REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19185
Tytuł: Kto jest najgorzej traktowany w szkole? Dyskryminacja i przemoc rówieśnicza w polskich szkołach. Poznańskie badania oświatowe 2021
Inne tytuły: Who is the worst treated at school? Discrimination and peer violence in Polish schools. Poznan educational research 2021
Autorzy: Chmura-Rutkowska, Iwona
Buchnat, Marzena
Cytlak, Izabela
Jaskulska, Sylwia
Kanclerz, Bożena
Kozłowska-Rajewicz, Agnieszka
Marciniak, Mateusz
Myszka-Strychalska, Lucyna
Szafran, Joanna
Wawrzyniak-Beszterda, Renata
Słowa kluczowe: akceptacja rówieśnicza
przemoc rówieśnicza w szkole
bullying
dyskryminacja rówieśnicza
profilaktyka antyprzemocowa
profilaktyka antydyskryminacyjna
peer acceptance
school violence
peer discrimination
school-based violence prevention
discrimination prevention
Data wydania: 2022
Data dodania: 5-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 177-201
Abstrakt: Celem artykułu jest ukazanie wyników badań prowadzonych wśród uczniów i uczennic poznańskich szkół podstawowych i średnich miasta Poznania w kontekście ich spostrzeżeń i doświadczeń dotyczących poziomu nieakceptacji, dyskryminacji i przemocy rówieśniczej. Analizując wyniki badań oraz odnosząc się do rozstrzygnięć teoretycznych i danych zastanych, autorzy artykułu wskazują na potrzeby zmian w zakresie projektowania i realizowania profilaktyki antydyskryminacyjnej i antyprzemocowej w szkołach.
The aim of the article is to present the results of surveys conducted among male and female students of primary and secondary schools in Poznań in the context of their observations and experiences of the level of non-acceptance, discrimination and peer violence. Analyzing the results of the research and referring to theoretical solutions and existing data, the authors of the article indicate the need for changes in the design and implementation of anti-discrimination and anti-violence prevention in schools.
Afiliacja: Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Marzena Buchnat - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Izabela Cytlak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Joanna Szafran - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Renata Wawrzyniak-Beszterda - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
E-mail: Iwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.pl
Marzena Buchnat: mbuchnat@amu.edu.pl
Izabela Cytlak: izabela.cytlak@amu.edu.pl
Sylwia Jaskulska: sylwia.jaskulska@gmail.com
Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz: agnes@amu.edu.pl
Mateusz Marciniak: kwazimat@amu.edu.pl
Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl
Joanna Szafran: joanna.szafran@amu.edu.pl
Renata Wawrzyniak-Beszterda: rwb@amu.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19185
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.13
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-9319-7767
0000-0002-7579-6715
0000-0002-6528-9680
0000-0002-3454-7894
0000-0002-5496-2139
0000-0002-7614-6095
0000-0002-7131-626X
0000-0003-2973-1379
0000-0001-5646-7118
0000-0001-5640-1784
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons