Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19043
Tytuł: | W kotle parodii i pastiszu: o Mickiewiczu gotow(an)ym Uzdańskiego |
Inne tytuły: | In the cauldron of parody and pastiche: on Uzdański’s Mickiewicz improv(is)ed |
Autorzy: | Garlej, Beata |
Słowa kluczowe: | Adam Mickiewicz pastiche parody Ukraine Celina née Szymanowski Grzegorz Uzdański Metamodernism |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 14-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo PRYMAT |
Źródło: | Adam Mickiewicz i Ukraina. Studia, Redakcja naukowa tomu i wstęp Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 191-205 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;45 |
Konferencja: | Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i Ukraina. Obraz kraju – obraz poety – recepcja – konteksty europejskie”, Białystok-Kijów, 22 września 2022 r. |
Abstrakt: | The paper aims to portray the literary depiction of Adam Mickiewicz depicted in Grzegorz Uzdański’s Wypiór. This modernized figure of the Bard, utilizing the mechanism of collaboration of two stylistic devices (pastiche and parody), is illuminated while underscoring the motifs indicating the titular character’s ties to Ukraine (the etymology of the word “wypiór,” the playful tone of Malorussian literature, the emotional qualities of longing and sadness characteristic of one of the Crimean sonnets, “The Akkerman Steppe”). The climax of the considerations is the proposition on the absence of devaluation of Adam Mickiewicz’s figure and work, the source of the presented creation, juxtaposed to contemporary culture, reality in general, and in particular, the lifestyle this culture favours (devaluing the notion “truth”). |
Afiliacja: | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Katedra Teorii Literatury, Wydział Nauk Humanistycznych |
Nota biograficzna: | Beata Garlej – dr hab., prof. UKSW, pracownik Katedry Teorii Literatury w Instytucie Literaturoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zajmuje się teorią literatury, poetyką dzieła literackiego, aksjologią i estetyką literacką przy szczególnym uwzględnieniu filozofii fenomenologicznej Romana Witolda Ingardena. Autorka licznych prac, w tym książek: Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015), Ingardenowskie jakości metafizyczne – między otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016), O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej (Kraków 2018). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/19043 |
ISBN: | 978-83-7657-542-1 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-8737-7924 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 Copyright by Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2025 |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i Ukraina. Obraz kraju – obraz poety – recepcja – konteksty europejskie”, 22 września 2022 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
B_Garlej_W_kotle_parodii_i_pastiszu_o_Mickiewiczu.pdf | 140,19 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)