REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19120
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDobijański, Mariusz-
dc.date.accessioned2025-10-23T10:15:36Z-
dc.date.available2025-10-23T10:15:36Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 23, 2022, s. 129-147pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19120-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractKlimat społeczny placówki resocjalizacyjnej to jeden z bardziej istotnych czynników mających wpływ na skuteczność resocjalizacji w warunkach instytucjonalnych jakim jest środowisko młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW). Pracownicy tych placówek mniej lub bardziej świadomi istoty i znaczenia klimatu społecznego prezentują w swojej pracy postawy widoczne w ich wyuczonych i uzewnętrznianych skłonnościach do reagowania w określony sposób, często będący odpowiedzią na społeczne oczekiwania. Od instytucji resocjalizacyjnych na ogół oczekuje się rygoryzmu i surowej dyscypliny, której poddani mają być ich wychowankowie. Nie są to założenia zgodne z zasadami pedagogiki i postawami humanizmu jakie winny cechować relacje wychowawców i wychowanków. Niniejszy artykuł dotyczy klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych z perspektywy wychowawców tych placówek, którzy – jak pokazują to prowadzone w Polsce badania – mają naturalną skłonność do oceniania własnej pracy w sposób bardziej liberalny niż jest to w rzeczywistości. Warto poznać te opinie, by w praktyce kształcenia przyszłych kadr systemu resocjalizacji uwzględniać działania, których efektem winno być zwiększenie świadomości faktycznych skutków podejmowanych decyzji wychowawczych i stosowanych metod pracy.pl
dc.description.abstractThe social climate of a social rehabilitation facility is one of the most important factors influencing the effectiveness of social rehabilitation in institutional conditions, such as the environment of youth educational centers. Employees of these institutions, more or less aware of the essence and significance of the social climate, exhibit attitudes in their work that are visible in their learned and externalized tendencies to react in a specific way, often being a response to social expectations. Rehabilitation institutions are generally expected to be rigorous and strict in discipline to which their pupils are to be subjected. Unfortunately, these assumptions are not consistent with the principles of pedagogy and the attitudes of humanism, which should characterize the relations of educators and pupils. This article concerns the social climate of youth educational centers from the perspective of educators of these institutions, who – as the research conducted in Poland shows – have a natural tendency to evaluate their own work in a more liberal way than it really is. It is worth knowing these opinions so that in the practice of educating the future staff of the social rehabilitation system, consider activities that increase the awareness of the results of educational decisions and used methods.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectklimat społecznypl
dc.subjectniedostosowanie społecznepl
dc.subjectmłodzieżowy ośrodek wychowawczypl
dc.subjectrehabilitationpl
dc.subjectsocial climatepl
dc.subjectsocial maladjustmentpl
dc.subjectyouth educational centerpl
dc.titleWychowawcy MOW na temat klimatu społecznego ich placówekpl
dc.title.alternativeYouth Educational Centre educators on the social climate of their institutionspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.23.09-
dc.description.Emailmdobijanski@hotmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2013, Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego kryzysu, Resocjalizacja Polska”, 4.pl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesBartkowicz Z., 1996, Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl
dc.description.referencesBartkowicz Z., Chudnicki A., 2015, Konflikty z prawem byłych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, „Resocjalizacja Polska”, 10.pl
dc.description.referencesCzapów C., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesDobijański M., 2015, Rozwój potencjału osób niedostosowanych społecznie. System diagnozy efektów procesu resocjalizacyjnego wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego, [w:] Student niepełnosprawny, (red. nauk.) T. Zacharuk, Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce.pl
dc.description.referencesDobijański M., 2017, Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Wydawnictwo Marlab IT, Siedlce.pl
dc.description.referencesJankowski M., Kotowski A., Marczewski M., Momot S., Ostaszewski P., Siemaszko A.,Ważny A., Więcek-Durańska A., 2012, Efektywność warunkowego zawieszenia kary pozbawienia wolności mierzona powrotnością do przestępstwa, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2015a, Dwubiegunowość procesu resocjalizacji instytucjonalnej, „Resocjalizacja Polska”, 10.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2015b, Quo Vadis resocjalizacjo?, „Resocjalizacja Polska”, 9.pl
dc.description.referencesMachel H., 2003, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wydawnictwo ARCHE, Gdańsk.pl
dc.description.referencesModrzewski J., 2004, Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesMoos R., 1975, Evaluating correctional and community settings, John Wiley&Sons Inc., New York–London–Sydney–Toronto.pl
dc.description.referencesNiewiadomska I., 2007, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl
dc.description.referencesStaniaszek M., 2018, Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 21.pl
dc.description.referencesSzecówka A., 2013, Powrotność na drogę przestępczą nieletnich zwolnionych z różnych typów zakładów poprawczych, [w:] Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, (red.) B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepaniak, A. Szecówka, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.pl
dc.description.referencesRaport NIK, 2017, Działalność resocjalizacyjna młodzieżowych ośrodków wychowawczych, extension://elhekieabhbkpmcefcoobjddigjcaadp/https://www.nik.gov.pl/plik/ id,15816,vp,18331.pdfpl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number23pl
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage147pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-4825-796X-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Resocjalizacja Polska, 2022, nr 23

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_23_2022_M_Dobijanski_Wychowawcy_MOW.pdf2,72 MBAdobe PDFOtwórz
RP_23_2022_M_Dobijanski_Youth_Educational_Center_educators.pdf2,71 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons