REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19120
Tytuł: Wychowawcy MOW na temat klimatu społecznego ich placówek
Inne tytuły: Youth Educational Centre educators on the social climate of their institutions
Autorzy: Dobijański, Mariusz
Słowa kluczowe: resocjalizacja
klimat społeczny
niedostosowanie społeczne
młodzieżowy ośrodek wychowawczy
rehabilitation
social climate
social maladjustment
youth educational center
Data wydania: 2022
Data dodania: 23-paź-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 23, 2022, s. 129-147
Abstrakt: Klimat społeczny placówki resocjalizacyjnej to jeden z bardziej istotnych czynników mających wpływ na skuteczność resocjalizacji w warunkach instytucjonalnych jakim jest środowisko młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW). Pracownicy tych placówek mniej lub bardziej świadomi istoty i znaczenia klimatu społecznego prezentują w swojej pracy postawy widoczne w ich wyuczonych i uzewnętrznianych skłonnościach do reagowania w określony sposób, często będący odpowiedzią na społeczne oczekiwania. Od instytucji resocjalizacyjnych na ogół oczekuje się rygoryzmu i surowej dyscypliny, której poddani mają być ich wychowankowie. Nie są to założenia zgodne z zasadami pedagogiki i postawami humanizmu jakie winny cechować relacje wychowawców i wychowanków. Niniejszy artykuł dotyczy klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych z perspektywy wychowawców tych placówek, którzy – jak pokazują to prowadzone w Polsce badania – mają naturalną skłonność do oceniania własnej pracy w sposób bardziej liberalny niż jest to w rzeczywistości. Warto poznać te opinie, by w praktyce kształcenia przyszłych kadr systemu resocjalizacji uwzględniać działania, których efektem winno być zwiększenie świadomości faktycznych skutków podejmowanych decyzji wychowawczych i stosowanych metod pracy.
The social climate of a social rehabilitation facility is one of the most important factors influencing the effectiveness of social rehabilitation in institutional conditions, such as the environment of youth educational centers. Employees of these institutions, more or less aware of the essence and significance of the social climate, exhibit attitudes in their work that are visible in their learned and externalized tendencies to react in a specific way, often being a response to social expectations. Rehabilitation institutions are generally expected to be rigorous and strict in discipline to which their pupils are to be subjected. Unfortunately, these assumptions are not consistent with the principles of pedagogy and the attitudes of humanism, which should characterize the relations of educators and pupils. This article concerns the social climate of youth educational centers from the perspective of educators of these institutions, who – as the research conducted in Poland shows – have a natural tendency to evaluate their own work in a more liberal way than it really is. It is worth knowing these opinions so that in the practice of educating the future staff of the social rehabilitation system, consider activities that increase the awareness of the results of educational decisions and used methods.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: mdobijanski@hotmail.com
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19120
DOI: 10.22432/pjsr.2022.23.09
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-4825-796X
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Resocjalizacja Polska, 2022, nr 23

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_23_2022_M_Dobijanski_Wychowawcy_MOW.pdf2,72 MBAdobe PDFOtwórz
RP_23_2022_M_Dobijanski_Youth_Educational_Center_educators.pdf2,71 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons