REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19059
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDytman-Stasieńko, Agnieszka-
dc.contributor.authorHarbanowicz, Justyna-
dc.date.accessioned2025-10-16T10:23:03Z-
dc.date.available2025-10-16T10:23:03Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(18), 2025, s. 163-185pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19059-
dc.description.abstractCelem artykułu jest charakterystyka wizerunku kobiety nowoczesnej propagowanego w latach 60. na łamach nowatorskiego magazynu „Ty i Ja”. Analizie poddano trzy tematy: modę, reklamę oraz rzeczy. „Materialna” perspektywa nowoczesności wiąże się z charakterystycznym dla lat 60. zwrotem ku codzienności i konsumpcji. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: na ile wizerunek kobiety propagowany na łamach pierwszego czasopisma lifestylowego jest nowoczesny, a na ile kobieta z „Ty i Ja” tkwi w tradycyjnych rolach społecznych.pl
dc.description.abstractThe article aims to characterize the image of the modern woman propagated in the 1960s in the pages of the innovative magazine “You and I.” Three themes were analyzed: fashion, advertising, and belongings. The “material” perspective of modernity is linked to the characteristic turn towards everyday life and consumption of the 1960s. The article attempts to answer the question: to what extent is the image of the woman propagated in the first lifestyle magazine in communist Poland modern, and to what extent does the woman from “You and I” adhere to traditional social roles?pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subjectprasa w PRLpl
dc.subjectwizerunek kobietypl
dc.subjectnowoczesnośćpl
dc.subjecttradycjonalizmpl
dc.subjectkonsumpcjonizmpl
dc.subjectmodapl
dc.subjectreklamapl
dc.subjectpress in the People’s Republic of Polandpl
dc.subjectimage of womenpl
dc.subjectmodernitypl
dc.subjecttraditionalismpl
dc.subjectconsumerismpl
dc.subjectfashionpl
dc.subjectadvertisingpl
dc.titleKobieta (nie)nowoczesna. Wizerunek kobiety lat 60. propagowany na łamach miesięcznika „Ty i Ja”pl
dc.title.alternative(Non)Modern Woman. The Image of a Woman in the 1960s Propagated in the Pages of the “You And I” Monthly Magazinepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2025.01.18.06-
dc.description.EmailAgnieszka Dytman-Stasieńko: agnieszka.dytman-stasienko@dsw.edu.plpl
dc.description.EmailJustyna Harbanowicz: justyna.harbanowicz@dsw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Dytman-Stasieńko – doktor nauk humanistycznych, pracuje w Uniwersytecie Dolnośląskim DSW we Wrocławiu. Prowadzi kulturowo zorientowane badania medioznawcze oraz językoznawcze; w pracy naukowej koncentruje się m.in. na analizie praktyk medialnych i przemian kulturowych okresu PRL-u (Magazyn ilustrowany „Ty i Ja”. Projekt alternatywnych stylów życia w PRL-u, wspólnie z Justyną Harbanowicz, 2021), a także na wykorzystaniu mediów przez ruchy społeczne, grupy marginalizowane i wykluczone. W swej ostatniej książce: Cyfrowy świt wolności. Technologie medialnego oporu w Polsce w latach osiemdziesiątych XX wieku (2024) analizuje funkcjonowanie mediów podziemnych i rekonstruuje ich kulturową i społeczną historię, wykorzystując koncepcje ekologii i archeologii mediów.pl
dc.description.BiographicalnoteJustyna Harbanowicz – doktor nauk humanistycznych, pracuje w Uniwersytecie Dolnośląskim DSW we Wrocławiu. W swoich badaniach koncentruje się na mediach okresu PRL-u, stylach życia, etnostereotypach oraz historii kultury. Autorka publikacji naukowych poświęconych praktykom medialnym i przemianom kulturowym w Polsce drugiej połowy XX w., w tym m.in. analizie zwyczajów kulinarnych oraz roli prasy w kształtowaniu codzienności i tożsamości społecznej tego okresu. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół stylów życia, a szczególnie ich reprezentacji w prasie okresu PRL-u. Rezultatem tych badań jest m.in. książka Magazyn ilustrowany „Ty i Ja”. Projekt alternatywnych stylów życia w PRL-u, napisana wspólnie z Agnieszką Dytman-Stasieńko.pl
dc.description.AffiliationAgnieszka Dytman-Stasieńko - Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu (Polska)pl
dc.description.AffiliationJustyna Harbanowicz - Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu (Polska)pl
dc.description.referencesBarthes, Roland. Mitologie, przeł. Adam Dziadek, (Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000).pl
dc.description.referencesBoćkowska, Aleksandra. To nie są moje wielbłądy. O modzie w PRL, (Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2015).pl
dc.description.referencesBrzostek, Błażej. „Mała stabilizacja Gomułki”, w: Paweł Machcewicz, Krzysztof Persak (red.), PRL od lipca 44 do grudnia 70, (Warszawa: Bellona, 2010), 295–318.pl
dc.description.referencesFidelis, Małgorzata. „Czy jesteś nowoczesną dziewczyną? Młode Polki a kultura konsumpcyjna w latach 60.”, Teksty Drugie, t. 22, 2015, 303–323.pl
dc.description.referencesFidelis, Małgorzata. „Szukając traktorzystki – kobiety i komunizm”, Znak, nr 10, 2012, 42–49.pl
dc.description.referencesFriedan, Betty. Mistyka kobiecości, przeł. Agnieszka Grzybek, (Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2021).pl
dc.description.referencesHarbanowicz, Justyna. Dytman-Stasieńko, Agnieszka. Magazyn ilustrowany „Ty i Ja”. Projekt alternatywnych stylów życia w PRL-u, (Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, 2021).pl
dc.description.referencesJaworska, Justyna. „Konsumeryzm po polsku. Reklama na łamach „«Ty i Ja»”, w: Grzegorz Godlewski, Agnieszka Karpowicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak (red.), Communicare. Almanach Antropologiczny 3. Słowo/obraz, (Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2010), 171–179.pl
dc.description.referencesJaworska, Justyna. „Między modą a habitusem. Mieszkania polskiej inteligencji z lat sześćdziesiątych w magazynie «Ty i Ja»”, Kultura Współczesna, nr 14, 2013, 87–96.pl
dc.description.referencesKurz, Iwona. „Konsumpcja: «Coca Cola to jest to!»”, w: Małgorzata Szpakowska (red.), Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich ha słach, (Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. 2008), 145–157.pl
dc.description.referencesMakowska-Songin, Julia. „Kulturowo-językowa analiza dyskursu płci w reklamach telewizyjnych a rola kobiety i mężczyzny w oczach dziecka”, Kultura i Polityka, nr 10, 2011, 110–121.pl
dc.description.referencesPelka, Anna. Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL, (Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2007).pl
dc.description.referencesPerkowski, Piotr. Stańczak-Wiślicz, Katarzyna. „Nowoczesna gospodyni. Kobiety w gospodarstwie domowym”, w: Katarzyna Stańczak-Wiślicz, Piotr Perkowski, Małgorzata Fidelis, Barbara Klich Kluczewska, Kobiety w Polsce, 1945–1989: Nowoczesność – równouprawnienie – komunizm, (Kraków: Universitas, 2020), 184–244.pl
dc.description.referencesPijarski, Krzysztof. Jaworska, Justyna, et al. „Ty. Ja. Rzeczy. «Świat jako archiwum. Krytyczne modele historyczności» – seminarium pierwsze”, 18 czerwca 2012, Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, nr 1, 2013.pl
dc.description.references„Pragnienie rzeczy. Rozmowa z Teresą Kuczyńską”, Dwutygodnik, https://www.dwutygodnik.com/artykul/3649-pragnienie-rzeczy.html.pl
dc.description.referencesSimmel, Georg. „Kobieta i moda”, w: Georg Simmel, Filozofia kultury. Wybór esejów, przeł. Wojciech Kunicki, (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007), 13–18.pl
dc.description.referencesSzydłowska, Agata. Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL, (Warszawa: Sport i Turystyka – Muza, 2019).pl
dc.description.referencesTkacz-Janik, Małgorzata. „Z archiwum polskiego konsumeryzmu. Magazyn ilustrowany „»Ty i Ja«”, Kultura Popularna, nr 1, 2002, 109–120.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue1(18)pl
dc.description.firstpage163pl
dc.description.lastpage185pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-5226-4660-
dc.identifier.orcid0000-0001-8490-686X-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2025, nr 1(18)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_1_2025_A_Dytman_Stasienko_J_Harbanowicz_Kobieta_(nie)nowoczesna.pdf425,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons