REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19189
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKupiec, Hubert-
dc.contributor.authorZięciak, Monika-
dc.date.accessioned2025-11-05T10:02:32Z-
dc.date.available2025-11-05T10:02:32Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 219-236pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19189-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractCelem prezentowanych w artykule badań było ustalenie jakie związki zachodzą pomiędzy stopniem demoralizacji (natężeniem zachowań ryzykownych i internalizacją przekonań podkulturowych) a kompetencjami społecznymi nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Badania przeprowadzone zostały metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem Kwestionariusza Umiejętności Społecznych (ART) A. Goldsteina oraz autorskim narzędziem do pomiaru stopnia demoralizacji. Badania przeprowadzono w 2019 roku na grupie 530 wychowanków z 12 losowo wybranych młodzieżowych ośrodków wychowawczych w kraju. Uzyskane wyniki wskazują, że istnieje słaby lecz istotny statystycznie związek pomiędzy stopniem demoralizacji nieletnich a dokonaną przez nich oceną posiadanych kompetencji społecznych. Stwierdzono ujemną korelację pomiędzy stopniem internalizacji przekonań podkulturowych a poziomem kompetencji. Nie odnotowano natomiast istotnego statystycznie związku pomiędzy natężeniem podejmowanych przez nieletnich zachowań ryzykownych a poziomem ich kompetencji społecznych. Większe znacznie w ocenie posiadanych kompetencji społecznych przez wychowanków ma stopień identyfikacji z przekonaniami podkulturowymi niż natężenie zachowań ryzykownych. Dlatego organizowanie oddziaływań ukierunkowanych na rozwijanie kompetencji społecznych wychowanków MOW powinno obejmować nie tylko kształtowanie nowych umiejętności społecznych, ale przede wszystkim zmianę negatywnych przekonań odnoszących się do obowiązujących reguł społecznych.pl
dc.description.abstractThe aim of the research presented in the article was to determine what relationships occur between the degree of demoralization (intensity of risky behavior and internalization of subcultural beliefs) and the social competences of minors staying in youth educational centers. The research was carried out using the diagnostic survey method using the A. Goldstein Social Skills Questionnaire (ART) and an original tool to examine the degree of demoralization. The research was conducted in 2019 on a group of 530 pupils from 12 randomly selected youth educational centers in the country.The obtained results indicate that there is a weak but statistically significant relationship between the degree of demoralization of minors and their assessment of their social competences. A negative relationship exists between subcultural beliefs and the declared social competences of pupils. However, there is no connection between the intensity of risky behaviour undertaken by minors and the assessment of their social competences. Detailed analyses, however, revealed many more interesting relationships. The degree of identification with subcultural beliefs is more significant in assessing the level of social competences of pupils than the intensity of risky behavior. Therefore, organizing activities aimed at developing the social competences of pupils should include not only the development of the desired skills but above all the change of their negative beliefs about social rules and other people.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectdemoralizacjapl
dc.subjectkompetencje społecznepl
dc.subjectnieletnipl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectdemoralizationpl
dc.subjectsocial competencepl
dc.subjectminorspl
dc.subjectrehabilitationpl
dc.titleStopień demoralizacji a kompetencje społeczne nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczychpl
dc.title.alternativeDegree of demoralization and the social competence of juveniles staying in youth educational centerspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.15-
dc.description.EmailHubert Kupiec: hubert.kupiec@usz.edu.plpl
dc.description.EmailMonika Zięciak: monika.zieciak@usz.edu.plpl
dc.description.AffiliationHubert Kupiec - Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.AffiliationMonika Zięciak - Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesArgyle M., 1999, Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBafia J., 1984, Wokół idei przewodnich nowego prawa o nieletnich, „Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny”, 4.pl
dc.description.referencesBartkowicz Z., 2013, Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, UMCS, Lublin.pl
dc.description.referencesBartkowicz Z., Wojnarska A., 2013, Poprawa funkcjonowania społecznego nieletnich resocjalizowanych w ośrodkach kuratorskich, [w:] (Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, (red.) Z. Bartkowicz, A. Wojnarska, A. Węgliński, UMCS, Lublin.pl
dc.description.referencesBeck J. S., 2012, Terapia poznawczo-behawioralna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesBieńkowska A., 2002, Bez kompetencji społecznych ani rusz!, „Psychologia w Szkole”, 4.pl
dc.description.referencesCzapów C., 1978, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesFrey K. S., Bobbit Nolen S., Van Schoiack, Edstromb L. K., Hirschstein M., 2005, Effect of school- based social-emotional competence program: Linking Children’s goals, attributions, and behaviour, „Applied Developmental Psychology, 26, 171–200.pl
dc.description.referencesGibbs J. C., Glick B., Goldstein A. P., 2004, ART. Program zastępowania agresji, Instytut Amity, Warszawa.pl
dc.description.referencesGreń J., Pisarska A., 2021, Picie alkoholu wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapii i wychowawczych oraz związane z tym problemy, „Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA”, nr 4 (96), 28–33.pl
dc.description.referencesGrześkowiak A., Krukowski A., Patulski W., Warzocha E., 1991, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, Komentarz, (red.) A. Krukowski, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa.pl
dc.description.referencesHirsch T., 1969, Causes of Delinquency, Berkeley.pl
dc.description.referencesHuget P., 2009, Poczucie kompetencji społecznych młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu jako czynnik wpływający na skuteczność mediacji rodzinnych, [w:] Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów wieku adolescencji, (red.) M. Leśniak, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. – Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, s. 113 – 122.pl
dc.description.referencesJabłonowska M., 2016, Edukacyjny wymiar samodzielności poznawczej. Szkice teoretyczne i dociekania empiryczne w kontekście zdolności uczniów gimnazjum, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl
dc.description.referencesJankowiak B., 2017, Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesJeruszka U., 2016, Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesJessor R., 1991, Risk Behavior in Adolescence: A Psychosocial Framework for Understanding and Action, „Journal of Adolescent Health”, 12.pl
dc.description.referencesKamiński A., 2018, Stosowanie substancji psychoaktywnych przez podopiecznych młodzieżowych ośrodków wychowawczych, [w:] Uzależnienia jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga resocjalizacyjnego, (red.) A. Kamiński, M. Dobijański, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Resocjalizacji oraz Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesKudlak G., 2016, Kompetencje społeczne nieletnich przestępców, [w:] Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, (red.) G. Kudlak, Difin, Warszawa, s. 153–165.pl
dc.description.referencesKupiec H., 2012, Rozwijanie kompetencji społecznych nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska”, 3, 383–398.pl
dc.description.referencesKupiec H., 2013, Zmiany na poziomie kompetencji społecznych jako wskaźnik (nie) efektywności resocjalizacji nieletnich, „Opuscula Sociologica”, 2, 97–109.pl
dc.description.referencesLewicka-Zelent A., Trojanowska E., 2012, Poziom asertywności wychowanków schroniska dla nieletnich, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy. Problemy resocjalizacji penitencjarnej i niedostosowania społecznego”, 8, 105–123.pl
dc.description.referencesMałachowska E., 2017, Kompetencje komunikacyjne wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, [w:] Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, (red.) I. Mudrecka, Pedagogium. Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa, s. 187–198.pl
dc.description.referencesMały słownik języka polskiego, (red.) S. Skorupka, H. Auderska, PWN, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesMcGinnis E., Goldsetin A. P., 2001, Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych, Katolicka Fundacja Pomocy Osobom Uzależnionym i Dzieciom KARAN, Warszawa.pl
dc.description.referencesMielczarek M., 2019, Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa, „Szkoła–Zawód–Praca”, 18, 274–292.pl
dc.description.referencesMudrecka I., 2019, Przekonania o sobie i świecie nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 38, 2, 41–53.pl
dc.description.referencesNowak A., 1998, Zarys postępowania z nieletnimi dla pedagogów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., Bobrowski J. K., Greń J., Pisarska A., 2019, Nasilone zachowania ryzykowne wśród podopiecznych młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych, „Alkoholizm i Narkomania”, 32 (4), 291–316.pl
dc.description.referencesOstrowski J., Szewczuk T., 2002, Modyfikujący wpływ trwałego lęku na agresywność – asertywność wychowanek MOW w Sobótce, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, 12–13, 308–320.pl
dc.description.referencesPalmer E. J., Hollin C. R., 1999, Social Competence and Sociomoral Reasoning in Young Offenders, „Applied Cognitive Psychology”, 13, 79–87.pl
dc.description.referencesPisarska A., Bobrowski K. J., Greń J., Ostaszewski K., 2019, Badania młodzieży z ośrodków socjoterapeutycznych i wychowawczych – wyniki i rekomendacje dla praktyki w opinii personelu tych ośrodków, „Alkoholizm i Narkomania”, 32 (4), 337–354.pl
dc.description.referencesPopiel A., Pragłowska E., 2008, Psychoterapia poznawczo-behawioralna teoria i praktyka, Wydawnictwo „Paradygmat”, Warszawa.pl
dc.description.referencesPorzak R., 2008, Charakterystyka środowiska schronisk dla nieletnich, [w:] Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Z. B. Gaś, PWF „Masz Szansę”, Lublin, s. 159–274.pl
dc.description.referencesRose-Krasnor L., 1997, The nature of social competence: a theoretical rewiew, „Social Development”, 6.pl
dc.description.referencesRóżycka J., Wojciszke B., 2010, Skala wiary w grę o sumie zerowej, „Studia Psychologiczne”, 48, 4, 33–44.pl
dc.description.referencesRóżycka-Tran J., Boski P., Wojciszke B., 2014, Wiara w grę o sumie zerowej jako aksjomat społeczny: badanie w 37 krajach, „Psychologia Społeczna”, 9, 1 (28), 92–109.pl
dc.description.referencesRubin K. H., Begle A. S., McDonald K. L., 2012, Peer relations and social competence in childhood, [w:] Developmental social neuroscience and childhood brain insult: Theory and Practice, (red.) V. Anderson, M. H. Beauchamp, The Guilford Press.pl
dc.description.referencesSanger D., Moore-Brown B., Magnuson C., Svoboda N., 2001, Prevalence of language problems among adolescent delinquents: a closer look, „Communication Disorders Quarterly”, 23, 17–26.pl
dc.description.referencesSiemionow J., 2016, Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego, 1978, (red.) T. I. M. Szymczak, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSorlie M. A., Hagen K. A., Ogden T., 2008, Social Competence and Antisocial Behavior: Continuity and Distinctiveness Across Early Adolescence, „Journal of Research on Adolescence”, 19 (1), 121–144.pl
dc.description.referencesSorlie M. A., Hagen K., Ogden T., 2008, Social Competence and Antisocial Behavior: Continuity and Distinctiveness Across Early Adolescences, „Journal of Research on Adolescence”, 18, 121–144.pl
dc.description.referencesStaniaszek M., 2018, Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce, „Studia Pedagogica Ignatiana”, 21, 1, 175–197.pl
dc.description.referencesStanik M., 2008, Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] Resocjalizacja, (red.) B. Urban, M. Stanik, t. 1, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesStepp S. D., Pardini D. A., Loeber R., Morrois N. A., 2011, The Relation Between Adolescent Social Competence and Young Adult Delinquency and Educational Attainment Among At-Risk Youth: The Mediating Role of Peer Delinquency, „The Canadian Journal of Psychiatry”, 56 (8), 457–465.pl
dc.description.referencesSykes M. Z., Matza D., 1957, Technik of neutralization: A Theory of Delinquency, „American Sociological Review”, 22, 1957, 77–91.pl
dc.description.referencesVolling B., Mackinnon-Lewis C., Baradaran L., 1993, Children’s social competence nd sociometric status: Further exploration of aggression, social withdrawal, and peer rejection, „Development and Psychopathology, 5 (3), 459–483.pl
dc.description.referencesWojnarska A., 2013, Kompetencje komunikacyjne nieletnich, UMCS, Lublin.pl
dc.description.referencesZięciak M., 2020, Samodzielność i usamodzielnianie wychowanków w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2005 Nr 179, poz. 1485).pl
dc.description.referencesOpracowania wieloletnie / Baza statystyczna / (ms.gov.pl), https://isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/opracowania-wieloletnie/?hc_location=ufi (dostęp: 1.08.2022).pl
dc.description.referencesPolska w liczbach 2021, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/14/1/polska_w_liczbach_2021.pdf (dostęp: 1.08.2022).pl
dc.description.referencesRey J., Putnam R., 2005, Effective Social Skills Programming, Skuteczne programowanie umiejętności społecznych (communitygateway.org) (dostęp: 14.08.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage219pl
dc.description.lastpage236pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7188-008X-
dc.identifier.orcid0000-0002-9204-1402-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons