaps of the present prison system’s problems, the possibilities of elimination the prison’s total nature, through retrospective confrontation, was the aim of the study. Presented research constitutes a part of the bigger project for further analysis, made in the perspective of the penitentiary staff, and therefore for the overstepping the constraints of the academic education, resulting from customs, leading to setting up the opposition between the theory and the pedagogical practice. The study fits into the discourse, concerning vocational skills of the rehabilitation students in the process of alternative, practical education. Interpretative perspective of the research allowed on consideration of the studied individuals as the unique, constructive, reflective, undertaking effective, practical activities.
Afiliacja: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
E-mail: joanna.charlinska@uwm.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19192
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.17
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-5921-5810
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons