REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19160
Tytuł: Przeciwdziałanie przestępczości wśród młodzieży a szkolna edukacja obywatelska w Anglii – wybrane zagadnienia
Inne tytuły: Youth crime prevention and school civic education in England – selected issue
Autorzy: Hejwosz-Gromkowska, Daria
Słowa kluczowe: edukacja obywatelska
przeciwdziałanie przestępczości
Anglia
citizenship education
crime prevention
England
Data wydania: 2022
Data dodania: 3-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 25-41
Abstrakt: W angielskim narodowym programie nauczania edukacji obywatelskiej (National Curriculum) ujęto problematykę przestępczości wśród nieletnich. Akcent na wieloapsektowe rozumienie przestępczości został położony szczególnie na trzecim kluczowym etapie kształcenia, a zatem dla młodzieży między 11 a 14 rokiem życia. Ponadto, działania edukacji obywatelskiej wpisują się w przeciwdziałanie przestępczości. W niniejszym artykule podjęto próbę analizy problematyki przeciwdziałania przestępczości wśród nieletnich w ramach wybranych aspektów szkolnej edukacji obywatelskiej w Anglii. W tym też celu analizie poddane zostały strategiczne dokumenty rządowe stanowiące podstawę do wprowadzenia, utrzymania i reformowania edukacji obywatelskiej w angielskim systemie szkolnym. W celu uzyskanie szerszej perspektywy dokonam również analizy wybranych podręczników szkolnych do edukacji obywatelskiej. Podjętą problematykę ulokowana została w kontekstach społeczno-politycznych i pedagogicznych.
The issues of crime among youth are included in the citizenship education in England. The multi-facet understanding of crime is developed especially on the Key Stage 3. The citizenship education may be perceived – to some extend – as a transmitter of crime prevention among the youth. Thus, the author wanted to analyse how crime and crime prevention is presented in the strategic governmental documents on citizenship education. The aim of the paper is to analyse crime prevention among the youth in citizenship education in England. Moreover, in order to gain a broader perspective on subject in question, the selected textbooks for citizenship education were analysed in the context of crime. The presented problems are located in the socio-political and educational contexts.
Afiliacja: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
E-mail: dhejwosz@amu.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19160
DOI: 10.22432/pjsr.2022.24.03
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-2144-9600
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons