Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
                
    
    http://hdl.handle.net/11320/19160Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język | 
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Hejwosz-Gromkowska, Daria | - | 
| dc.date.accessioned | 2025-11-03T12:57:32Z | - | 
| dc.date.available | 2025-11-03T12:57:32Z | - | 
| dc.date.issued | 2022 | - | 
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 25-41 | pl | 
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19160 | - | 
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl | 
| dc.description.abstract | W angielskim narodowym programie nauczania edukacji obywatelskiej (National Curriculum) ujęto problematykę przestępczości wśród nieletnich. Akcent na wieloapsektowe rozumienie przestępczości został położony szczególnie na trzecim kluczowym etapie kształcenia, a zatem dla młodzieży między 11 a 14 rokiem życia. Ponadto, działania edukacji obywatelskiej wpisują się w przeciwdziałanie przestępczości. W niniejszym artykule podjęto próbę analizy problematyki przeciwdziałania przestępczości wśród nieletnich w ramach wybranych aspektów szkolnej edukacji obywatelskiej w Anglii. W tym też celu analizie poddane zostały strategiczne dokumenty rządowe stanowiące podstawę do wprowadzenia, utrzymania i reformowania edukacji obywatelskiej w angielskim systemie szkolnym. W celu uzyskanie szerszej perspektywy dokonam również analizy wybranych podręczników szkolnych do edukacji obywatelskiej. Podjętą problematykę ulokowana została w kontekstach społeczno-politycznych i pedagogicznych. | pl | 
| dc.description.abstract | The issues of crime among youth are included in the citizenship education in England. The multi-facet understanding of crime is developed especially on the Key Stage 3. The citizenship education may be perceived – to some extend – as a transmitter of crime prevention among the youth. Thus, the author wanted to analyse how crime and crime prevention is presented in the strategic governmental documents on citizenship education. The aim of the paper is to analyse crime prevention among the youth in citizenship education in England. Moreover, in order to gain a broader perspective on subject in question, the selected textbooks for citizenship education were analysed in the context of crime. The presented problems are located in the socio-political and educational contexts. | pl | 
| dc.language.iso | pl | pl | 
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl | 
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - | 
| dc.subject | edukacja obywatelska | pl | 
| dc.subject | przeciwdziałanie przestępczości | pl | 
| dc.subject | Anglia | pl | 
| dc.subject | citizenship education | pl | 
| dc.subject | crime prevention | pl | 
| dc.subject | England | pl | 
| dc.title | Przeciwdziałanie przestępczości wśród młodzieży a szkolna edukacja obywatelska w Anglii – wybrane zagadnienia | pl | 
| dc.title.alternative | Youth crime prevention and school civic education in England – selected issue | pl | 
| dc.type | Article | pl | 
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl | 
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2022.24.03 | - | 
| dc.description.Email | dhejwosz@amu.edu.pl | pl | 
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl | 
| dc.description.references | Beck J.,2012, A brief history of citizenship education in England and Wales, [w:] Debates in citizenship education, (red.) J. Arthur, H. Cremin, Routledge, London–New York. | pl | 
| dc.description.references | Burton D., May S., 2015, Citizenship education in secondary schools in England, „Educational Futures”, 7 (1). | pl | 
| dc.description.references | Clarke R. V., 1983, Situational crime prevention: Its theoretical basis and practical scope, „Crime and Justice”, 4. | pl | 
| dc.description.references | Clarke R. V., 2008, Situational crime prevention, [w:] Environmental criminology and crime analysis, (red.) R. Wortley, L. Mazerolle, Routledge, London. | pl | 
| dc.description.references | Davies I., Chong E. K. M., 2016, Current challenges for citizenship education in England, „Asian Education and Development Studies”, 5 (1). | pl | 
| dc.description.references | Department for Education (DfE), 2014, The National Curriculum in England, Key stages 3 and 4 framework document. | pl | 
| dc.description.references | Department for Education and Skills (DfES), 2007, Curriculum Review: Diversity and citizenship (Ajegbo Report). | pl | 
| dc.description.references | Dudenhoefer A. L., 2018, Resisting radicalization: a critical analysis of the UK Prevent Duty, „Journal for the Deradicalization”, 14. | pl | 
| dc.description.references | Education for citizenship and teaching democracy in schools, 1998, Final Report of the Advisory Group of Citizenship. | pl | 
| dc.description.references | Ellis T., Pamment N., Lewis C., 2009, Public protection in youth justice? The intensive supervision and surveillance programme from the inside, „International Journal of Police Science & Management”, 11 (4). | pl | 
| dc.description.references | Faulks K., 2006, Education for Citizenship in England’s Secondary Schools: A Critique of Current Principle and Practice, „Journal of Education Policy”, 21 (1). | pl | 
| dc.description.references | Furedi F., 2006, Culture of fear, Continuum International Publishing Group, London–New York. | pl | 
| dc.description.references | Goldson B., Peters E., 2000, Tough justice: Responding to children in trouble, The Children’s Society, London. | pl | 
| dc.description.references | Heater D., 2008, The history of citizenship education in England, [w:] Citizenship education, Vol. 1, (red.) J. Arthur, I. Davies, Sage, London. | pl | 
| dc.description.references | Hejwosz-Gromkowska D., 2019, Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl | 
| dc.description.references | Kerr D., Smith A., Twine C., 2008, Citizenship education in the United Kingdom, [w:] Education for citizenship and democracy, (red.) J. Arthur, I. Davies, C. Hahn, Sage, London. | pl | 
| dc.description.references | Kumar K., 2006, Empire and English nationalism, „Nations and Nationalism”, 12 (1). | pl | 
| dc.description.references | Lanskey C., 2010, Citizenship Education for Young People in Secure Insitutions in England and Wales, „Educaço, Sociedade & Culturas”, 30. | pl | 
| dc.description.references | Layton-Henry Z., 2003, Citizenship and nationality in Britain, [w:] Challenging racism in Britain and Germany, (red.) Z. Layton-Henry, C. Wilpert, Palgrave Macmilian, London. | pl | 
| dc.description.references | Littlejohn A., 1998, The analysis of language teaching materials: Inside the Trojan horse, [w:] Materials development in language teaching, (red.) B. Tomlinson, Cambridge University Press, Cambridge. | pl | 
| dc.description.references | Malik A., 2012, Citizenship education, race and community cohesion, [w:] Debates in citizenship education, (red.) J. Arthur, H. Cremin, Routledge, London–New York. | pl | 
| dc.description.references | McGhee D., 2008, The end of multiculturalism. Terrorism, integration and human rights, Open University Press, Berkshire. | pl | 
| dc.description.references | Melossi D., 2000, Changing representations of the criminal, [w:] Criminology and social theory Criminology and social theory, (red.) D. Garland, R. Sparks, Oxford University Press, Oxford. | pl | 
| dc.description.references | Muskała M., 2013, Nowe instytucje prawne w angielskim systemie resocjalizacji nieletnich, „Resocjalizacja Polska”, 4. | pl | 
| dc.description.references | Osler A., Starkey H., 2001, Citizenship Education and National Identities in France and England: inclusive or exclusive?, „Oxford Review of Education”, 27 (2). | pl | 
| dc.description.references | Osler A., Starkey H., 2006, Education for Democratic Citizenship: A Review of Research, Policy and Practice During 1995–2005, „Research Papers in Education”, 21 (4). | pl | 
| dc.description.references | Pingel F., 2010, UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision, Georg Eckert Institute for International Textbook Research, Paris–Braunshweig. | pl | 
| dc.description.references | Pring R., 2001, Education as a moral practice, „Journal of Moral Education”, 30 (2). | pl | 
| dc.description.references | Sales R., 2010, What is ‘Britishness’, and is it important?, [w:] Citizenship acquisition and national belonging, (red.) G. Calder, D. Cole, J. Seglow, Palgrave Macmillan, London. | pl | 
| dc.description.references | Ward P., 2009, The end of Britishness? A historical perspective, „British Politics Review”, 4 (3). | pl | 
| dc.description.references | Department for Education (DfE), The Prevent Duty: Departmental advice for schools and childcare providers. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/439598 /prevent-duty-departmental-advice-v6.pdf (dostęp: 8.05.2017). | pl | 
| dc.description.references | Furedi F., 2015, Spot the Little Terrorist in Your Midst: Why it’s wrong to turn teachers into spies on extremist kids, www.spikedonline.com/newsite/article/spot-the-little-terrorist-in-yourclassroom/17137#.Vu6TPeKLRD (dostęp: 29.03.2017). | pl | 
| dc.description.references | Revised Prevent Duty Guidance: for England and Wales, 2015, https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/445977 /3799_Revised_Prevent_Duty_Guidance__England_Wales_V2-Interactive.pdf (dostęp: 29.03.2017). | pl | 
| dc.description.references | Ofsted, 2005, School Inspection Handbook, www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/458866/School_inspection_handbook_section_5_ from_September_2015.pdf (dostęp: 29.03.2017). | pl | 
| dc.description.references | Qualifications and Curriculum Development Agency (QCA), 2010, Community cohesion in action: a curriculum planning guide for schools, http://curriculum.qcda.gov.uk/uploads/Community_cohesion_in_action_tcm8-16069.pdf (dostęp: 8.06.2017). | pl | 
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - | 
| dc.description.number | 24 | pl | 
| dc.description.firstpage | 25 | pl | 
| dc.description.lastpage | 41 | pl | 
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl | 
| dc.identifier.orcid | 0000-0003-2144-9600 | - | 
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_D_Hejwosz_Gromkowska_Przeciwdzialanie_przestepczosci_wsrod_mlodziezy.pdf | 172,57 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_D_Hejwosz_Gromkowska_Youth_crime_prevention_and_school.pdf | 196,81 kB | Adobe PDF | Otwórz | 
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
    
    
