Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19043
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Garlej, Beata | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-14T12:08:39Z | - |
dc.date.available | 2025-10-14T12:08:39Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Adam Mickiewicz i Ukraina. Studia, Redakcja naukowa tomu i wstęp Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 191-205 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-542-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19043 | - |
dc.description.abstract | The paper aims to portray the literary depiction of Adam Mickiewicz depicted in Grzegorz Uzdański’s Wypiór. This modernized figure of the Bard, utilizing the mechanism of collaboration of two stylistic devices (pastiche and parody), is illuminated while underscoring the motifs indicating the titular character’s ties to Ukraine (the etymology of the word “wypiór,” the playful tone of Malorussian literature, the emotional qualities of longing and sadness characteristic of one of the Crimean sonnets, “The Akkerman Steppe”). The climax of the considerations is the proposition on the absence of devaluation of Adam Mickiewicz’s figure and work, the source of the presented creation, juxtaposed to contemporary culture, reality in general, and in particular, the lifestyle this culture favours (devaluing the notion “truth”). | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo PRYMAT | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;45 | - |
dc.subject | Adam Mickiewicz | pl |
dc.subject | pastiche | pl |
dc.subject | parody | pl |
dc.subject | Ukraine | pl |
dc.subject | Celina née Szymanowski | pl |
dc.subject | Grzegorz Uzdański | pl |
dc.subject | Metamodernism | pl |
dc.title | W kotle parodii i pastiszu: o Mickiewiczu gotow(an)ym Uzdańskiego | pl |
dc.title.alternative | In the cauldron of parody and pastiche: on Uzdański’s Mickiewicz improv(is)ed | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2025 | pl |
dc.description.Biographicalnote | Beata Garlej – dr hab., prof. UKSW, pracownik Katedry Teorii Literatury w Instytucie Literaturoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zajmuje się teorią literatury, poetyką dzieła literackiego, aksjologią i estetyką literacką przy szczególnym uwzględnieniu filozofii fenomenologicznej Romana Witolda Ingardena. Autorka licznych prac, w tym książek: Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015), Ingardenowskie jakości metafizyczne – między otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016), O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej (Kraków 2018). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Katedra Teorii Literatury, Wydział Nauk Humanistycznych | pl |
dc.description.references | Adama Mickiewicza wspomnienia i myśli, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1958. | pl |
dc.description.references | Boy-Żeleński T., Obiad literacki. Proust i jego świat, Warszawa 1958. | pl |
dc.description.references | Dwulit A., Od tłumaczki, [w:] M. Proust, Sprawa Lemoine’a. Pastisze, przeł. i wstęp A. Dwulit, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Eco U., Imię róży, przeł. A. Szymanowski, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Głowiński M., O stylizacji, [w:] Problemy socjologii literatury, red. J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1971. | pl |
dc.description.references | Hellich A., Jak rozpoznać pastisz (i odróżnić go od parodii?), „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2014, z. 2. | pl |
dc.description.references | Ingarden R., Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej, [w:] tegoż, Szkice z filozofii literatury, wstęp W. Stróżewski, Kraków 2000. | pl |
dc.description.references | Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008. | pl |
dc.description.references | Jaworska J., Pastisz jako gest wampiryczny, [w:] G. Uzdański, Wypiór, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Karłowicz J., Słownik gwar polskich, T. 6, U–Ż, Kraków 1911. | pl |
dc.description.references | Kozak Ł., Upiór. Historia naturalna, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Kozak S., Polacy i Ukraińcy. W kręgu myśli i kultury pogranicza. Epoka romantyzmu, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Kuczera-Chachulska B., Wstęp, [w:] A. Mickiewicz, Wsłuchać się w szum wód, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Ławski J., Mickiewicz – mit – historia. Studia, Białystok 2010. | pl |
dc.description.references | Markiewicz H., Kariera pastiszu, [w:] Poetyka. Polityka. Retoryka, red. W. Bolecki i R. Nycz, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | Markowski M.P., Proust: sztuka pastiszu, „Literatura na Świecie” 1998, nr 1–2. | pl |
dc.description.references | Melville H., Billy Budd. Opowieść wtajemniczonego, przeł. B. Zieliński, Warszawa 2019. | pl |
dc.description.references | Mickiewicz A., Stepy Akermańskie, [w:] tegoż, Sonety i sonety krymskie, Warszawa 1922. | pl |
dc.description.references | Mickiewicz W., Moja matka, Kraków 1926. | pl |
dc.description.references | Miller M., Kirke, przeł. P. Korombel, Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Nowacki A., rec. S. Kozak, Polacy i Ukraińcy. W kręgu myśli i kultury pogranicza. Epoka romantyzmu, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005, ss. 307, „Roczniki Humanistyczne” 2006–2007, z. 7. | pl |
dc.description.references | Proust M., Sprawa Lemoine’a. Pastisze, przeł. i wstęp A. Dwulit, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Revel J.-F., O Marcelu Prouście, przeł. G. Majcher, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków 2000. | pl |
dc.description.references | Stawiszyński T., Reguła 2: ogranicz używanie mediów społecznościowych, [w:] tegoż, Reguły na czas chaosu, Kraków 2022. | pl |
dc.description.references | Stoff A., Warstwa brzmieniowa powieści jako przedmiot percepcji czytelniczej (na przykładzie „Trylogii”), [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (III), red. W. Sawrycki, P. Tański, D. Kaja i E. Kruszyńska, Toruń 2010. | pl |
dc.description.references | Stoker B., Dracula, przeł. M. Moltzan-Małkowska, Poznań 2011. | pl |
dc.description.references | Sudolski Z., Panny Szymanowskie i ich losy, Warszawa 1982. | pl |
dc.description.references | Szewczenko I., Adam Mickiewicz a debiut ukraińskiego romantyzmu, [w:] Debiuty Mickiewicza, debiuty romantyków. Studia. W 200. rocznicę debiutu wieszcza: 1818–2018, red. J. Ławski i Ł. Zabielski, Kraków 2021. | pl |
dc.description.references | Telicki M., Pedagogika pastiszu – co spodobałoby się Ignacemu Loyoli w „Nowych wierszach sławnych poetów” Grzegorza Uzdańskiego, „Horyzonty Wychowania” 2022, T. 21, nr 57. | pl |
dc.description.references | Uzdański G., Nowe wiersze sławnych poetów, Kraków 2021. | pl |
dc.description.references | Uzdański G., Wypiór, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Witkowska A., Celina i Adam Mickiewiczowie, Kraków 1998. | pl |
dc.description.firstpage | 191 | pl |
dc.description.lastpage | 205 | pl |
dc.identifier.citation2 | Adam Mickiewicz i Ukraina. Studia, Redakcja naukowa tomu i wstęp Jarosław Ławski | pl |
dc.conference | Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i Ukraina. Obraz kraju – obraz poety – recepcja – konteksty europejskie”, Białystok-Kijów, 22 września 2022 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-8737-7924 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Adam Mickiewicz i Ukraina. Obraz kraju – obraz poety – recepcja – konteksty europejskie”, 22 września 2022 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
B_Garlej_W_kotle_parodii_i_pastiszu_o_Mickiewiczu.pdf | 140,19 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)