Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19192Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Żeromska-Charlińska, Joanna | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-05T12:34:02Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-05T12:34:02Z | - |
| dc.date.issued | 2022 | - |
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 257-273 | pl |
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19192 | - |
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
| dc.description.abstract | Ciekawość poznawczą wzbudza problematyka alternatywnych przestrzeni edukacyjnych studentów jako doświadczenia stymulującego podmiotowe uczenie się i kształcącego umiejętność samodzielnego uczenia się. Szczególnego znaczenia nabiera refleksyjnie pogłębiony, świadomy namysł absolwentów resocjalizacji, zatrudnionych w jednostkach penitencjarnych nad sensem ich udziału w projekcie Kliniki Penitencjarnej w aspekcie pedagogicznej kondycji zawodowej. Aby dokonać analizy potencjalnych korzyści dla przyszłych praktyków penitencjarnych, szeroko rozumianej kadry penitencjarnej, celem prowadzonych badań uczyniono próbę interpretacji doświadczeń uczenia się, oczekiwań wobec transmisji specjalistycznej, unikatowej wiedzy wypełniającej pewne luki aktualnych problemów więziennictwa, możliwości niwelowania totalnego charakteru więzienia, poprzez retrospektywną konfrontację. Prezentowane badania stanowią część szerszego projektu do dalszych analiz dokonanych z perspektywy personelu penitencjarnego, a tym samym do przekraczania ograniczeń edukacji akademickiej wynikających z przyzwyczajeń prowadzących do ustanowienia opozycji między teorią a praktyką pedagogiczną. Badania wpisują się w dyskurs dotyczący przygotowania do zawodu studentów resocjalizacji w procesie możliwości alternatywnego kształcenia praktycznego. Interpretatywna perspektywa badań pozwoliła na ujęcie badanych jako niepowtarzalnych, konstruktywnych, refleksyjnych, podejmujących efektywne działania praktyczne. | pl |
| dc.description.abstract | Cognitive curiosity is aroused by the issue of the alternative educational areas of the students as the experience, encouraging subjective learning and forming ability for the autonomous learning. Particular importance gains reflective developed, deliberated reflection of the rehabilitation graduated, employed in the penitentiary, on the sense of their participation in the project of the Penitentiary Clinic, in the aspect of the pedagogical, professional condition. To make the analysis of the potential benefits for the future practitioners, the penitentiary staff in the broad sense, an attempt of the interpretation of the learning experiences, expectations relating to technical transmission, unique knowledge, filling some gaps of the present prison system’s problems, the possibilities of elimination the prison’s total nature, through retrospective confrontation, was the aim of the study. Presented research constitutes a part of the bigger project for further analysis, made in the perspective of the penitentiary staff, and therefore for the overstepping the constraints of the academic education, resulting from customs, leading to setting up the opposition between the theory and the pedagogical practice. The study fits into the discourse, concerning vocational skills of the rehabilitation students in the process of alternative, practical education. Interpretative perspective of the research allowed on consideration of the studied individuals as the unique, constructive, reflective, undertaking effective, practical activities. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| dc.subject | klinika penitencjarna | pl |
| dc.subject | uczenie się przez doświadczenie | pl |
| dc.subject | absolwent resocjalizacji | pl |
| dc.subject | penitentiary clinic | pl |
| dc.subject | learning through experience | pl |
| dc.subject | rehabilitation graduate | pl |
| dc.title | Klinika Penitencjarna jako projekt efektywnej edukacji akademickiej – doświadczenia uczenia się w retrospekcji | pl |
| dc.title.alternative | Penitentiary Clinic as the project of effective academic education – learning experiences through retrospective | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2022.24.17 | - |
| dc.description.Email | joanna.charlinska@uwm.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie | pl |
| dc.description.references | Bielecka J., 2012, Wywiad skoncentrowany na problemie, [w:] Słownik socjologii jakościowej, (red.) K. Konecki, P. Chomczyński, Difin, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Gromkowska-Melosik A., 2011, Edukacja i nierówność społeczna kobiet. Studium z dynamiki dostępu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Karłyk-Ćwik A., 2012, Pedagog resocjalizacyjny – osobowe i profesjonalne aspekty roli w świadomości studentów resocjalizacji, „Niepełnosprawność Półrocznik Naukowy”, 8. | pl |
| dc.description.references | Kolb D., 1986, Experiential learning: experience as the source of learning and development, Englewood Cliffs, Prentice Hall–New Jersey. | pl |
| dc.description.references | Kolb D., 1999, The Kolb Learning Style Inventory, Hay Group, V 3 Boston. | pl |
| dc.description.references | Krüger H. H., 2021, Metody badań w pedagogice, GWP, Gdańsk. | pl |
| dc.description.references | Kusztal J., Sztuka J., 2013, Kształcenie pedagogów resocjalizacji-doniesienia z badań, „Resocjalizacja Polska”, 5. | pl |
| dc.description.references | Ledzińska M., 2000, Uczenie się wykraczające poza warunkowanie, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, (red.) J. Strelau, GWP, Gdańsk. | pl |
| dc.description.references | Leśny A., 2014, Pedagogika przygody – konteksty teoretyczne, [w:] Outdoor i adventure education w Polsce, (red.) A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Melosik Z., 2020, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, [w:] Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, (red.) E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, UAM, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Kostera K., Krokosz E., 2022, Obraz kompetencji w Służbie Więziennej, [w:] Potencjał kadrowy Służby Więziennej w kontekście wykonywania zadań służbowych, (red.) M. Szewczyk, S. Grzesiak, DiG, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Mezirow J., 2009, An overview on transformative learning, [w:] Contemporary theories of learning, (red.) K. Illeris, Routledge, New York. | pl |
| dc.description.references | Miś L., 2008, Konstruktywizm/konstrukcjonizm w socjologii, pracy socjalnej i terapii [w:] Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach, „Zeszyty Pracy Socjalnej”, 14. | pl |
| dc.description.references | Mizerek H., 2021, Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Okólska K., 2017, Rzeczywistość więzienna w odbiorze studentów pedagogiki resocjalizacyjnej, „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, 94. | pl |
| dc.description.references | Perkowska-Klejman A., 2019, Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, APS, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Podruczny R., 2022, Proces prizonizacji funkcjonariuszy Służby Więziennej-adaptacyjne aspekty funkcjonowania personelu penitencjarnego w środowisku zawodowym, [w:] Potencjał kadrowy Służby Więziennej w kontekście wykonywania zadań służbowych, (red.) M. Szewczyk, S. Grzesiak, DiG, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Pritchard A., 2009, Ways of Learning. Learning Theories and Learning Styles in the Classroom, Routledge, Taylor & Francis Group, London–New York. | pl |
| dc.description.references | Richards J., Lockhart Ch., 2007, Reflective Teaching in Second Language Classrooms, Cambridge University Press, Cambridge. | pl |
| dc.description.references | Solarczyk-Ambrozik E., 2020, Przeobrażenia pracy i zmiany wzorów przebiegu karier a globalna kultura edukacyjna – kompetencyjny wymiar planowania karier edukacyjno-zawodowych [w:] Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, (red.) E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, UAM, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Solarczyk-Ambrozik E., 2021, Dorosły uczeń w świecie cyfrowej transformacji i nowym ekosystemie uczenia się, „Colloquium”, 4, Gdynia. | pl |
| dc.description.references | Stępniak P., 2017, Resocjalizacja (nie)urojona. O zawłaszczaniu przestrzeni penitencjarnej, Difin, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Szałański J., 2008, Kryteria i mierniki efektywności resocjalizacji, [w:] Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, (red.) F. Kozaczuk, UR, Rzeszów. | pl |
| dc.description.references | Szczepanik R., 2013, Drogi rozwoju zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych, [w:] Współczesne wyzwania dlateorii i praktyki resocjalizacyjnej, (red.) D. Rybczyńska-Abdel Kawy, M. Heine, A. Karłyk-Ćwik, Akapit, Wrocław | pl |
| dc.description.references | McLoad S. M., Kolb – learning styles, www.simplypsychology.org/learning-kolb.html (dostęp: 03.02.2022). | pl |
| dc.description.references | https://psychologiaity.com/2017/02/23/style-uczenia-sie-i-metody-aktywizujace-w-edukacji-doroslych (dostęp: 03.02.2022). | pl |
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
| dc.description.number | 24 | pl |
| dc.description.firstpage | 257 | pl |
| dc.description.lastpage | 273 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-5921-5810 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_J_Zeromska_Charlinska_Klinika_Penitencjarna_jako_projekt_efektywnej_edukacji.pdf | 171,05 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_J_Zeromska_Charlinska_Penitentiary_Clinic_as_the_project_of_effective.pdf | 5,63 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
